خلبان افسانه‌ای/ نابغه تبریزی نیروی هوایی آسمانی شد

رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با هواپیمای اف۴ به یاران شهیدش پیوست.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ دوم محققی رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم و خلبان افسانه ای نیروی هوایی ارتش دار فانی را وداع گفت.

 امیر سرتیپ دوم  خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان بعث نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف ۴ که در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی (کمان ۹۹) در روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ بود.

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

گفتنی است، پیکر امیر سرتیپ دوم محققی فردا ساعت ۸:۴۵  دقیقه در بیمارستان بعثت نهاجا تشییع و برای تدفین به بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

پیام تسلیت فرمانده نیروی هوایی ارتش به مناسبت درگذشت امیر سرتیپ دوم خلبان محققی 

امیر سرتیپ خلبان واحدی طی پیامی درگذشت امیر سرتیپ محققی از نخبگان پروازی نهاجا را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 انا لله و انا الیه راجعون

خبر ناگوار و تاثر انگیز در گذشت خلبان بی‌بدیل روزهای دفاع مقدس و قهرمان بلامنازع نبردهای هوایی امیر سرتیپ دوم خلبان جانباز منوچهر محققی آنچنان بر جان و دل همرزمان و شاگردان ایشان سنگین و سهمگین است اکه برای تسکین و تحمل این اندوه به درگاه ایزد منان پناه برده و از ساحت کبریایی اش غفران این فرمانده فقید و تسلی خاطر بازماندگان به ویژه خانواده شریف و نجیب و همرزمان غیرتمندش را مسئلت می نماییم.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعتبار و عزت خود را مرهون چهره‌های ماندگاری همچون امیر محققی ست که در سال‌های دفاع مقدس با انجام ماموریت های بی شمار برون مرزی، بی واهمه ازدشمن حیثیت مرگ را بارها به بازی گرفتند.

رجای واثق دارم تاریخ ایران سربلند، این قهرمان زنده یاد و اسطوره پرواز را هرگز از یاد نخواهد برد، بی تردید اینک در منزلگاه قرب الهی و اعلی علیین، همرزمان شهیدش به استقبال او که به زینت جانبازی مزین بود، آمده‌اند و در معیت ملائک مقرب به زیارت سقای آب و ادب و علمدار کربلا، حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام نائل می گردد.

این عزت ابدی و برخورداری از همنشینی و شفاعت شافعان آبرومند روز جزا گوارای وجود آن معلم مردانگی باد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    26 0
    به پرواز ابدی رفتن خدارحمت کند و بیامرزد
  • Omid NL ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    19 0
    خدا رحمتشان کند سپاسگزاریم بابت شجاعت و فداکاریهای ایشان در دفاع از میهن ، خداوند به خانواده شان صبر دهد
  • FR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 0
    روحت شاد قهرمان ایران زمین، نامت گرامی باد عقاب تیزپرواز آسمانها
  • US ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 0
    خدا رحمتشون کنه، پس چرا با این همه وجنات و برکات و افتخارات فقط سرتیپ دوم بودند ایشون؟ در حالیکه یک مشت بچه به سرتیپ تمامی هم رسیدن؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 0
    رحمت الله باید بیاد بود این دلاور مجسمه ای در یکی از پایگاه های هوایی نصب شود
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 0
    اینا نسل قبل از انقلاب بودن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    پس صدا و سیما یا مشرق کجا بودین تا زمانی که ایشون زنده بود ازش مصاحبه نگرفتین چرا باید خبر فوت این عزیزان بشنویم تا بفهمیم این ها چه قهرمان هایی بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس