کد خبر 1283524
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در آغازین سال های تجاوز رژیم بعث عراق به خاک ایران، عملکرد ابوالحسن بنی صدر که از بهمن ۱۳۵۸ تا خرداد ۱۳۶۰ فرمانده کل قوا بود، منشاء خسارت‌های بسیاری شد. تلاش بنی صدر در ایجاد شکاف بین ارتش و سپاه، انشقاق بین خطوط دفاعی، به کارگیری سیستم ناکارآمد و ... از جمله این خیانت ها بود. با عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ و سپس برکناری او از ریاست جمهوری، اوضاع جبهه ها دگرگون شد. سردار شهید حسین همدانی، در بخشی از خاطرات خود درباره نتایج عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا می‌گوید: 

«وقتی بنی‌صدر عزل شد وضعیت جبهه‌ها تغییر کرد و بین ارتش و سپاه وحدت به‌وجود آمد... عملیات‌ مشترک سپاه و ارتش شروع شد، حصر آبادان شکسته شد و عملیات‌ بستان، سوسنگر، الله‌اکبر و همچنین عملیات یازده شهریور شهید رجائی و باهنر، بازی‌دراز، مطلع‌الفجر و عملیات‌ متعدد دیگر و حضرت رسول الله(ص) را داشتیم که حاج احمد متوسلیان انجام داد، و بیش از هشتاد-نود درصد آنها موفق بودند و به اهدافشان رسیدند... در یک جمع‌بندی این موفقیت‌ها به فرماندهان و رزمندگان جرأت داد که طراحی عملیات‌ بزرگ را در دستور کار قرار دهند و تهاجم گسترده خود را آغاز نمایند. تا دیروز در سنگرهای خودمان مخفی شده بودیم و آنها [بعثی‌ها] به ما شلیک می‌کردند و منتظر بودیم که یک عراقی از سنگرش بیرون بیاید تا ما هم به او شلیک کنیم، اما از این زمان [بعد از عزل بنی‌صدر] ما از سنگرهایمان بیرون آمدیم و حملات خود را آغاز کردیم...»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 6
    الله اعلم ما که سنمون نمیرسه کاش ایران بود و از خودش دفاع میکرد
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 2
      مطالعه اسناد و کتب مربوط به سالهای 57 تا 60 میتونه به بالابردن سطح اطلاعات نسل جوان کمک کند
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 0
      چه دفاعی داشت بکنه اون موقع بابام تو ارتش خدمت می کرد اجازه نمی دادن یه پوکه خالی بدن به سپاه و نیروهای مردمی ، دست خود نیروهای ارتش رو هم در دفاع بسته بودن . نامه سردار شمخانی موجوده که میگه ما می خوایم جون بدیم ولی امکانات جون دادن رو نداریم تازه سردار شمخانی از کسانی هست که معتقده بنی صدر در امور جنگ قصد خیانت نداشت و فقط استراتژی و تصمیمات غلط اتخاذ می کرد . همین استراتژی های غلط و دخالتهای جاهلانه بنی صدر در کار فرماندهان بود که باعث قتلگاه هویزه شد
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      شمخانی گفت بنی صدر قصد خیانت نداشت پس اسمش تو سفارت آمریکا چیکار میکرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس