کد خبر 1283321
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
سلاخی کروکودیل‌ها به بهانه اشتغالزایی!

خبر واردات ۸۰ کروکودیل به منظور ایجاد یک مزرعه پرورش کروکودیل با اعتراض فعالان حقوق حیوانات مواجه شده و خواستار ورود دستگاه قضایی و برخورد با این نوع تجارت در کشور شدند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته صدا و سیما در چند بخش خبری از ورود ۸۰ کروکودیل به کشور خبر داد.

جمال ارونقی معاون گمرک در این مصاحبه با اشاره به اینکه این ۸۰ کروکودیل از کشور مالزی و با موافقت سازمان شیلات وارد کشور شده‌اند، ورود این کروکودیل‌ها به کشور را به منظور پرورش و تکثیر با توجیه اقتصادی توسعه گردشگری، صادرات و پزشکی عنوان کرد.

مؤسسان این مزرعه پرورش کروکودیل می‌گویند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۷۵ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.

سلاخی کروکودیل‌ها به بهانه اشتغالزایی!

این خبر با واکنش فعالان حقوق حیوانات در ایران مواجه شد و ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از ۲۰۰۰ نفر از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات، وکلای سبز و مردم نسبت به این تجارت جدید و ضد محیط زیستی در کشور واکنش نشان داده و خواستار برخورد دستگاه قضائی با این نوع تجارت جدید در کشور شدند.

این گروه در بیانیه‌ خود عنوان کرده‌اند: «طی روزهای گذشته، اخبار و تصاویری منتسب به مزرعه کروکودیل به منظور پرورش، نگهداری و در نهایت سلاخی جهت صادرات گوشت و پوست این حیوانات در مشهد، شهر امام مهربانی‌ها که به شهر ضامن آهو شهره و زبانزد خاص و عام است، منتشر شده که احساسات و افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است.

لازم به ذکر است که طی سال‌های متمادی فعالان حقوق حیوانات در سراسر جهان در حال مبارزه با این صنعت بی‌رحم و غیراخلاقی هستند و در بسیاری از کشورهای جهان تقبیح شده؛ چراکه پروسۀ کشتار کروکدیل‌ها بسیار وحشیانه بوده و بعضاً زنده زنده پوست آنها کنده می‌شود، به‌شکلی که تا ساعت‌ها پس از سلاخی نیز زنده هستند و درد و رنج طاقت‌فرسایی را متحمل می‌شوند.

هرچند دین مبین اسلام بسیار بر مهربانی و همزیستی مسالمت‌آمیز با حیوانات تأکید و آن را توصیه کرده است، سازمان بهداشت جهانی حیوانات(OIE) نیز که بیش از ۱۸۰ کشور از جمله ایران در آن عضویت دارند، پنج آزادی برای حیوانات را به رسمیت شناخته است که کشورهای عضو متعهد به رعایت این حقوق می‌باشند؛ این حقوق عبارتند از: (آزادی [رهایی] از گرسنگی، تشنگی و سوءتغذیه؛ آزادی از ترس و اضطراب؛ آزادی از ناراحتی فیزیکی یا دمایی؛ آزادی از درد، جراحت و بیماری؛ و آزادی برای ابراز الگوهای نرمال رفتاری) "

ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از ۲۰۰۰ نفر از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات، وکلای سبز و مردم شریف ایران، بدین‌وسیله ضمن محکوم کردن این اقدام غیرانسانی از آن مقام محترم قضائی در خواست می‌کند در موضوع مزرعه پرورش کروکودیل مشهد ورود و اقدامات مقتضی را امر به رسیدگی بفرمائید.

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی به موضوع حقوق حیوانات و مهربانی با آن‌ها که در دین مبین اسلام نیز بسیار بدان توصیه شده است، تشکر و قدردانی می‌کنیم.»

سلاخی کروکودیل‌ها به بهانه اشتغالزایی!

این گونه یکی از پنج گونه با ارزش کروکودیل در دنیا محسوب می‌شود که طول آن ۷ متر می‌رسد و پس از حدود ۳ سال، پوستش قابلیت دباغی (چرم) و صادرات می‌یابد. سالانه ۲ میلیون طاقه پوست کروکودیل در دنیا تجارت می‌شود که هر طاقه آن ارزشی معادل ۱۰ هزار دلار دارد. ارزش هر کیلوگرم از گوشت این حیوان حرام‌گوشت نیز به ۱۷ دلار می‌رسد.

اما آنچه باعث شده تا شیلات ایران موافقت اصولی ایجاد مزرعه پرورش تمساح را در ایران صادر کند، استفاده پزشکی است که از خون، استخوان و حتی گوشت این حیوان دوزیست می‌شود؛ هرچند در این میان سود اقتصادی ناشی از صادرات پوست و گوشت کروکودیل بی تأثیر نبوده است.

با وجود مخالفت‌های شدید دوستداران محیط زیست جهان، برای پرورش تمساح توجیه‌های علمی و البته اقتصادی فراوانی همچون تولید کیف و کفش از پوست کروکودیل، مصارف پزشکی از خون و گوشت آن و استفاده خوراکی از گوشت این حیوان حرام گوشت در کشورهای شرق آسیا، پرورش این خزنده را در ۵۰ کشور برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج کرده است. اما به نظر می‌رسد رواج چنین تجارت سیاهی در ایران نمی‌تواند قابل توجیه باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ش. AE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    6 7
    البته میتوان آنها را بعد از پرورش بطور زنده فروخت میشه روی هر موضوع کار کرد نه اینکه اصلا اون رو کنار گذاشت میتوان اشتغال زا برای اقلیتهای مذهبی ما باشد با این کار حتی از انقراض آنها میتوان جلوگیری کرد ولی تماما در چهار چوب قانون
    • GB ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      6 1
      قانونی که کارش زجر کش کردن موجودات زنده باشد از بیخ باطل است و جایی در کشور اسلام ندارد/.
    • اقلیت مذهبی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      3 1
      ابله جان کدام اقلیت مذهبی از گوشت کروکودیل تغذیه میکنه؟
  • FI ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    6 5
    پرورش جانوران وحشی خوب یا بد, ولی چرا طرفداران محيط زيست الان به فکر دفاع از حیوانات وحشی افتاده اند؟ بیشتر از 20 سالی میشه که در کشور ما پرورش انواع جانوران وحشی به منظور کسب درآمد وجود داره, چرا این طرفداران محیط زیست یا طرفداران حیوانات تا بحال کاری نکرده اند؟ فکر میکنم کسانی پشت این قضیه هستند که یا رغیب هستند یا این کار به کسب آنها لطمه میزند.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    10 9
    پرورش و قصابی یا ذبح کروکودیل با گوسفند و گاو و مرغ و شتر مرغ و ... که حلال گوشت اند چه تفاوتی دارد ؟
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 1
      سلام علیکم حکمت استفاده از اجزای حیوانات حرام گوشت در لباس و خوراک و امثال آن و باطل شدن نماز ، واقعا در این چیزها خودش را نشان می دهد. مگر این که مصارف خاص پزشکی و ضروریات مطرح باشد.
    • علیرضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      8 7
      ایکیو مگه مطلب رادرست نخوندی؟نوشته زنده زنده پوست میکنند.ملتفت شدی بامرام؟باید خودت رازنده زنده پوست بکنن تا دیگه حرف مفت نزنی؟
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 1
      جوابش در خود سوال وجود دارد. حلال گوشت آفریده شده برای استفاده انسان ها ولی حرام گوشت وجودش لازمه تعادل اکوسیستم و حفظ منافع طبیعت است. طبیعتی که حفظ و مراعات آن به کیفیت بهتر زندگی بشری می انجامد
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      0 0
      خداوند از تحریم و تنجیس در مورد حیوانات استفاده کرده که تو اذیت نکنی اونها را، یعنی گفته دست از سر حیوانات بردارید.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 1
    از خون و گوشتش تو پزشکی استفاده میشه ؟؟؟ حالم بهم خورد کجای پزشکی
  • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 3
    میخواین مرغداریها و گاوداریها و .... هم تعطیل کنیم . این جماعتی که دلشون واسه کروکودیل سوخته اگه واقعا حامی حیواناتن گوشت مرغ و ماهی و گاو و گوسفند نخورن
  • مریم IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    6 4
    سلام روز به روز بدتردیروز واقعا به کجاداریم میریم . هروز داریم بی رحمترمیشیم , بعدمیگیم چرااینقدربلاسرمردم جهان میاد .اگه یکی اینکارو باخودتون یااعضای خانوادتون انجام یده تحمل میکنید ؟!!!!!این حیوانات بی زبون چطوری بایدازخودشون دفاع کنن تازمانی که انسانها وحشی تراز اونا هستن
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      2 2
      دوست من ازخودت شروع کن ازفردا گوشت نخور تاحیوانات کمتر کشته شوند سرمیزغذا که می نشینی نسل مرغ وبره را منقرض می کنی شکمت سیرشده حقوق حیوانات برات مهم شده؟ دلت برای اونهایی بسوزه که بیکارند ازاین راه خرج خانواده راقراره تامین کنند
  • ا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    5 3
    برای اشتغال زایی راههای انسانی تر هم وجود دارد تاسف برای این سودجویی
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 5
    ذبح گاو و كوسفند و مرغ هم سلاخي است ؟؟ صيد و پرورش ماهي چطور ؟؟؟
    • GB ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      0 0
      زنده زنده پوست کنده نمی شوند.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    .....خلاصه یکی بگه ما با خودمون چند چندیم؟؟؟ پرورش حیوانات حداقل سودش اینه که از میزان فشار بر حیات وحش کاسته میشه
  • GB ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 0
    اسلام هرگز اجازه نداده موجود زنده ای که غیر حلال گوشت کشته شود. حیوان حلال گوشت هم فقط با اجازه ذبح شرعی و سریع اجازه کشته شدن دارد. اگر استفاده از پوست این موجودات برای مسلمان حرام است فروش آن به غبر مسلمان هم مصداق ترویج کفر و حرام است. آنهم کشتار وحشیانه به صورت پوست کندن.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 3
    شغل بسیارخوبیه....به نظرم ادامه بدن چون من از هرچی کروکدیل وسوسمارو جدیدایه موجودی به نام بزمجه هم مدشده ازخانواده وفامیلای دورهمین سوسماران هستش...متنفرم... بااونام اشتغال زایی کنین....کفش درست کنن خیلی قشنگ میشه....من کفش پوست ماری وکیف پوست ماری استفاده کردم...کروکودیلی نه؟کجامیفروشن حالا؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 0
    میگم مرغداری و دامداری ها را هم تعطیل کنید ، چون فعالان حقوق حیوانات ناراحت میشن . دیگه میوه هم کسی نخوره چون درخته دلش می شکنه بچه هاش را ازش جدا کنیم بخوریم . سبزیجات هم نخوریم چون بته ها ناراحت میشن . آب هم نخوریم چون چشمه دلش می شکنه . فعالان حقوق حیوانات را هم دسته جمعی بریزیم توی کوره آدم پزی چون باعث انقراض نسل بشر خواهند شد
  • رسول IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 1
    غلط کردن حافطین محیط زیست یارو داره اشتغال زای میکنه
  • سید IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    مصرف گوشت یکی دوبار در هفته بیشترزیان آوراست کمتر بخوریم تا حیوانات کمتری سلاخی بشندوخودمون هم ازدیابت وسرطان وسنگدلی نجات پیداکنیم خواهش میکنم جدی بگیریم امام علی علیه السلام:شکم خود راقبرستان حیوانات نکنید
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آحه آحه حال تهوع گرفتم گلاب به روتون:
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    حفاظت از محیط زیست و حیات وحش و کلا زمین و طبیعت بسیار بسیار واجبه و همه مردم باید از این ها حفاظت کنند اما این هم حد و حدود عقلانی دارد شما اگر در طبیعت شکار غیرقانونی داشته باشی و حیوانی را بکشی قطعا اشتباه کردی اما وقتی پرورش دهنده هستی ایرادی نداره متاسفانه یکسری که اسامی مثل فعال حقوق حیوانات را یدک می کشن کم کم دیگه دارن شورشو درمیارن و روند و زندگی را مختل می کنند این طرف آمده کار راه انداخته داره به 70 خانواده نان می ده آن هم در شرایط فعلی اقتصادی , شما فعال حیات وحش می آی به این 70 خانواده نان بدی ؟ یک عده هم بحث حلال گوشت و حرام گوشت را وسط کشیدن که برای این مدافعین اصلا این واژه ها اهمیتی ندارد این ها حتی می گویند گاو و گوسفند و شتر و شترمرغ هم نباید ذبح بشن ! برید داخل پیج ها و صفحات این ها تا بفهمید اصلا مطلب این ها اصلا گیاهخواریه و این ها حتی شیردوشیدن از گوسفند و گاو را هم آزار حیوان می دانند و ردش می کنند می گن شیر را هم از پایه های گیاهی مثل سویا باید تهیه و مصرف کرد اگر بحث زجر کشیدنه ماهی هم که صید می شه کلی جون می ده تا می میره . پوست و گوشت این ها را هم می شود صادر کرد چنانکه موجودات دریایی که مصرف داخل ندارند به شرق آسیا صادر می شه و پوست این ها اگر هم مجوز داخلی گرفت کسی با اعتقاداتش جور درنیامد خب نخرد ما حدودا 5 هزار کیلومتر خط ساحلی در جنوب کشورمان داریم با کلی جزایر , می دانید پرورش کروکدیل رونق بگیرد چقدر شغل ایجاد می شه ؟ چقدر سطح معیشت ساحل نشینان ارتقا پیدا می کنه ؟ چه درآمدی وارد کشور می شه ؟ از طرفی دنبال اقتصاد غیرنفتی و متنوع سازی اقتصاد هستیم شعار مانع زدایی هم سر می دیم ولی در هر کاری به هر شیوه ایی هم شده یک چوبی لا چرخ اون بدبخت تولیدکننده می گذارید همین شده که سمی ترین حرکت در ایران شده تولید ! هر کی سمت تولید می ره دیگران بهش می گن مگر دیوانه شدی ؟ پولتو می گذاشتی فلان جا بی دغدغه و دوییدن انقدر برابرش می کردی .
  • GB ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خوب ببخشیدا فکر میکنیند گاو و گوسفند و شتر چطوری میرسن تو بشقاب یا پوستشون کیف و کفش میشه؟
  • ر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    ذبح گاو ، گوسفند و حیوانات حلال گوشت به صورتی هست که حیوان کمترین درد را می کشد و زنده زنده پوست آنها کنده نمی شود و خدا هم وقتی میگه حلال گوشتن رو حرفش حرف نزن و اطاعت کن
  • محمدحسین IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    بهتر بکشنشون نسلشون منقرض بشه این وحشی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس