ایران و چین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در توئیتی با اشاره به تبریک آیت‌الله رئیسی به مناسبت روز ملی چین نوشت: با اجرایی شدن برنامه ۲۵ ساله فصل جدیدی در روابط ایران و چین آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، «محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن امروز (دوشنبه) در توئیتی با اشاره به پیام تبریک آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مردم چین به مناسبت روز ملی این کشور و هفتاد و دومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین نوشت: با اجرایی شدن برنامه ۲۵ ساله فصل جدیدی در روابط آغاز خواهد شد.

آغاز فصل جدیدی در روابط ایران و چین با اجرایی شدن برنامه ۲۵ ساله

 سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی و هفتاد و دومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، ابراز امیدواری کرد در فصل نوین روابط دو کشور، همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ارتقا و گسترش یابد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشتم مهر ماه در توئیتی به زبان چینی هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت و نوشت: در شادی چین که هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را جشن گرفته‌اند، شریک هستیم. تلاش مشترک ما در مبارزه با کرونا، پیشبرد طرح کمربند راه و برنامه همکاری‌های جامع، همکاری متقابل بین دو تمدن است. ما همیشه دوستان دوران سختی را به خاطر خواهیم سپرد. بار دیگر تولد (روز ملی) چین را تبریک می‌گویم.

هفتم فروردین ماه محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین سند برنامه همکاری جامع ایران و چین را در تهران امضا کردند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر نقشه را ببینید خواهید دانست که یکی از دلایل چین برای انعقاد قراردادهای طولانی مدت با کشورهای حوزه خلیج فارس جلوگیری از محاصره دریایی خودش هست چون در اقیانوس آرام و دریای زرد با نیروی دریایی آمریکا و متحدانش ژاپن و کره جنوبی و تایوان و استرالیا و تا حدودی فیلیپین مواجه است و در غرب هم تنگه سنگاپور و مالاکا توسط آمریکا می تونه براشون نا امن بشه . نداشتن ساحل با اقیانوس هند و همچنین تنش های طولانی مدت با هندی ها این مسیر رو برای اونا نا امن کرده در ضمن غیر از میانمار در ساحل اقیانوس هند با سایر کشورهای این منطقه روابط راهبردی نداره حتی مشکلات تاریخی هم با بعضی داره مثل ویتنام که نتونه به اونا برای دورزن تنگه سنگاپور اتکا کنه برای همین در چند سال اخیر روابط استراتژیک با پاکستان برقرار کرده و سرمایه گذاری عظیمی در ساخت بزرگراه ها و خطوط ریلی در این کشور انجام داد تا با دور زدن هند به اقیانوس هند و دریای عرب و دریای عمان متصل بشه و برنامه بلند مدت چینی ها این هست که از طریق ایران و عراق و سوریه دسترسی زمینی به دریای مدیترانه پیدا کنند همچنین با انعقاد قراردادهای طولانی مدت با ایران و قطر و عمان سعی کرده امنیت انرژی خودش رو تامین کنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس