برجام نمایه

سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: آن‌کسی که در حال وقت‌کشی است و تلاش می‌کند با پیش‌شرط‌هایی که قرار می‌دهد شرایط مذاکرات را سخت کند ایران نیست و بلکه کشورهای غربی و آمریکاست.

به گزارش مشرق، روزنامه آرمان ملی گفت‌وگویی با رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

برجام ازنظر اقتصادی دستاوردی برای کشور نداشت

- موضوع برجام دارای یک چارچوب مشخص است و هنگامی‌که توافق صورت گرفت تعهدات طرفین مشخص بود.

- جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات خود به‌صورت کامل عمل کرد اما طرف غربی یعنی کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند. به همین دلیل نیز برجام ازنظر اقتصادی دستاوردی برای کشور نداشت.

هر پیش‌شرطی از سوی طرف مقابل برای آغاز مذاکرات باطل است

- در یک توافق، دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند. به همین دلیل کشورهای اروپایی و آمریکا هر پیش‌شرطی که برای آغاز مذاکرات بگذارند باطل خواهد بود.

- موضوع فعالیت‌های موشکی ایران که در توافق برجام وجود نداشته ارتباطی به مذاکرات آینده نیز ندارد و به همین دلیل نباید دوباره مطرح شود. فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز نه ارتباطی به برجام دارد و نه به کشورهای اروپایی و آمریکا.

- اگر آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را بردارد و به تعهدات خود عمل کند، ایران نیز به محدودیت‌هایی که درزمینه هسته‌ای ایجاد شده بود دوباره بازخواهد گشت.

شرکت در مذاکرات طولانی‌مدت کار عاقلانه‌ای نیست

- آقای امیر عبداللهیان عنوان کرده‌اند که ایران به مذاکرات بازخواهد گشت. با این‌وجود مذاکره باید به نتیجه برسد.

- اگر قرار است مذاکرات طولانی شود به نظر می‌رسد کار عاقلانه‌ای نیست که ایران بخواهد در چنین مذاکراتی شرکت کند.

غربی‌ها در حال وقت‌کشی هستند، نه ایران

- در شرایط کنونی طرف‌های غربی با یک جنگ روانی عنوان می‌کنند اگر ایران به میز مذاکرات بازنگردد فرصت از دست می‌رود. 

- آن‌کسی که در حال وقت‌کشی است و تلاش می‌کند با پیش‌شرط‌هایی که قرار می‌دهد شرایط مذاکرات را سخت کند ایران نیست و بلکه کشورهای غربی و آمریکاست. آمریکا باید  تصمیم نهایی خود را بگیرد وگرنه فرصت برای آنها از بین می‌رود.

احیای برجام امکان‌پذیر است اما به شرط عمل طرف مقابل به تعهدات خود

- درگذشته یک‌بار به آمریکا و کشورهای غربی اعتماد شد و ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به تعهدات خود عمل کرد. قرار نیست این وضعیت برای بار دوم تکرار شود و بلکه باید و طرف به تعهدات خود عمل کنند.

- احیای برجام امکان‌پذیر است اما شرط آن این است که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.

- اگر کشورهای غربی و اروپایی به دنبال این  باشند که در مسیر مذاکرات انحراف ایجاد کنند و موضوعات جدیدی را مطرح کنند مطمئن باشند در ایران دیگرکسی با چنین وضعیتی پای میز مذاکره نخواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    چرا تو این یکسال از خود وزارت خارجه چیزی نمیگفتن حتی تو این چند ماه از دولت جدید وقتی اونا همه جور اتهامی میزنن وتهدید میکنن چرا ما واکنش نشان نمیدهیم یا وقتی از پلن بی حرف میزنن ما هم دقیقا باید مثل اونا رفتار کنیم موضع انفعالی برا ما خوب نیست بذارین همه دنیا بدونن شوخی نداریم.....
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    از آن جا که آمریکا و سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل ننمودند، به قول آن ها هیچ اطمینانی نیست؛ لذا باید تمام تحریم ها را با هر بهانه ای که وضع کرده اند، در اسرع وقت و برای همیشه به طور عملی لغو کنند؛ و در غیر این صورت خود را در گور برجام دفن کنند.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    بسیار عالی حرفی که از دهان ظریف خائن هرگز نمیشنبدیم از دهان امیر عبدالهیان میشنویم ..مذاکره برای عکس یادگاری انداختن به کار ایران نمیاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس