اختلاف آمریکا با فرانسه و چالش پیش روی متحدان واشنگتن

گرد و غبار دیپلماتیک بر سر توافق امنیتی بین آمریکا، استرالیا و انگلیس در حالی است که دولت بایدن برای حفظ وحدت بین نزدیکترین دوستانش تلاش می‌کند.

به گزارش مشرق، وقتی بوریس جانسون، جو بایدن و اسکات موریسون یک قرارداد جدید را اعلام کردند که به استرالیا فناوری راه اندازی زیردریایی‌های بی صدای هسته‌ای را به عنوان بخشی از نیروی دریایی خود ارائه می‌داد، یک عبارت همچنان ادامه داشت: «ثبات در هند و اقیانوس آرام.»

به گزارش «گاردین»، واژه‌ای که سران انگلیس، آمریکا و استرالیا از آن استفاده نکرده اند مهمتر است: چین.

با دستیابی به این توافق، که یک توافق بی سابقه در زمینه همکاری‌های دفاعی بین این ۳ کشور است، دولت‌ها به مقابله با آنچه که آن‌ها اقدامات پکن می‌دانند پرداختند.

این موضوع سوالاتی را در مورد اینکه آیا این اقدام نشانه‌ای شوم از یک ذهنیت جدید جنگ سرد است، ایجاد کرد.

اعلام غیرمنتظره توافق بر سر زیردریایی‌های هسته‌ای همچنین موجب نگرانی پاریس شده است؛ جایی که دولت فرانسه خشم خود را از لغو توافق ۶۵ میلیارد پوندی با سیدنی برای تامین زیردریایی اعلام کرده است.

این توافق همچنین مجموعه‌ای از سوالات را در مورد این که آیا این قرارداد نشان دهنده تغییر در اتحادهای بین المللی است، مطرح می‌کند.

از جمله این سوال‌ها این است که افزودن استرالیا به باشگاه کشورهای دارای زیردریایی‌های هسته‌ای چه پیامدهایی دارد و آیا هیچ کدام از این ۳ کشور با این قرارداد از کسانی که در این کشورها زندگی می‌کنند یا از همسایگانشان محافظت می‌کنند؟

در حالی که آمریکا سیاست خارجی خود را برای مقابله با چین تشدید می‌کند، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وعده یک کارزار جمعی با گروهی از متحدان دموکرات همفکر خود را داده است اما مشکلات دیپلماتیک با فرانسه بر سر توافقنامه امنیتی جدید نشان می‌دهد که دولت آمریکا برای حفظ این وحدت حتی با نزدیکترین متحدان خود با چالش روبرو است.

اگرچه حمایت گسترده‌ای از خروج متفقین از افغانستان وجود داشت و توافقنامه امنیتی جدید ۲ متحد قدیمی آمریکا، یعنی انگلیس و استرالیا را حتی بیشتر به آمریکا نزدیک می‌کند، اما برخی از مقامات اروپایی نگران هستند که آمریکا به طور فزاینده‌ای در حال اقداماتی است و آن‌ها را مطلع نمی‌کند.

در میان خشم فرانسه از این توافق هسته ای، بایدن با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تماس گرفت.

چین به شدت با تلاش‌های آمریکا برای تشکیل اتحاد گسترده امنیتی مخالف است و هشدار داده که این امر تنش‌ها را در اقیانوس آرام کاهش نمی‌دهد.

اینکه آیا اقدامات آمریکا مشکلات دائمی ایجاد می‌کند یا نه، به زودی مشخص خواهد شد.

اختلافات دیپلماتیک با فرانسه بر افزایش خطر برای رئیس جمهور آمریکا تاکید می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس