خطوط منظم کشتیرانی از بنادر شمالی به روسیه برقرار می شود

معاون وزیر صمت گفت: خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار می شود.

به گزارش مشرق، علیرضا پیمان پاک در نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت که در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی کشور با هدف کاهش هزینه‌های حمل و نقل صادراتی در راستای توسعه صادرات کشور و افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای هدف انجام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه برقراری خطوط منظم دریایی با نرخ‌های ترجیحی حمل و نقل کالاهای صادراتی در حوزه دریای خزر اقدام خواهد شد و با تمهیدات در نظر گرفته شده تلاش می‌شود کالاهای ایرانی با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر در بازارهای هدف وارد شوند.

وی افزود: در گام اول، خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار و سپس در خصوص برقراری این خطوط، به مقاصد سایر کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس، سوریه و شرق آفریقا اقدام خواهد شد.

معاون وزیر صمت بیان کرد: میزان حمل بار دریایی انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ در حوزه دریای خزر ۹.۱ میلیون تن بوده که با این رقم، ۳۹ درصد از کل حمل دریایی حوزه دریای خزر را شامل می‌شود؛ این در حالی است که میزان حمل بار کشتیرانی روسیه در حوزه دریای خزر در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹.۲ میلیون تن بوده که ۶۰ درصد حمل و نقل دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

پیمان‌پاک ادامه داد: به رغم کاهش حجم حمل و نقل دریایی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل به علت شیوع ویروس کرونا، نسبت فعالیت جمهوری اسلامی ایران از ۳۵ درصد در سال ۹۸ به ۳۹ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است.

وی از دیگر اقدامات و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران را کمک به تأمین کشتی‌های رو رو یا کامیون‌بر در حوزه دریای خزر دانست و گفت: به زودی کارگروهی با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امورخارجه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف تأمین کشتی‌های رورو مورد نیاز تشکیل و تلاش خواهد شد تا مشکلات پیش رو رفع شود.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت سازمان توسعه تجارت ایران در حمل کالاهای دریایی به ویژه کالاهای فسادپذیر، برقراری خطوط منظم دریایی بوده تا صادرکننده بتواند به تعهدات خود در قبال خریدار خارجی عمل کرده و بتواند با طیب خاطر فعل صادرات خود را انجام دهد؛ لذا حمایت‌های سازمان توسعه تجارت ایران و تخصیص یارانه‌های حمل و نقل دریایی منوط به رعایت مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رعایت زمان‌بندی اعلامی به جامعه صادرکنندگان است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهندس ضیاییان CA ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    عملکرد دولت اذربایجان را در مورد عبور کامیونهای ایرانی می بینید تا وقتی که کشور های اطراف دریای خزر تضمین کافی در مورد حق ایران نسبت به کشتیرانی ازاد در کل دریای خزر ندهند ایران نباید هیچ قراردادی را در مورد تقسیم سواحل دریای خزر امضا کند تا وقتی که اذربایجان تضمین کافی در مورد عدم دخالت در تغییر مرزها و ازادی حمل و نقل کامیونها ندهد امضا ء قرار دار تقسیم سواحل دزیای خزر بزرگترین اشتباه است اصلا نباید ایران قبول کند که سواحل دریای خزر تقسیم شود.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    به به، احسنت!! چند ساله دارم میگم اینکارو باید کرد!!! حالا یانکی ها و دانکی های اروپایی بیان ببینن میتونن کشتی‌های مارو بگردن ببین چی میفروشیم ، چی میخریم؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس