علت تمایل کشور‌های عربی برای احیای روابط با سوریه چیست؟

کشورهای عربی در پی بروز تحولات در غرب آسیا و تغییر دولت در آمریکا، خواهان تجدید روابط خود با دمشق هستند.

به گزارش مشرق، کشورهای عربی که از سال ۲۰۱۱ اقدام به قطع رابطه با سوریه کرده بودند، اکنون به دلیل تغییر شرایط سوریه، منطقه و اتحادهای بین المللی خود، در مسیر تسهیل روابط با دمشق گام بر می‌دارند.

به گزارش «رویترز»، متحدان عرب آمریکا در میانه تداوم اختلاف‌های میان کشورهای غربی با سوریه، روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با سوریه به دلیل تغییر در وضعیت خاورمیانه، احیا می‌کنند.

این در حالی است که آن‌ها پیشتر به دلیل هشدار «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا مبنی بر اجتناب از نزدیکی به «دمشق»، از این اقدام خودداری می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

اعراب در حال کاهش انزوای بشار اسد هستند

این نشان دهنده تغییر در نوع روابط سوریه با کشورهای عربی از سال‌های اولیه درگیری است؛ زمانی که سوریه از اتحادیه عرب خارج شد و کشورهایی از جمله عربستان، اردن و امارات از معارضان سوری حمایت کردند.

تمدید ریاست جمهوری «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه همتایان عرب وی را ناچار به پذیرش این واقعیت کرد که «اسد» همچنان قدرت را در دست دارد.

خروج عجولانه آمریکا از افغانستان نیز این باور را در میان سران عرب تقویت کرد که آن‌ها باید مسیر خود را خودشان ترسیم کنند؛ آن‌ها رویکرد و اولویت واشنگتن را که اکنون درگیر چالش با چین و بازسازی اقتصاد تحت تاثیر شیوع کرونا خود است، پیش بینی کرده‎اند.

ملاحظات سیاسی در پایتخت‌های عربی مانند «قاهره»، «امان» و «ابوظبی» را نیز که بر موضوع‌هایی مانند رابطه شان با روسیه به عنوان حامی سوریه استوار است، باید در نظر داشت.

اما در میانه بروز نشانه‌های نزدیکی کشورهای عربی با دمشق به عنوان مثال، رایزنی تلفنی «عبدالله دوم»، پادشاه اردن با «بشار اسد» پس از یک دهه، سیاست آمریکا در قبال سوریه و کشورهای عربی که در حال نزدیک شدن به سوریه هستند، عاملی پیچیده است.

واشنگتن می‌گوید که تغییری در سیاست خود در قبال سوریه ایجاد نکرده و تحریم‌های آمریکا علیه دمشق که در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شدند، همچنان به قوت خود باقی هستند.

تحلیلگران در واشنگتن می‌گویند که برای دولت «جو بایدن»، سوریه در اولویت‌های سیاست خارجی قرار ندارد و توجه عمده واشنگتن به مقابله با چین است.

یک کارشناس آمریکایی امور سوریه می‌گوید «متحدان عرب آمریکا، واشنگتن را برای پایان محاصره سوریه و صدور اجازه ادغام آن در بلوک عربی تشویق می‌کنند و به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدی به حرف هایشان گوش می‌دهد.»

دولت بشار اسد کنترل بیشتر مناطق سوریه را در دست دارد؛ اردن، همسایه جنوبی سوریه در ماه گذشته مرز خود را با سوریه به طور کامل برای تجارت بازگشایی شد.

روزی صدها کامیون با عبور از این گذرگاه، کالا را بین اروپا، ترکیه و خلیج فارس عبور می‌دادند.

احیای تجارت برای اردن و سوریه و نیز برای لبنان که از یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی در تاریخ معاصر رنج می‌برد، نفسی تازه است.

یک تحلیلگر سیاسی در اردن گفت «وقتی اردن این موانع را می‌شکند و روابط خود را برقرار می‌کند و با این سرعت پیش می‌رود، کشورهایی وجود خواهند داشت که از این مسیر پیروی کنند.»

در حالی که بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه به دنبال تجدید روابط با دمشق هستند، عربستان همچنان مردد به نظر می‌رسد.

یک کارشناس امور سوریه در دانشگاه «اوکلاهما»، می‎گوید «تلاش بزرگ این است که عربستان و سوریه وارد نوعی آشتی شوند و من فکر می‌کنم عربستان در راه است، آن‌ها فقط منتظر آمریکا هستند.»

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 1
    علت تمايل روسيه و سوريه براي كنار گذاشتن ايران از طرح هاي بازسازي سوريه بعد از اين همه هزينه كرد مالي و جاني ايران چيست؟!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس