به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، همه انسانها زماني را در كلاسهاي خستهكننده گذرانده و چرت زدهاند اما يك معلم روباتيك با قابليت نظارت بر سطح توجه دانشآموزان و تقليد ار شيوههاي انساني براي جلب توجه دانشآموزان، نويدبخش پايان خوابآلودگي بخصوص براي دانشآموزان دورههاي تحصيلي مجازي خواهد بود.
آزمايشات نشانگر ارتقاي يادگيري دانشآموزان از درسهاي روبات معلم بوده است.
سيستمهاي هوشمند آموزشي كه از معلمهاي مجازي براي تعامل با دانشآموزان استفاده ميكنند، مي توانند نقش مهمي در توسعه حوزه آموزش آنلاين داشته باشند. مشكل دورههاي مجازي اين است كه معمولا غيرممكن است كه بتوان از تمركز و درگير بودن دانشآموز با درس آگاه شد.
برخلاف معلم مجازي، معلمهاي انساني از مجموعهاي از حقهها مانند تغيير ولوم صدا يا استفاده از حركات بدن براي توضيح بيشتر مسائل و متمركز نگهداشتن كلاس خود برخوردارند.
محققان از اين حقهها در روبات براي ارتقاي يادگيري دانشآموز استفاده كردند. آنها به برنامهريزي يك روبات انساننماي واكامارو به منظور نقل يك داستان براي دانشآموزان در يك موقعيت تك به تك پرداخته و سپس از آنها براي آنچه از داستان بخاطر ميآوردند،آزمايش به عمل آمد.
سطوح اشتغال مغز اين دانشآموزان با استفاده از يك حسگر EEG 200 دلاري براي نظارت بر منطقه FP1 مغز كه به مديريت يادگيري و تمركز مي پردازد، بررسي شد. هنگامي كه يك كاهش قابل توجه در علائم مشخص مغزي نشان دهنده كاهش سطح توجه دانشآموز اتفاق ميافتاد، اين سيستم به ارسال يك علامت به روبات پرداخته تا از شيوه براي تحريك استفاده كند.
در طول اين آزمايش اين روبات با دريافت اين علائم به تغيير صداي خود و حركت دستها براي بازيابي توجه دانشآموزان ميپرداخت.
اين سيستم اكنون به آموزش دورههاي رايگان در دانشگاه پرينسوت، دانشگاه ميشيگان و دانشگاه پنسيلوانيا پرداخته و در حال حاضر نظر بيش از يك ميليون دانشجو را به خود جلب كرده است.
محققان دانشگاه ويسكونسين مديسون دست به ساخت يك سيستم خودكار زدهاند كه قادر به شناسايي موقعيتهايي چون حواسپرتي دانشآموزان يا خوابيدن آنهاست و با حقههاي مختلف دانشآموزان را هوشيار نگه ميدارد.