تئاتر

آثار تئاتر خیابانی رابطه نزدیک و تنگاتنگی با تماشاگر دارد و می‌تواند اتفاقاتی که در زمان دفاع مقدس روی داده را به مخاطب ارائه دهد.

به گزارش مشرق، کژال راست‌بین، مدیر دفتر تئاتر خیابانی استان کردستان، درباره برگزاری همایش تئاتر خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس عنوان کرد: کار ما از روز اول هفته دفاع مقدس شروع شده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. در استان کردستان، پنج گروه در شهرستان‌های مریوان، قروه، سنندج و سروآباد مشغول اجرای تئاتر خیابانی هستند.

او به ظرفیت‌های تئاتر خیابانی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: آثار تئاتر خیابانی رابطه نزدیک و تنگاتنگی با تماشاچی دارد و می‌تواند اتفاقاتی که در زمان دفاع مقدس روی داده را به مخاطب ارائه دهد. من خودم ساکن شهر مریوان هستم؛ در شهر مریوان سه، چهار روستا هستند که در دوران جنگ مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند. کاری که تئاتر خیابانی می‌تواند انجام بدهد این است که برای نسل‌های پس از جنگ، آن دوران را یادآوری کند و به آن‌ها بگوید در دوران دفاع مقدس چه اتفاقاتی افتاده است.

تئاتر خیابانی اتفاقات جنگ را برای نسل‌های بعد یادآوری می‌کند

مدیر دفتر تئاتر خیابانی استان کردستان درباره نقش تئاتر خیابانی در ترویج و فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم، اظهار کرد: واقعاً تئاتر خیابانی نقش تأثیرگذاری دارد. ما در مریوان جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را داریم و به وضوح تأثیر آن را می‌بینیم. در حال حاضر بسیاری از فرهنگ‌ها و آیین‌ها و روش‌های زندگی در حال فراموشی هستند و تئاتر خیابانی می‌تواند آن‌ها را نشان دهد و نگذارد به دست فراموشی سپرده شوند. رابطه تنگاتنگی بین تماشاچی و بازیگر نمایش‌های خیابانی وجود دارد. تاثیری که نمایش خیابانی روی تماشاچی دارد بیشتر از یک تئاتر صحنه‌ای است که تماشاگر با میل خودش برای تماشای آن به سالن می‌رود.

راست‌بین در پایان بیان کرد: در این روزها که تئاتر وضعیت خوبی ندارد و هنرمندان ما نزدیک دو سال است که به خاطر شرایط کرونا فعالیت‌شان کمتر شده، وجود چنین برنامه‌هایی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

گفتنی است ۴۰ تئاتر خیابانی در قالب ۱۲۰ اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 1
    به شادی نیازمندیم به موسیقی و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس