کد خبر 1280192
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
ترمز کاهش قیمت خودرو در بازار کشیده شد

رئیس سازمان استاندارد گفت: سه مشکل در خصوص صادرات خودرو به عراق در سفر اخیر مطرح شد که با رایزنی‌های انجام شده، دو مورد آن حل شده و برای مورد سوم تصمیم گیری‌های لازم اتخاذ می‌شود.

به گزارش مشرق، غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران و در خصوص سفر اخیر خود به عراق افزود: درباره صادرات خودرو به عراق مشکلاتی با عراقی‌ها مبنی بر نگرش آن‌ها نسبت به استاندارد داشتیم، زیرا خودروسازهای ما طبق قوانین ۸۵ گانه اروپا، اصرار به ایمنی و آلایندگی دارد عمل می‌کند، اما عراقی‌ها طبق نظر استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس، عمل می‌کند.

وی گفت: در جلساتی که تعدادی از آن مجازی و یک جلسه نیز در سفر اخیر به صورت حضوری برگزار شد دو مورد از مشکلات صادرات خودرو بررسی شد و قابل انجام است و در خصوص مشکل سوم که تاکید عراقی‌ها مبنی بر تایید مونتاژ شده در عراق است نیز، باید اقداماتی انجام شود.

شریعتی افزود: عراقی‌ها اصرار داشتند که سازمان ملی استاندارد تولیدات مونتاژ شده در عراق را هم تایید کند که بعد از رایزنی‌های متعدد، صورت جلسه‌ای امضا شد و هیئت ما پذیرفت تا این کار را نیز انجام دهد.

رئیس سازمان استاندارد گفت: طبق تعهدات ما، مسئولان ایرانخودرو قول دادند تا مشکلات موجود را برای صادرات برطرف کنند و امیدوار بودند که صادرات خود را با توجه به بازارهای موجود ارتقاء دهند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده، وجود هزار و ۴۰۰ خودرویست که قطعات آن در کارخانه عراق بود و طبق نظر عراقی‌ها قرار بود این هزار و ۴۰۰ خودرو نیز مورد تایید سازمان استاندارد ایران قرار بگیرد که این اقدام با مشکلات زیادی روبرو بود، البته پس از جدل فراوان قرار شد تا تغییرات مورد نظر عراقی‌ها در خصوص این خودروها اعمال شده و مشکلات آن‌ها نیز حل شود.

وی یکی دیگر از دستاوردهای سفر به عراق را برطرف کردن مشکلات صادرات میلگرد عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات موجود، جلساتی برای رفع این مشکلات در عراق برگزار و تفاهم نامه‌ای در این زمینه امضا شدکه ظرف دو هفته آینده این تفاهم نامه برای ما ارسال می‌شود وپس از بررسی یک هفته‌ای ما، و در صورت تایید آن، ادامه صادرات میلگرد انجام خواهد شد.

شریعتی گفت: اصلاحات لازم در خصوص صادرات میلگرد ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد.

رئیس سازمان استاندارد گفت: استانداردهای ما به دلیل شرایط اقلیمی بسیار سختگیرانه بوده و عراقی‌ها اعتقاد داشتند که باید استانداردها ما یکی باشد و قرار شد ما استانداردهای ذکر شده را به شرکت‌های فولادی ابلاغ کنیم تا ظرف دو ماه آینده اصلاحات لازم انجام شود.

وی افزود: یکی از علت‌های مهم سفر ما، مشکلات خودروسازها بود، زیرا نماینده ایرانخودرو با توجه به ارز آوری صادرات بر ادامه روند صادرات تاکید داشتند، اما معتقد بودن هر زمان که می‌خواهند صادرات خود را افزایش دهند با تعیین قوانین روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت لازم برای افزایش صادرات خودرو وجود دارد گفت: خودروسازها معتقدند این صادرات برای ما ارز آوری دارد و بر ادامه روند صادرات اصرار داشتند.

تدوین سند ۵ ساله استاندارد طی شش ماه گذشته

رئیس سازمان استاندارد گفت: در شش ماهه امسال، سند ۵ ساله استاندارد تدوین شد که مهمترین اقدام، شش ماهه گذشته است.

آقای غلامرضا شریعتی افزود: از دیگر اقدامات شش ماه گذشته، امضای قرارداد در خصوص نظام کیفیتی کشور با دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه ملی استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: ساماندهی روند جایزه ملی کیفیت اصلاح ساختار سازمان ملی استاندارد متناسب با قوانین جدید، از دیگر اقدامات این سازمان است.

آقای شریعتی گفت: حدود ۳۰ هزار استاندارد نوشته شده که تعدادی از آن‌ها با شرایط روز ساز و کار نبوده و به همین دلیل اثر بخشی خود را از دست داده و ما در این خصوص تیمی را تشکیل داده ایم تا استانداردهای گذشته را با فناوری (تکنولوژی) روز دنیا تطبیق دهیم.

وی افزود: گاهی محصول جدید وارد می‌شود که استانداردهای قدیمی ما پاسخگوی آن‌ها نیست و باید این استانداردها را به روز کنیم.

شریعتی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا در بروزسازی استانداردها در کنار صنعگران و تولید کنندگان باشیم گفت: به جای اینکه در مقابل آن‌ها قرار بگیریم در کنار آن‌ها هستیم تا شرایط تسهیل شده و اصلاحات لازم انجام شود.

رئیس سازمان استاندارد افزود: ما قبلا فقط استاندارد ملی داشتیم، اما از این مرحله عبور کرده و به سمت مقررات فنی حرکت کرده ایم یعنی قدرت عمل بیشتری به شرکت‌های بزرگ و درجه یک اعطاء کردیم.

وی اضافه کرد: برای شرکت‌های درجه یک، یک مسیر سبز تعیین کرده ایم و به اظهاریه ارائه شده از طرف آن‌ها اعتماد می‌کنیم مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

شریعتی در خصوص اقدامات دیگر سازمان ملی استاندارد در شش ماه گذشته گفت: دو بسته حمایتی برای تولید و واردات محصولات اولیه تولید ارائه و در خصوص تسهیل صدور مجوز واردات این محصولات، شرایط لازم مهیا شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات سازمان استاندارد رتبه بندی کالاها است به عنوان مثال همه هتل‌ها با ستاره‌های مختلف حداقل امکانات را ارائه می‌دهند، اما هتل‌هایی که ستاره‌های بالاتری دارند یعنی استانداردهای بالاتری را داراهستند و کیفیت بیشتری اعمال می‌کنند و این اقدام در خصوص کالاها نیز انجام می‌شود تا خریدار و مصرف کننده راحت‌تر تصمیم گیری کنند.

شریعتی در خصوص استانداردهای حوزه اجتماعی نیز گفت: استانداردهای مدیریت و مسئولیت‌های اجتماعی، تدوین شده و در حال ابلاغ است.

رئیس سازمان استاندارد افزود: طراحی کد "کی یو آر" از جمله اقداماتی است که فرد می‌تواند با موبایل همه مشخصات جنس را از تولید تا مرحله آخر تشخیص دهد و در صورت نصب آن، تحول عظیم ایجاد خواهد شد.

شریعتی با اشاره به اینکه هوای پاک یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های سازمان استاندارد است گفت: بررسی شرایط بنزین، گوگرد از جمله اقداماتی است که توسط سازمان استاندارد انجام و دستورات اجرایی به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در خصوص بنزین ارزیابی‌هایی انجام شده که همان ارزیابی‌های اعمال شده ظرف دو ماه گذشته بوده ضمن اینکه بنزین شرایط رو به بهبودی دارد، اما به طور کامل استانداردها را پاس نکرده است.

شریعتی گفت: بررسی بنزین با نمونه گیری در سطح شهر انجام می‌شود ما حتما از بنزینی نمونه گیری می‌کنیم که مردم استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنزین شرایط بهتری را در ارزیابی‌های نشان داده، اما گازوئیل تا استاندارد فاصله زیادی دارد.

شریعتی در خصوص واردات خودرو نیز ادامه داد: برای واردات خودروهای خارجی باید استانداردهای ۸۵ گانه موجود باشد و در صورتی که این استانداردها وجود نداشته باشد خودرو وارد نمی‌شود.

رئیس سازمان استاندارد گفت: با واردات خودرو بازار داخلی تکان خورده و از انحصار خارج می‌شود، اما در حال حاضر واردات خودرو به ارز فشار وارد می‌کند و این اقدام شاید ۵ ماه دیگر در شرایط بهتری انجام شود.

وی در خصوص واردات خودروهای دسته دوم نیز افزود: با توجه به اینکه ممکن است قطعات خودرو دسته دوم تعویض شده باشد و دیگر هیچ شرکتی در این خصوص پاسخگو نباشد به همین دلیل واردات خودروهای دسته دوم قانونی نیست.

شریعتی گفت: فعلا واردات خودروهای دسته دوم در دستور کار نیست، اما اگر دولت سیاستی را در این خصوص ابلاغ کند ما هم دستورالمعل مربوطه را تدوین می‌کنیم.

وی در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی گفت: در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، میلگرد ارتقاء کیفیت خوبی داشته ایم، اما در برخی مناطق، مصالح استاندارد به صورت غیر استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان استاندارد افزود: برای رفع این مشکل با نظام مهندسی تفاهم نامه‌ای امضا شد تا این مشکلات هم ساماندهی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    87 7
    این اشغالاتونو کشورای دیگه عمرا ازتون بخرن. خاک بر اون فرق سر نفوذی های بی خاصیت ایرانخودرو و سایپا کنن که فقط به فکر چاپیدن هستن با پراید و سمند. وقتی با ساخت خودروی خوب و با کیفیت میتونستیم کلی سود از فروختن تولیداتمون به کشورهای همسایه مثل عراق افغانستان اذربایجان ارمنستان و ... ببریم بجاش باید برای فروش چهار تا فرغون به عراق کلی منت کشی کنیم و ابروی مملکتمون بره و راحت اجازه میدیم کره جنوبی از اون سر دنیا بیاد خودروهاشو با سلام و صلوات بفروشه به همسایه های ما.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      6 5
      علیرغم اینکه کیفیت خودروی ما پایین تر از سطح جهانیه ولی اگه میشه ومیتونن بذار بفروشن، شما خودشو ناراحت نکن منطقی صحبت نکردی نگفتی خواست شما چیه آسمون ریسمون بافتی
    • . IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 0
      داداش خون خودتر کثیف نکن این دنیا ارزش نداره
    • رییس ایران خودرو و سایپا IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 1
      سلام علیکم حتما نظر شما مبنی بر افزایش کیفیت خودرو ها اعمال خواهد شد. خداوند یار و نگهدار شما
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 0
      دقیقا
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 3
      نتیجه رای غربزدگیه
    • سعید IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 0
      خودروی باکیفیت سودش برای مردمه ولی سودایناتو تولیدهمین آشغالاکه تولیدمیکننه.خریداربایدعاقل باشه که نیست. ازماست که برماست
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    6 0
    ((زیرا خودروسازهای ما طبق قوانین ۸۵ گانه اروپا، اصرار به ایمنی و آلایندگی دارد عمل می‌کند، اما عراقی‌ها طبق نظر استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس، عمل می‌کند.)) رو که نیست سنگ پاست. نه بابا حالا چرا عراق صادر میکنی بفرست خود اروپا. خودروساز ایمن! و پاک!
  • احمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 0
    محال است ایران خودرو و سایپا به کیفیت تولیدات خود اهمیت دهند!! چون هر اشغالی در کشور تولید کنند خریدار دارد لذا صادرات برایشان مهم نیست. به دلیل ممنوع بودن واردات خودرو ایران خودرو و سایپا کمال سو استفاده را کرده، می کنند و خواهند کرد.
  • سعید IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 2
    خاک بر سر عراق که میخواهد گاریهای ایران را به عنوان ماشین بخرند.
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 0
    واردات خودروی دسته دوم چه برنامه ای هست مگر اینجا صحرای آفریقاست. خیلی شیک و محترمانه با یکی دوتا خودروساز ژاپنی کره ای نشد هم چینی قرارداد ببندند خودروی صفر با استاندارد روز واردات کنند
  • ایران IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 1
    به ما ماشین نمید ید که تمام خیابانها وکوچه پر از شهید که عراقیها شهیدشن کرده ماشین مید ید والله خدا شما مجازت کنه
  • حسین IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 0
    تا زمانیکه ایرانخودرو اتومبیلهاشون رو همسطح تویوتا و هیوندا نرسونن که اونم محال هست !! و بمدت یکسال یابیشتر به قیمت فرغون بدن و حسن صنعتشون رو اثبات نکنن کسی ازشون خودرو نمیخره..خیال کردید ملت ایرانه که صف کشیدن برای این خودروهای معلوم الحالتون!! عراق داره ماشین المانی و ژاپنی و کره ای وارد میکنه قیمت پراید خودمون بعد بیاد از ما وارد کنه؟؟ همون چندتا پرایدیکه وارد کردن الان تو عراق ضرب المثل سده هنگام سخره کردن ماشینای همیدیگه هست!! قبول کنیم ..بجای خودرو باید چیزای دیگه ای صادرات کرد که توی جهان حرفی برای گفتن دارن مثل لاستیک.شمش آهن .حبوبات.لبنیات و غیره دور این خودروهارو خط بکشید که اعتباری برامون نگذاشته...اگر محصولات ایرانخودرو و سایپا در حدی بود.لزومی نداره مسئول ما بره عراق ‌..‌وسلام
  • آریا IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    کره جنوبی در آغاز این مسیر چند مدیر معروف در این صنعت را از خارج استخدام کرد تا آنها یک استراتژی را برای حرکت شرکت های خودروسازی کشورشان تدوین کنند، سپس بدون سیاسی بازی و با نظم و انضباط کاری شروع به حرکت در این مسیر کرد و ظرف بیست سال به یک خودروسازی بزرگ و صاحب سبک تبدیل و محصولاتش در تمام دنیا صاحب بازار و مشتریان ثابت شد ازجمله خود من که در دهه هفتاد دوو ریسر خریدم که موتور و گیربکس آن ساخت جنرال موتور آمریکا بود سپس در اواسط دهه نود اسپورتیج و اکنون نیز اپتیما ۲۰۱۷ استفاده کرده و بسیار از کیفیت آن راضیم . متأسفانه نبود سیاست کاری و دیدگاه و سؤمدیریت در این صنعت ایران بیداد می‌کند .
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 0
    چقدر ستم میکنید مردم ایران از ناچار ی برای همین لگناتون قرعه کشی میشن اونوقت میخواهید صادرات کنید !!!!!
  • محمد IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 0
    مساله صادرات به عراق نیست.. مساله پول ناشی از صادرات به عراق است از برق و آب گرفته تا خودرو... اگر پولش نیاید وعراق مطالبات مالی را ندهد ما شدیم حمال آنها..
  • خسروجردی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 0
    برای انهامفته باکلی اپشن
  • حمید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 0
    صادرات خودرو ارز آوری ندارد.منت عراقی ها را می‌کشید خودروی میدید ۲۰ملیون بعد هم پولشون بلوکه میشه تو بانک هاشون.بعد هم به تمسخر میگیرتون.به جای صادرات خودرو ماشین دست ملت خودتون بدید که واسه این سرزمین جونشون گذاشتن کف دست .میخان دو سال تو صف قرعه کشی باشن که پرایدی با هزارتا منت بخرن ۱۵۰ملیون.به جای صادرات خودرو دام را صادر کنید که سه سال هست صادرات دام را بسته نگه داشتید صنعت پویای دام از بین داره میره
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    چطور برای شما خودرو صادرات آزاده اما واردات ممنوع است عجب صبری خدا داده
  • میرزا IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر خوب خودرو تولید کنه طرف عراقی قبولدخواهد کرد اما اگر مانند خودروهای داخلی بزنه فایده ندارد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    ماشین هایی که صادر میکنن بهتر از اینها هست که تو ایران وجود داره من سال ۸۸ پراید ایران سوریه سوار شدم تمام داخلش خیلی عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس