کریاکوس میتسوتاکیس

نخست وزیر یونان تاکید کرد، تمایلی به ورود پیدا کردن به رقابت تسلیحاتی با ترکیه نداشته و به حل اختلافات با این کشور همسایه از طریق گفتگو امیدوار است.

به گزارش مشرق، نخست وزیر یونان تاکید کرد، تمایلی به ورود پیدا کردن به رقابت تسلیحاتی با ترکیه نداشته و به حل اختلافات با این کشور همسایه از طریق گفتگو امیدوار است اما یونان باید از خاک خود و حاکمیت خود دفاع کند.

به گزارش از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ‌این اظهار نظرهای کریاکوس میتسوتاکیس، ‌ نخست وزیر یونان دو روز بعد از آن مطرح شد که یونان یک توافق نظامی را با فرانسه با ارزش حدودا سه میلیارد یورو (۳.۵ میلیارد دلار) از جمله بر سر خرید سه ناوچه فرانسوی برای نیروی دریایی یونان امضا کرد.

میتسوتاکیس در اظهاراتش طی کنفرانس موسوم به مجمع دموکراسی در شهر آتن گفت: ما نمی توانیم این حقیقت را که یک همسایگی بسیار پیچیده را تجربه می کنیم نادیده بگیریم. این یک واقعیت جغرافیایی است که نمی توانیم نادیده بگیریم.

وی بیان کرد:‌ من میلی به ورود پیدا کردن به یک رقابت تسلیحاتی با ترکیه ندارم و همیشه به سمت ترکیه دست دوستی دراز می کنم. ما در قبال مسائل فراوانی اختلافاتی بزرگ داریم اما باید راهی برای حل این اختلافات از طریق گفتگو وجود داشته باشد. این نخست وزیر یونان تصریح کرد: هم زمان ما از خاکمان و از تمامیت ارضی خود و حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود دفاع خواهیم کرد. و به این منظور ما نیاز به یک بازدارندگی قدرتمند داریم.

میتسوتاکیس اظهار کرد:‌ ناوچه‌های فرانسوسی که یونان خواهد خرید، ‌ کشتی‌هایی هستند که قرار است نیروی دریایی یونان را وارد "یک عصر دیجیتال جدید کنند و این کشتی‌ها به ما یک قابلیت بازدارندگی بسیار قدرتمند را برای سال آینده و برای دهه های آینده می‌دهد. و ما این الزام را داریم که اطمینان حاصل کنیم ظرفیت دفاع از خودمان را داریم.

توافقی که یونان با فرانسه امضا کرده شامل توافقی بر سر کمک دوجانبه در صورت وقوع حمله ای از سوی یک کشور ثالث است. میتسوتاکیس تصریح کرد، این بند "اساسا می‌گوید اگر هر یک از کشورها مورد حمله قرار بگیرد، ‌ اگر خاکشان به چالش کشیده شود، حاکمیتشان به چالش کشیده شود، ‌در آن صورت طرف دیگر وظیفه کمک به آن را دارد. و این یک شراکت راهبردی است که از نظر من  فراتر از بندهای مربوط به کمک دوجانبه که هم اکنون در معاهدات اروپا نیز گنجانده شده اند و ماورای آنها است. این توافق رقیبی برای ناتو یا هیچ ائتلاف دیگری نیست.

او گفت: ما یک شراکت راهبردی هم با آمریکا داریم که هر چه بیشتر موفق بوده است. ما در آستانه امضای یک توافق همکاری و دفاع دوجانبه پنج ساله جدید با آمریکا هستیم. فرانسه، ‌یونان و آمریکا اعضای ناتو هستند، بنا براین در اینجا رقابتی واقعی در کار نیست. ما درباره ابتکارعملهای تکمیلی داریم حرف میزنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس