کد خبر 1279349
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: با شروع جنگ تحمیلی نیروهای صدام از چند محور به خوزستان حمله کردند ؛ یکی از محورهای مهم بستان و پس از آن سوسنگرد بود که لشکر ۹ زرهی بعثی با یک خیز سنگین ، سوسنگرد و حمیدیه را دور زد و وارد جاده حمیدیه-اهواز شد.

مرکز خوزستان از سمت غرب در خطر جدی قرار داشت زیرا عمده نیروهای مدافع در خرمشهر و آبادان حضور داشتند و نکته نگران کننده تر اینجا بود که هیچ عارضه طبیعی که بتواند پیشروی سریع زرهی عراق را متوقف کند در مسیر وجود نداشت.

ماوقع از طریق آیت الله بهشتی به اطلاع امام خمینی رسید و ایشان با ناراحتی از اوضاع اظهار داشتند: مگر جوانان اهوازی مرده اند که عراقی ها اهواز را بگیرند؟

این جمله امام به گوش نیروهای سپاه، بسیج و مدافعان ارتشی اهواز رسید و جوش و خروشی عجیب در میان آنان پدید آمد.

مسئول آموزش سپاه اهواز که یک ارتشی با درجه سروانی به نام علی غیور اصلی بود، شبیخونی را طراحی کرده و آن را در اواخر ساعات شب ۹ مهرماه به اجرا در می آورد .

غیور اصلی که اصالتی مشهدی داشت از تکاوران ویژه ارتش ایران به شمار می رفت که چندین مدال از مسابقات ارتش های جهان صید کرده و به علت تدین و تشرع به مبارزه با حکومت پهلوی برخاسته و قبل از انقلاب نیز حکم اعدامش صادر شده بود.

 لشکر ۹ زرهی عراق که بالغ بر ۲۰ هزار نیرو داشت با سرعت در جاده حمیدیه-اهواز به پیش میرفت تا این که ناگهان ۲۸ نفر از نیروهای شهادت طلب بسیجی و پاسدار که سروان غیور اصلی فرماندهی آنها را بر عهده داشت در ۱۵ کیلومتر مانده به شهر به آنها حمله کردند و رزم شدیدی در گرفت.

 در تمام طول شب نیروهای ایرانی با سرسختی از ارتش بعث تلفات سنگینی گرفته و آنان را متوقف ساختند و صبح فردا که نیروهای هوانیروز به آنان ملحق شدند توانستند یگان های عراقی را به عقب برانند.

این اولین عملیات نیروهای ایرانی در طول جنگ با صدام بود که شکست استراتژی عراق برای تصرف سریع خوزستان را رقم زد.

نیروهای زیادی از لشکر ۹ زرهی عراق کشته شدند و تانک های بسیاری منهدم گشت و چند تانک نیز در مزارع حمیدیه به غنیمت درآمد و نظامیان بعثی ۹۰ کیلومتر(تا بستان) عقب نشینی کردند و حمیدیه و سوسنگرد آزاد شد.

این عملیات نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ جنگ ۸ ساله صدام علیه ایران به شمار می رود که نتایج مهمی در پی داشت.

 استراتژی جنگ سریع صدام با بهره گیری از لشکرهای قوی زرهی با هدف تصرف خوزستان در کمتر از یک هفته با شکست مواجه شد و لشکر ۹ و ۵ زرهی که قرار بود ظرف یک هفته به اهواز برسند، پس از ده روز تنها توانستند شهر بستان را اشغال کنند.

 شیوه جنگ و گریز و نبرد چریکی برای اولین بار در قالب یک عملیات انهدامی با حداقل نیروی داوطلب به اجرا در آمد که آثار آن بسیار چشمگیر بود.

 فرماندهان ایرانی دریافتند استفاده از آموزش و تجربیات نیروهای ارتش و تلفیق آن با خوی شهادت طلبی و از جان گذشتگی رزمندگان پاسدار و بسیجی، تاثیرات بسیاری می تواند در بر داشته باشد و سرنوشت جنگ را عوض کند.

 اعتماد به نفس نیروهای مدافع خوزستان پس از این عملیات به شدت بالا رفت و آنان روحیه خود را برای دفاع همه جانبه بازیافتند.

 در صورتی که آنشب در برابر لشکر ۹ زرهی مقاومتی صورت نمیگرفت و آنها با لشکر ۵ که از محور طلائیه حمله کرده بود تلاقی می کردند، سقوط اهواز حتمی بود و تاریخ ایران کاملا عوض می شد.

 فردای آن عملیات در ۱۱ مهر ماه ۱۳۵۹ سروان علی غیور اصلی که با رشادت و توانایی بالای خود توانسته بود لشکر مجهز زرهی عراق را هزیمت کرده و ۹۰ کیلومتر به عقب براند توسط عوامل نفوذی منافقین که بمبی را در ماشینش قرار داده بودند به شهادت رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • آرش کمانگیر IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 0
    به نام خدا .سلام . اینگونه دلاوران جان بر کف کشور شایسته تکریم هستند . باید نامشان و داستان رشادتشان در کتب درسی درج شود تا سرمشق جوانان کشور شوند. خدایش بیامرزد و با شهدای صدر اسلام محشورش فرماید .
  • رضا IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 0
    عجب حماسه اى آفريده اين نظامى غيور ! روحش شاد واقعاً . چنين شخصى بنظر من لايق بالاترين درجه و عنوان نظاميه . ، كدوم نظامى حرفه اى رو سراغ داريد كه با سى نفر آدم آماتور به قلب يه لشكر جراره بزنه و با شجاعت و پايمردى جلوى پيشروى شو بگيره ؟! اين انسان شايسته بيشترين تكريم ها و احترام هاست. روح بلندش تا ابد در جوار رحمت خدا و حق بزرگش بر ما حلال !
  • ناشناس IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 1
    منافین از کفار بدترن .لعنت خدا بر هر دو شان.اللخصوص بابای این دو آمریکا واسراییل
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 2
    امان از نفوذی ها
  • علی IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    شادی روحش صلوات.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 2
    این نفوذی هاکیاهستندهرجابری حضوردارند
  • ايراني غيور IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 0
    روحش شاد شادي ارواح شهدا صلوات
  • متانت IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 1
    اکثر نیروهای این عملیات از سپاه بهبهان بودند که به صورت داوطلبانه به فرماندهی شهید غیور اصلی عملیات کردند.
  • اسدالله IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    چشم سازمان مجاهدین روشن.از این خیانت ننگینتر من سراغ ندارم.هر چه خاعن روسفید شدند با این اعمال ننگین.غیور اصلی با حدود۷۰ نفر از بچه های بسیج چنان حماسه ای کردند که پدر جد صدام دراومد.اونوقت فردای ان شب شما مزد رشادتشو این طور دادید.
  • حمد IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    البته در پالان کج منافقین شکی نیست.ولی دروغ هم نباید گفت.طوری که همرزمان شهید وحتی آخرین یار غیور اصلی در کنارش بودند.روایت مستند میکنن شهید در حین بازدید وپیشروی با کامیون تصادف شدید کرده در بیمارستان شهی دمیشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس