افسر هوس‌باز نهاد امنیتی انگلیس به حبس ابد محکوم شد

دادگاه جنایی انگلیس موسوم به «اولد بیلی» با صدور حکمی که مایه آبرو ریزی دستگاه امنیتی این کشور بشمار می‌رود، یک افسر پلیس لندن را به دلیل ربایش و قتل زن جوان با انگیزه آزار جنسی گناهکار شناخت.

به گزارش مشرق، لرد فالفورد قاضی پرونده در جلسه دادگاه اظهار داشت که حساسیت پرونده به حدی بالا است که او دستور حبس ابد صادر کرده است. وی بیان داشت که سوء استفاده از جایگاه پلیس برای ربایش، آزار جنسی و قتل یک قربانی تنها، به حدی جدی است که معادل قتل با انگیزه سیاسی یا مذهبی بشمار می‌رود.

قاضی پرونده قتل صورت گرفته را فاجعه‌بار و غم‌انگیز توصیف کرد که در جریان آن یک افسر دستگاه نهاد امنیتی دست به « شکار یک زن تنها برای آزار جنسی» می‌زند.

« وین کوزنز » ۴۸ ساله اواخر سال گذشته خانم سارا اورارد را که تنهایی در خیابان‌های منطقه کلپهام نزدیک خانه دوستش درحال پیاده روی بود، با یک دستگاه خودروی استیجاری که همان روز کرایه کرده بود می‌رباید. او که مسئول محافظت از پارلمان و مراکز دیپلماتیک بود پس از پایان ۱۲ ساعت شیفت کاری ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ دست به چنین جنایت هولناکی می‌زند.

بر اساس شواهد موجود، قاتل چند روز پیش از ارتکاب جرم اعلام کرده بود که از فشار عصبی رنج می‌برد و قادر به ادامه همکاری با پلیس نیست. پنج روز بعد از حادثه که ناپدید شدن خانم اورارد خبرساز شده بود، او تمارض کرده و از حاضر شدن در محل کار خودداری می‌کند. روز بعد پلیس او را حوالی ساعت ۱۹ و ۵۰ دقیقه دستگیر می‌کند.

این افسر پلیس انگلیس، ماه گذشته مسئولیت قتل خانم اورارد را پذیرفت، اما فقط به ربایش و آزار جنسی او اقرار کرده بود. او تیرماه گذشته در دادگاه جنایی انگلیس با حضور پنج تن از اعضای خانواده مقتول و رئیس پلیس لندن شرکت کرد تا به ارتکاب این جرم هم اعتراف کند.

لرد فالفورد اظهار داشت که جرم آقای کوزنز باعث سلب اعتماد عمومی به نیروی پلیس شده است. مقتول هم در تمام طول مدتی که حکمش توسط قاضی قرائت می‌شد سرش را پایین انداخته بود و می‌لرزید. قاضی پرونده تصریح کرد که اقدام مقتول ناخوشایند، وحشیانه و خودخواهانه بوده است.

کرسیدا دیک رئیس پلیس لندن بار دیگر از بابت این ضایعه دلخراش عذرخواهی و تصریح کرد: همه ما در اداره پلیس از جنایت این مرد عصبانی و حیرت زده‌ایم. این‌ها وقایع وحشتناکی هستند و ما احساس خیانت می‌کنیم.

رئیس پلیس لندن عنوان کرد که زبان از بیان عمق عصبانیت، تاسف و ناراحتی اداره پلیس قاصر است و یاد خانم اورارد و خانواده او در ذهن پلیس می‌ماند.

با این حال فشارها برای کناره‌گیری از او این مقام افزایش یافته تا به این ترتیب اعتماد از دست رفته افکار عمومی به دستگاه امنیتی کشور احیا شود. هریت هارمن جانشین پیشین رهبر حزب کارگر انگلیس و رئیس کمیته مشترک حقوق بشر از پریتی پتل وزیر کشور خواست تا برای ترمیم اعتماد زنان به اداره پلیس، سریعا اقدام و خانم «دیک» را برکنار کند.

او همچنین در نامه‌ای به رئیس پلیس لندن تصریح کرد که زنان کشور نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که پلیس از آن ها حمایت می‌کند، نه اینکه جان آن ها را به خطر بیندازد. وی افزود: به نظر من شما دیگر صلاحیت اصلاحات لازم در اداره پلیس را ندارید. اطمینان دارم که شما این مساله را درک می‌کنید و به همین خاطر تقاضا می‌کنم تا با استعفای خود زمینه اجرای اصلاحات در اداره پلیس را فراهم کنید.

قتل این زن جوان از اسفند ماه گذشته جامعه انگلیس را شوکه و بهت‌زده کرده و موجی از خشم و اعتراض زنان را به همراه داشته است. مدافعان حقوق زنان، پویشی را با عنوان «خیابان‌ها را دوباره از آن خود کنیم» به راه انداخته اند و در نزدیکی محلی که گفته می‌شود خانم اورارد ناپدید شده چندین تجمع برگزار کردند.

روزنامه‌ گاردین نیز گزارش کرده است که خشم عمومی جامعه و خصوصا زنان در یک حالت تصاعدی و فزاینده قرار دارد. بر اساس این گزارش هزاران زن انگلیسی تاکنون در شبکه های اجتماعی ترس و نگرانی را از امنیت خود وقتی در اماکن عمومی تنها هستند به اشتراک گذاشتند.

سرشماری زن کشی در انگلیس که شامل قتل سارا اورارد نیز می‌شود نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۹ تا کنون ۱۰ زن به دست افسران پلیس کشته شده‌اند. مابقی موارد در زمره‌ی قتل‌های مخفی طبقه‌بندی شده است.

همچنین روزنامه گاردین چندی پیش گزارش داد که تقریبا تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی مقامات مسئول از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش، ۹۷ درصد زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و هولناک‌تر آنکه ۸۰ درصد زنان از تمام گروه‌های سنی گفته‌اند که این معضل را در فضای عمومی تجربه کرده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    22 0
    فرض کنید این جنایت در ایران اتفاق افتاده بود. تا یکماه عرعر BBC و مزدورای قرشمالش به هوا بود.
  • DE ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    11 1
    توی تورک کیه از این اتفاقها هر روز می‌افتد چه توسط پلیس چه نهادهای امنیتی و محافظان سران عالی کشور مخصوصا در پایتخت این کشور اردوعان سیتی.
  • FR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 5
    دادگاه وی را به اشد مجازات در انگلیس محکوم کرد
  • پژمان IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 14
    در اونجا اگه کسی بدون رضایت کوچکترین لمس از حتی موی خانمی کنه آزارجنسی به حساب میاد،واسه همینه میگن همه آزاردیدن
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      2 0
      آقای بافهمِ منورالفکر، کار از موی سر و تماس بدنی و تماس جنسی و تجاوزم گذشته به به قتل رسونده، رئیس پلیسش گفته «زبان از بیان عمق عصبانیت، تاسف و ناراحتی اداره پلیس قاصر است» این وسط به تو چه میرسه که داری ماله میکشی؟ جریان پزشک تیم ملی ژیمناستیک امریکا هم چیزی نبوده لابد چون پزشکم بوده اشکالی نداشته تجاوزم بکنه در حد تماس بوده!!!!
  • یک بسیجی IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    استعفا بایدبده.دیگه خودش نره بایدبالگدبیرونش کرد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    6 0
    اون کدوم احمقی بود که گفته بود اینا از بس تو استخرها و... مختلط هستن دیگه چشم و دل سیرن؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس