بیانیه مشترک ۳۰ کشور جهان علیه تحریم‌های یکجانبه در دوران کرونا

نمایندگان ۳۰ کشور جهان در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای مشترک، تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه کشورهای درحال‌توسعه را محکوم کرده و خواستار لغو این تحریم‌ها شدند.

به گزارش مشرق، ۳۰ کشور از جمله ایران، روسیه، چین، فلسطین، کوبا، مصر و پاکستان طی بیانیه‌ای مشترک، تحریم‌های یکجانبه علیه  کشورهای درحال‌توسعه را محکوم کردند.

در این بیانیه که نماینده جمهوری خلق چین آن را از طرف کشورهای امضاکننده، در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد، آمده است:

ما از اقدامات قهری یکجانبه‌ای که در تضاد با اهداف و اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل، علیه کشورهای درحال‌توسعه به کار گرفته می‌شوند، نگرانیم.

ما عمیقاً از پیامدهای منفی ناشی از این اقدامات قهری یکجانبه که بر کشورهای هدف اثرات اقتصادی، اجتماعی و انسانی دارد و مانع تلاش این کشورها برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر می‌شود، آزرده‌خاطر هستیم.

ما به‌ویژه از تأثیرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم [تحریم‌ها] بر مردم کشورهایی که در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ از اقدامات قهری یکجانبه رنج می‌برند، نگرانیم. گزارش‌ها و منابع متعددی نشان می‌دهند که اقدامات قهری یکجانبه باعث کمبود جدی اقلام ضروری ازجمله غذا، آب، برق، دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با کووید-۱۹ می‌شود، فقر را تشدید می‌کند،کار کشورها را برای تأمین به‌موقع حمایت‌های انسانی دشوار می‌سازد و توانایی سازمان‌های بشردوستانه برای ارائه کمک‌های حیاتی به مردم و خانواده‌ها به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر را کاهش می‌دهد.

ما خواستار لغو کامل و فوری اقدامات قهری یکجانبه کنونی علیه کشورهایی که هدف [تحریم] قرار گرفته‌اند، هستیم. لازم است که دسترسی کشورهای هدف قرار گرفته به منابع کافی و حمایت‌های موردنیاز برای مقابله با همه‌گیری [کووید-۱۹] فراهم شده و کمک‌های انسانی بدون هیچ مانعی و بدون فوت وقت  به دست کسانی که به آن نیاز دارند، برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    بالاخره یه حرف درست از سازمان ملل . سخنگوی زور و زر و تزویر شنیدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس