فضای مجازی

متین فر در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: فضای مجازی تهدید و آسیب نیست، فضای مجازی چالش است چرا که در تهدید و آسیب باید مقابله شود ولی در چالش باید حل مسئله صورت گیرد.

به گزارش مشرق، دکتر احمدرضا متین فر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با حضور در برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، مدیریت محتوا در پلتفرم های مجازی گفت: در حقیقت فضای مجازی، یک فضای میان رشته ای و بین رشته ای است و فیلترینگ فضای مجازی به معنای محدود سازی و مسدود سازی نیست و فیلترینگ در علوم شناختی به معنای پالایش اطلاعات است.

وی ادامه داد: در کشور ما گروهی مسحور شده فضای مجازی هستند و نسبت به فضای مجازی بدبین بوده و این فضا را زمین دشمن و تهدید و آسیب می دانند و این گروه منفعل فضای مجازی ستند و سیاست این دست افراد فیلترینگ و محدود سازی است و برای این سیاست مصادیق هم دارند.

فضای مجازی تهدید و آسیب نیست، چالش است


 

*** نبود نگاه جامع نگر به فضای مجازی نباشد عامل فیلترینگ 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با تاکید بر اینکه زمانی که نگاه جامع نگر به فضای مجازی نداشته باشیم به سراغ فیلترینگ می رویم اظهار داشت: دو اشتباهی در که در کشور ما در رخ داد این بود که فیلترینگ از ادبیات علوم مهندسی سخت افزار و نرم افزار به اشتباه وارد علوم اجتماعی شد و اشتباه دوم اینکه فضای مجازی ما به دست مهندس هایی بود که صرفا نگاه فنی و از جنس کابل، سیم، دیتا به فضای مجازی داشتند که اکنون باید از این فضا فاصله بگیریم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تکنولوژی نمی تواند فرهنگ را متاثر از خودش کند تصریح کرد: فرهنگ می تواند متاثر از تکنولوژی بشود. 

متین فر تصریح کرد: مدیریت محتوا در پلتفرم تنه می زند به مشروعیت نظام، چون امنیت ملی و نظام ارزشی به مخاطره می افتد و قوانین و قواعد داخل و سیاست گذاری داخل بر خارج متاثر از خودش قرار می دهد، لذا بحث مدیریت محتوا در پلتفروم یکی از بحث های جدی در حکمرانی فضای مجازی ایران است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه در مورد چرایی مدیریت محتوا در پلتفرم ها گفت: انقلاب چهارم فناوری فضای فیزیک را به سایبر چسباند و این تلفیق بین فضای سایبر و حقیقی در نحوه زندگی و تعامل افراد تغییر ایجاد کرده است که به منظور افزایش تاثیرات مثبت و فراگیر و برای مهار و کاهش آسیب ها و نتایج منفی آن باید مدیریت محتوا در پلتفرم ها صورت گیرد و به اصول و سیاست گذاری دست زد تا حکمرانی فضای مجازی را داشته باشیم.

وی افزود: فضای مجازی از 5 لایه اساسی تشکیل شده که کف هرم آن را زیرساخت که همان پهنای باند، سرعت، وای فا، دیتا، فیبر نوری،و ... است تشکیل داده و این زیر ساخت در حوزه حکمرانی در دست آمریکا است.

***علوم شناختی به تمام لایه های فضای مجازی ارتباط دارد

متین فر با بیان اینکه لایه ابزار، لایه سرویس و خدمات، لایه محتوا و در نهایت لایه کاربر که کنش و واکنش در آن واحد را انجام می دهد، لایه های بعدی این هرم هستند و به تمام این لایه ها قوانین و مقررات سیاست ها و راهبردها حاکم است گفت: تمام این 5 لایه بازخورد به هم دارند و علوم شناختی به تمام لایه ها ارتباط دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: برای اینکه مدیریت محتوا در پلتفرم انجام شود باید سیاست گذاری فعالانه در برابر قانون گذاری صرف، فهم فناوری های انقلابی در برابر تنظیم گری سنتی، ملی سازی داده در برابر فیلترینگ و محدود سازی ، حمایت گرایی داده محور انجام گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه محتوا روی ذهن مخاطب تاثیر می گذارد و ذهن مخاطب را دستکاری می کند گفت: وقتی ذهن مخاطب دستکاری شود نظام جایگاه محتوا در پلتفرم در زمان کنش کاربر با آن تغییرتفسیر می کند افزود: در مواجهه دائم انسان با محتوا بعد از مدتی محتوا در بطن و متن زندگی فرد می رود و نظام تفسیری فرد از یک پدیده را تغییر می دهد و تغییر نظام تفسیری از یک پدیده باعث عوض شدن نظام فکری، ارزشی، هنجاری و سبک زندگی می شود. 

متین فر در ادامه افزود: مدیریت محتوا در پلتفرم باید به سمت الزامات سایبری و دیجیتال و الزامات اقتصادی حرکت کند و حرکت به سمت زیست بوم فضای مجازی و درک فضای مجازی به عنوان فضای زنده و پویا را از جمله راهکارهای موجود برای مدیریت بر پلتفرم عنوان کرد و بیان داشت: در فضای سایبر و مدیریت محتوا علاوه بر علوم مهندسی و فنی باید علوم اجتماعی، انسانی و علوم های جدید درگیر شود.

منبع: سایت رادیو گفت و گو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس