ادعای ترکیه در خصوص تصرف پایگاه مهم نظامی پ‌ک‌ک در شمال عراق

وزارت دفاع ترکیه مدعی شده که نیروهای این کشور یک پایگاه مهم متعلق به شبه نظامیان کرد در شمال عراق را تصرف کردند.

به گزارش مشرق به نوشته خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» وزارت دفاع ترکیه در توییتی اعلام کرد که ۱۲ نفر از اعضای «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) در این عملیات از پای درآمدند. این عملیات در نزدیکی مرز ترکیه با عراق در منطقه‌ای انجام شد که در آن سه نظامی ترکیه درماه اوت کشته شدند.

این وزارتخانه اعلام کرد که مقر شرقی پ‌ک‌ک در حمله‌ای مهلک علیه این گروه که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد، به تصرف ارتش ترکیه درآمد.

ترکیه تازه‌ترین عملیات هوایی و زمینی خود را در ماه آوریل در شمال عراق آغاز کرد تا بتواند توانایی پ‌ک‌ک را برای انجام حملات برون مرزی در ترکیه محدود کند. ترکیه مدعی است که از زمان آغاز عملیات مسلحانه پ‌ک‌ک در سال ۱۹۸۴، ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض حاکمیت در شمال عراق است. اخیرا، وزارت دفاع ترکیه از رخنه به شمال عراق و دستگیری شماری از اعضای ارشد پ‌ک‌ک خبر داد.  

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه  (FSA)  با ورود  به روستاهای خالی از سکنه  در شمال عراق  چوب درختان مناطق را بریده  و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این  قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

«هاوکار الجاف» کارشناس و تحلیلگر امنیتی کُرد چند روز پیش نیز، از وجود اطلاعاتی در خصوص نفوذ سرویس اطلاعاتی ترکیه در کلیه شهرهای منطقه کردستان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «پیشتر،   فعالیت اطلاعاتی ترکیه محدود به اربیل و دهوک بود، اما در حال حاضر به سلیمانیه نیز رسیده است و ترور رهبران و فعالان کرد را آغاز کرده است.»

الجاف افزود که سرویس اطلاعاتی ترکیه در پوشش سازمان‌ها وشرکت‌ها وارد سلیمانیه شده است. امری که موجب تسهیل کار آن با احزاب و شخصیت‌های سیاسی فعال در منطقه کردستان در راستای اهداف و منافع مشترک با ترکیه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بهزاد AZ ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    25 4
    شمال عراق مال ترکیه است.
    • مهرداد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 20
      نخست اینکه اسمت با پرچمت نمیخونه برو عوضش کن دوم کدوم ترکیه ؟نصف ترکیه مال کرداس.
    • بهزاد AZ ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      16 3
      ترکیه و آذربایجان برادر هستند و هردو پرچم یکی هستند در اصل. کردها رو سال 1514 سلطان سلیم وارد آناتولی کرد چون سنی مذهب بودند و جلوی نفوذ شاه اسماعیل در شرق آناتولی و بین علویان رو میگرفت با این کار. حتی یک اثر باستانی یا معماری کردی در شرق ترکیه وجود نداره! در جنگ استقلال ترکیه نسبت شهیدان کردتبار کمتر از 2% هست. یعنی نه اصالتی در اون خاک دارید و نه برای تاسیس ترکیه جنگیده اید که الان ادعای سهم داشته باشید.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      4 7
      سرزمینی به نام ترکیه وجود نداره، ما فقط آناتولی رو میشناسیم که اونم سرزمین سامی ها بوده که توسط مغول ها با نسل کشی آشوری از عراق جداش کردن
    • حسین IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 4
      این مغولها عجب ادمای جالبی بودن... تو ایران که اومدن مردم رو بزور اذری کردن تو ترکیه هم که مردم رو بزور ترک کردن تو هند هم انگار .... چین و ژاپن رو هم که بیخیال... فقط موندم اینا چند زبون بلد بودن و چرا زبان مغول رو یاد نیمدادن؟! البته از توحش مغول داستان زیاد گفته شده ولی دریغ از یک قبر که مربوط به کشته شدگان مغول باشه جالبه آثار و بقایای کشته شدگان جنگ های قبل و بعد مغول رو میشه پیدا کرد ولی از مغولها چیزی پیدا نشده چون در حقیقت کشتاری نشده ... بقول دوستی کسی که بنای عظیم و زیبای "تاج محل" رو ساخته مگه میتونه توحش کنه؟1
  • GB ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    18 5
    یاشاسین تورکیییییه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 0
    شبه نظامیان منافقین چکارمیکنن؟؟؟
  • الم IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    6 2
    کمک به ایران هم کردند اینجا محل رخنه پ پ ک و پژاک هست چندی پیش با واکنش ایران هم روبرو بودند بهتره که برای نتیجه گیری بهتر هماهنگ عمل کنند
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 6
      مناطق کورد نشین عراق و سوریه و ترکیه را وحشیهای عثمانی پانترک از ایران جدا کردند و سالها به برادران و.هموطنان کورد ما زجر و عذاز میدهند
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    7 3
    مهرداد تورکیه ۸۳ میلیون جمعیت داره که طبق آماری که احزاب کوردی تورکیه میدن ۱۵ میلیون کورد داره اونم اگه زازاهارو کورد حساب کنند!!! تو که میگی نصف تورکیه مال کورداس حتما حساب کتاب به روش کوردی انجام دادی یا چرتکه ساخت کوردستان بود !!!
    • مهرداد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 6
      منظروم از لحاظ جمعیتی نبود.اگه کردا مستقل بشن ترکیه نصف می شه. ترکا بعد از حمله اعراب و ازبین رفتن حکومت مرکزی ایران به تدریج وارد منطقه شدن .وگرنه صاحبان اصلی این منطقه ایرانی ها و ارمنی ها بودن.ترک ها مهاجرن.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 8
    چندین شهر مهم که ساکنین کورد دارند در دست حزب اردوغان هست اردوغان در میان کوردها هم از محبوبیت بالایی برخوردار هست
    • بهزاد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      4 3
      هاکان فیدان رییس میت ترکیه اصالتا کرد هست. اعتماد بالاتر از این به کردها که حساس ترین منصب ترکیه رو به یکی از اونها واگذار کرده؟ مهندسین کرد همراه مهندسین ترک دارن جنگنده نسل پنجم ترکیه رو طراحی میکنن امنترین مکان دنیا برای کردها همون ترکیه است.
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    7 3
    شمال عراق ملک ترکیس که
  • مهرداد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 9
    در پاسخ به 14:39 اگه تاریخ رو بخونی چیزی به اسم ترک تو منطقه وجود نداشته کردها از قدیمی ترین اقوام منطقه هستن در کنار ارامنه که هیچ شکی هم درش نیست. وقتی اینا بودن ترکی وجود نداشت که الان ادعای بزرگی و ملک می کنه برامن تاریخ رو می کنی .شما مهاجرین .ترک های ایران هم به غیر عده ای که زبانشان به زور ترکی شد اصالتا ترک نیستن.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      8 0
      مهرداد منطقه ای که شما میگی کرمانشاه و ایلام و تا حدودی خورستان بود ن بیزانس مسیحی انادولی که تورکان سلجوقی با اذن الهی و همت . غیرت و شهادت فتح کردند در نبرد ملازگرد بیشترین مهاجرت کوردها به ترکیه در زمان صفوی برای فرار از دست قزلباشان صورت گرفت عین الان اعراب سوریه که در تورکیه ساکن شدند
    • مهرداد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      8 2
      انتخاب کردها حکومت سنی عثمانی بود چون صفویه شیعه بودن.البته این انتخاب نه اینکه مثلا کوچ کنن نه بلکه این یکی بودن مذهبشان با عثمانی ها مرزهای دو قدرت اون زمان رو تعین کرد وجزیی از قلمرو عثمانی شدن. اکه کتاب های تاریخی شرق شناسای مشهور رو مطالعه کنی مینورسکی یا دیاکنف پی می بری که ساکنان جنوب شرق ترکیه این قوم و ارامنه بودن که بعد ها ترک ها به این قسمت اضافه شدن البته همین الان هم ترکیب ژنی مردم ترکیه بیشتر ارمنی ایرانی یونانی هست تا ترکی می تونی تحقیق کنی.مثل سرزمین مصر که نژادشون با اعراب فرق داره ولی زبونشون کلا تغییر کرد وعربی شد.
    • بهزاد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      5 2
      مستر خان اگر کردها بومی آناتولی باشن یه کلیسای کردی یا یه آتشکده در اون مناطق باید باشه! شما کلمه کردستان قبل از 750 سال پیدا کن کل ترکیه مال شما!
    • رامین IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      6 1
      همین الان به اسم شهرهای کرد منطقه، قبیله هایی تو هند وجود داره که همین اکراد دقیقا از همونجا مهاجرت کردن .... مهاجرتی که در 400 سال گذشته رخ داده و در 50 سال گذشته جمعیتشون زیاد شده
    • در پاسخ به ترک خری به اسم بهزاد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 3
      بهزاد. اولا خیلی از اثار بدست اجدادیان شما مغولان ازبین رفته دو تا زمان آتاترک همه این آثار بودن. تخریب شدن. بعدشم چرا کلیسا. این همه مسجد هست تازه هم طورچیه اومده 28000اسم مکان کردی رو حذف کرده. تا 20 سال دیگه هم ترکای خری مثل تو میگن اینجا طورچیه بوده بعدشم. کلمه کردستان زمان سلجوقی اومد ولی عبارت هایی مثل بلادالاکراد. الارض الاکراد. ثبت شده. گزنفون هم نوشته کوهستان زاگروس محل زندگی قوم کاردو و نام سرزمینشان کاردوخ است تمدن گوت یا گورت هم کرد بودن. ابن نظر ما نیست. نظر مورخین و باستان شناسان است
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 5
    در پاسخ به اونی که میگه کوردان کمتر از دو درصد. واسه استقلال جنگیدن پس چرا آتاتورک اینقدر دست شیوخ مارو میبوسید. چرا این همه نیرو در جنگ با روسیه همه کورد بودن جوجه جان زمامی که ما تو بیستون کتیبه هورامانی نوشتیم. شما داشتی گوشت سگ میخوردی تو مغلستان ببینم اونای که میگن کورد مهاجره شما خودتون یک شهر ندارید تاوریژ ئارده وییل آمِد گندی شاپور کورماچان گرمه کان یا کرکوک یک شهر هم ترکی نیست قزوین هم مال فارس هاست کژوین بوده نخه جان هم مال ارمنی هاست قسطنطنیه مال رومی هاست یک شهر فقط بگید
    • عبدالرضا IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      شما بر عکس می گید نام ترکی را کوردی تلفظ می کنبد بعد می گید کردی است اصلا گوت ربطی به کورد نداره یک طایفه از تورکان است مانند سوبار ها گامرها ارمن ها کاشکارها توروکی ها وغیره اصلاا کلمه کوردستان از زمان سلجوق ها باب شده اکثر مواقع کوردها تحت حاکمیت تورکان بودند بسیاری از مناطقکردستان نام تورکی دارد مانند اربیل که از ار به معنی قهرمان و بل که در ترکی معنی کمر کوه می دهد تشکیل شده که به معنی شهر قهرمان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس