روایت خبرگزاری فرانسه از رایزنی ایران و عربستان در عراق

خبرگزاری فرانسه به نقل از سه منبع عراقی مدعی شده است که نماینده‌ای از ایران و عربستان سعودی در روزهای اخیر در عراق با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه روز گذشته (چهارشنبه) به نقل از چند منبع ناشناس گزارش کرد که نمایندگانی از ایران و عربستان بار دیگر در عراق دیدار کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این خصوص نوشت که ایران و عربستان سعودی از ماه آوریل امسال چند بار در سطوح بالا با یکدیگر گفت‌وگو برگزار کردند.

طبق این گزارش، عراق که به دنبال ایفای نقش به عنوان میانجی منطقه‌ای است، میزبانی نشست‌های ریاض و تهران را برعهده داشته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت که سه منبع عراقی که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، جدیدترین دور از مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را تأیید کردند.

یکی از این منابع با تأیید این که جدیدترین گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان در روزهای اخیر برگزار شده، گفت: «یک مقام ایرانی با یک مقام سعودی پس از نشست‌های پیشین میان دو کشور، با یکدیگر دیدار کردند».

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه) گفته بود که گفت‌وگوها با ریاض به «پیشرفت‌های جدی» در باره امنیت خلیج‌ فارس منتهی شد.

خبرگزاری فرانسه مدعی شده است که یک مقام دولتی و یک منبع نزدیک به دولت عراق نیز بدون آن که جزئیات بیشتری ارائه کند، جدیدترین نشست میان ایران و عربستان را تأیید کرد.

روز دوشنبه هفته جاری (پنجم مهرماه) نیز دو مقام عراقی به آسوشیتدپرس گفته بودند که نمایندگان ایران و عربستان سعودی دور جدیدی از مذاکرات را در بغداد برگزار کرده‌اند.

در این گزارش آمده بود که این دیدار که هفته گذشته برگزار شده اولین دیدار میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» است.

یک مقام عراقی گفته در این دیدار درباره مسائل بلاتکلیف میان دو کشور که در نقشه‌راه قبلی بر سر آن توافق شده بود، از جمله نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور بحث و تبادل نظر شده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران روز گذشته (چهارشنبه) تأکید کرد که «هیچ‌گونه ملاقات یا تماسی بین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با مقامات عربستان سعودی انجام نشده است و برنامه‌ای [برای دیدار] نیز وجود ندارد».

نخستین دور گفت‌وگوها میان ایران عراق حدود پنج ماه پیش در بغداد برگزار شد و از آن زمان به بعد، این شهر صحنه چند دور گفت‌وگوی دیگر میان تهران و ریاض بوده است.

دیدارهای پیشین نمایندگان عربستان با جمهوری اسلامی ایران در شرایطی برگزار شده است که عربستان سعودی در تلاش است خودش را از باتلاق جنگی چند ساله در یمن خارج کند. این جنگ به کشته و زخمی شده ده‌ها هزار نفر منجر شده اما هیچ یک از اهداف ریاض را برآورده نکرده است.

بغداد ماه پیش میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور سران کشورهای عربی و مقام‌های ارشد چند کشور از جمله وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی بود. این نشست، نقش بغداد به عنوان میانجی جدید در منطقه را تحکیم کرد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس