اعتراض فروشندگان فرآورده‌های نفتی به ادامه بحران سوخت در انگلیس

با آغاز سومین هفته بحران کمبود سوخت در انگلیس، خرده فروشان فرآورده‌های نفتی نسبت به ادامه وضع موجود معترض و خواستار تحقیقات مستقل درباره ریشه و علت تداوم این بحران در کشور شده‌اند.

به گزارش مشرق، انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس امروز (جمعه) اعلام کرد که ۱۲ درصد از پمپ‌بنزین‌ها در پایتخت و مناطق جنوب شرق کشور همچنان بدون سوخت هستند. به گفته این نهاد انگلیسی، تراکم جمعیت در این مناطق، کار جبران کمبود سوخت را سخت‌تر از سایر مناطق و حد انتظار کرده است.

کمبود راننده برای جابه‌جایی تانکرهای سوخت در انگلیس و هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها طی دو هفته گذشته باعث تمام شدن ذخایر بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها و بروز بحران سوخت در این کشور شده است.  

برایان مدرسون رئیس انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس اظهار داشت: روند بهبودی با سرعت مطلوبی پیش نمی روند. ۱۵ روز از آغاز بحران گذشته است. باید در این زمینه تحقیقات مستقلی صورت گیرد تا رانندگان از بروز چنین بحران‌هایی در آینده در امان باشند.

او همچنین از هرج و مرج در سوخت رسانی به پمپ‌بنزین‌ها گفت و افزود که در یک مورد تانکر سوخت زمانی به پمپ‌بنزین رسید که مخزن آن پر شده بود. مدرسون بر همین اساس نتیجه‌گیری کرد که  سیاست دولت در زمینه لغو قانون رقابت بین شرکت های خصوصی نفتی شکست خورده است.

دولت انگلیس دو هفته پیش تصمیم گرفت تا برای کنترل بحران به‌وجود آمده،  قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به این ترتیب پمپ بنزین‌هایی که ذخایر سوختشان تمام شده، بسرعت شناسایی و مراحل سوخت‌رسانی انجام شود.

«کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطراری با مدیران شرکت های فعال در حوزه انرژی اظهار داشت که با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک داده‌های مهم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند. اما با گذشت دو هفته از اجرای طرح، شواهد نشان می‌دهد که اثر بخشی چندانی در حل بحران نداشته است.

رئیس انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس می‌گوید که دولت باید قانون رقابت شرکت‌های نفتی را احیا کند تا مخازن پمپ‌بنزین‌ها طبق اصول و قواعد بازار تکمیل شوند. وی بر همین اساس عنوان کرد که صرف نظر از حسن نیت دولت، این وضعیت نشان داد که مقامات نه توانایی و نه ظرفیت مهار چنین بحرانی را ندارند.

گزارش‌ها حاکیست که پیش از بروز بحران اخیر هم مخازن بسیاری از جایگاه های سوخت زیر حد عادی بوده است. بر اساس آمار وزارت بازرگانی، انرژی، صنعت و نوآوری، میانگین ذخیره مخازن پمپ‌بنزین‌ها ۲۲ سپتامبر حدود ۳۳ درصد گزارش شده که از حد نرمال ۷ تا ۱۲ درصد کمتر بود. ۲۳ سپتامبر این میزان به ۳۲ درصد رسید و متعاقبا شرکت بریتیش پترولیوم گزارش داد فروش بنزین را سهمیه بندی خواهد کرد. از ۲۴ سپتامبر که ذخایر مخازن به ۲۰ درصد رسید صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها آغاز شد و این وضع همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس