تشریح جزئیات نشست غیرعلنی مجلس| قالیباف: ارتقاء روابط با چین فرصت جدیدی برای ایران است

با تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار موانع صدور مجوز برای آغاز به کار انواع کسب‌وکارها رفع می‌شود.

سرویس اقتصاد مشرق- وجود موانع و مشکلات متعدد بر سر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و سرمایه‌گذاران، ورود به بازار کسب‌وکارها را برای افراد زیادی به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده است. رتبه ۱۷۸ ایران در شاخص جهانی «سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار» در میان ۱۹۸ کشور دنیا نیز گواهی بر این مدعاست.

در این میان عوامل متعددی در به وجود آمدن این وضع اسفناک نقش دارند اما یکی از مهم‌ترین این عوامل، فرآیندهای سخت و غیرکارشناسی صدور مجوز برای ورود به برخی از کسب کارها است. فرایند مذکور به دلیل طولانی و زمان‌بر بودن و استعلامات بیش از حد، موجب بروز فساد آشکار و پنهان در فرایند صدور مجوزها و عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور و همچنین افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد شده است.

وکلای ملت در مجلس نیز از این موضوع غافل نمانده و از مردادماه سال گذشته و در قالب طرحی تحت عنوان «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» اقدام به اصلاح فرآیند صدور مجوزها و به طور کلی تسهیل فضای کسب‌وکار کردند. طرحی که بررسی آن در کمیسیون جهش تولید به پایان رسیده و در شهریور کلیات آن به تصویب رسید و جزئیات آن، در صف بررسی در صحن علنی مجلس است.

نرخ سر به فلک کشیده بیکاری فارغ‌التحصیلان

امروز، شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی بر زندگی مردم سایه افکنده است. رکود، تورم افسارگسیخته و بیکاری، موجب شده است تا روز به روز سفره‌های مردم کوچک‌تر و نارضایتی عمومی بیشتر شود.

آمار ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار نفری افراد بیکار، بر اساس آمارگیری زمستان سال ۱۳۹۹ و نرخ تورم ۴۹.۵ درصدی در فرودین ماه سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی دولت و مجلس، نیازمند اصلاحات جدی است.

در این میان نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، ۳۹ درصد یعنی تقریباً ۹۶۱ هزار نفر بوده است که افزایش ۸ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد و غم‌انگیزتر اینکه، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲ برابر میانگین جهانی است! یعنی ۲۳, ۷ درصد از فعالان این گروه سنی، در سال ۱۳۹۹ بیکار بوده‌اند؛ اما همانطور که گفته شد دلایل متعددی این وضعیت نابسامان را به وجود آورده است که یکی از مهم‌ترین این دلایل، طولانی و سخت بودن فرآیند اخذ مجوز ورود به کسب‌وکار در برخی اصناف است.

بهبود وضعیت ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار با اصلاح فرایند صدور مجوز

یکی از قوانین مهم که با موضوع صدور مجوزهای کسب‌وکار مرتبط است، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. ماده ۷ قانون مذکور کاستی‌ها و خلأهایی دارد که دستاویزی برای ایجاد فرآیندها دشوار صدور کسب‌وکار شده‌اند. برخی از ایرادات این ماده عبارتند از:

· عدم ارائه تعریف دقیق از کسب‌وکار

· عدم پیش‌بینی سازوکاری مناسب برای جایگزینی فرایندهای تسهیل‌گر با رویه‌های دیوان‌سالار فعلی

· فقدان ضمانت اجرایی لازم و قاطع برای تکالیف قانونی محول شده

به‌منظور سامان‌دهی سازوکار راه‌اندازی کسب‌وکارها و حمایت از فعالان اقتصادی و کارآفرینان، نمایندگان مجلس طرحی را تحت عنوان «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» تهیه‌کرده‌اند. طرحی که در قالب یک ماده واحده در مرداد سال گذشته با قید دو فوریت اعلام وصول شد، اما تورم طرح‌های اعلام وصول شده از یک سو و غفلت برخی از نمایندگان مجلس از سوی دیگر باعث شد تا بررسی آن در کمیسیون جهش تولید قریب به یک سال به طول بیانجامد. طرح مذکور که این روزها و پس از تصویب در کمیسیون و تایید کلیات آن در صحن، در صف بررسی در صحن علنی است، راهکارهای متعددی را برای اصلاح مجوزها و تسهیل ورود به کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفته است.

طرح تسهیل صدور مجوزها به کمک فارغ‌التحصیلان بیکار میآید

 در طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار پیشنهاد شده است که فرایندهای صدور مجوز به گونه‌ای اصلاح شود که برای برخی از کسب‌وکارهایی که با سلامت و امنیت مردم ارتباط مستقیمی ندارند، بتوانند صرفاً راه‌اندازی کسب‌وکار خود را اعلام کنند و نظارت دولت به صورت پسینی بر آن‌ها اعمال شود.

 بر اساس طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار برای کاهش زمان صدور مجوز کسب‌وکار و جلوگیری از اعمال نفوذ کارکنان دستگاه‌های اجرایی هم تدابیری اندیشیده شده است که مبتنی بر آن هر دستگاهی می‌بایست شرایط و مدارک موردنیاز برای صدور مجوز را به صورت شفاف اعلام کرده و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و بدون دخالت عامل انسانی صورت بگیرد.

درنتیجه این امر امید می‌رود با تصویب طرح مذکور در صحن علنی مجلس موانع آغاز به کار کسب‌وکارها به حداقل برسد و با مشغول به کار شدن فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در کسب‌وکارهای مختلف خدماتی و تولیدی، آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان هم کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • امیر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    9 13
    این طرح نه تنها به بهبود کسب وکار کمک نمیکنه بلکه همین واحدهای موجود روهم با ورشکستگی مواجه میکنه چون افزایش بدون ضابطه هر شغلی بدون توجه به نیاز کشور باعث میشه که همون واحدهای قبلی هم با کمبود مشتری مواجه شده ودچار ورزشکستگی بشند هنر اینه که دنبال بازارهای جدید وکسب وکارهای جدید باشیم نه اینکه بودن ضابطه به افزایش واحدهای موجود بدون توجه به نبود مشتری باشیم
    • امیرحسین IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      3 2
      تسهیل صدور مجوزها و برداشتن امضاهای طلایی ، انقلابی در کسب و کار ایجاد خواهد کرد لازم است همه قوا با قدرت از این طرح که ضمن شکوفایی کسب و کار ، از بین بردن معضل بیکاری ، عدم مهاجرت نیروهای متخصص ، باعث کاهش فساد در سیستم اداری خواهد شد چرا که طولانی کردن روند مجوز با امضاهای طلایی در حال حاضر فقط با پرداخت کارمزد مربوطه به مدیران کوتاه خواهد شد.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 3
    فکری به حال پرستاران و کارشناسان اتاق عمل و هوشبری بیکار بکنید.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 1
    یدونه موافقت اصولی از غذا و دارو کسی بخواد بگیره حداقل ۵ ماه طول می‌کشه پروانه تاسیس از وزارت صنایع از سامانه بهین باب ۶ ماه طول می‌کشه البته همه مجوزها سریع قابل اخذ هستند در صورتی که هزینه اش پرداخت شه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    الان مشکل واقعا صدور مجوزها است؟افتادن تو پیچ و خم دریافت مجوز کوچکترین و کم اهمیت ترین مشکل کسایی هست که میخوان یه کسب و کار ایجاد کنن.اونایی که این طرحو تصویب کردن خبر دارن چقدر باید بابت اجاره یه واحد اداری یا تجاری کرایه پرداخت بشه و چه سرمایه اولیه ای برای ایجاد کسب و کار لازمه؟خبر دارن به خاطر افزایش قیمت کالاهای اولیه و قدرت دلال ها برای کنترل بازار و احتکار مواد اولیه چه بلایی سر صاحبان کسب کارهای قدیمی آورده و چه بلایی سر کسی که میخواد کسب و کار جدید راه بندازه میاره.کسب و کار پیش کش.یه جوون با قرض و التماس به این و اون یه پولی جور میکنه یه پراید بگیره مسافرکشی کنه،هنوز پولش کامل جمع نشده یهو قیمت پراید چند میلیون بالا میره .حالا آقایون دلشون خوشه میخوان برای سهولت در ایجاد کسب و کار فرآیند صدور مجوزو راحت کنن.تازه همونم مثل بقیه طرح هاشون بی نتیجه میمونه.
  • امین جعفری IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 8
    درود بر مجلس انقلابی با انقلابی گری پیش به سوی رفع مشکلات
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    ببین اصلا کلا شغلها سه دسته اند یا کارمندی یا خود اشتغالی یا کارآفرینی کارمندی که معلومه چیه یعنی برای یک نفر دیگر درمقابل مبلغ پولی کارکنی خود اشتغالی هم یعنی برای خودت وچند نفر دیگه مثل همین مثالی که فرمودید بحث ما اصلا اینا نیستند بحث ما کارافرینی البته نه به شکل قدیمیش که یک نفر برای تعداد زیادی کار درست میکرد کارافرینی گروهی یعنی تعداد افراد زیادی به عنوان کارفرما بتونند واحد تولیدی اداره کنند یا راه اندازی کنند وخودشون هم بتوانند هم زمان کارمند همون قسمت باشند بحث ما اینه
  • .... IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 0
    طرف که مدرک میگیره استخدام جایی نمیشه بخواد معازه بزنه یک پول هنگف واسه کرایه وبرای اجناس تو معازه می خواد با این تورم هیچ کاری با جواز شماهم نمیشه کاری کرد
  • DE ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 0
    مشکل اشتغال حل نمی شود مگر اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی بصورت گروهی زمینه وتسهیلات برای انها فراهم شود باید تمام رشته های دانشگاهی از لحاظ اشتغالزایی لیست شود مثل فرض کنید صنایع غذایی در لیست شماره یک قرار دارد بجای دادن تسهیلات به یکنفر برای شروع واحد تولیدی به صد نفر این تسهیلات داده شود که در عرض چند ماه مشکل بیکاری هم حل میشود بقیه رشته ها هم همینطور
  • ناشناس IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 1
    سلام فقط با بازنشستگی ۲۵سال زودتر ازموعد تامین اجتماعی خیل بیکاران سر کار آمده و تشکیل خانواده داده و سروسامان میگیرند
  • مهدی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 0
    آنهایکه صرافی دارن دفتر خانه دارن امتیاز صادرات واردات دارن امتیاز بورس دارن و..... اوضاع خوبی بهم زدن وجاافتادن حالا یک بدبختی که پول خریدمجوز و اجاره دفتر ندارد بازهم ازاین وعده ها خوشحال نمی شود...
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    کاری کنین ک جواز کسب مغازه رو چند روزه بدن
  • فرشته IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام کاش کارنامه سبزای آموزش وپرورش هم می گرفتند و ما از بلا تکلیفی در می آمدیم. زندا باد مجلس انقلابی
  • فرشته IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 1
    سلام زنده باد مجلس ورئیس جمهور انقلابی کاش فکری هم به حال ما کارنامه سبزهای آموزش وپرورش هم شود با وجود کمبود معلم ما را جذب نمی کنند.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    کاش مشکل فقط صدور مجوزهای کسب و کار بود، هستن کسانی که بیش از ده سال هنوز نتوانسته اند مدارک تحصیلی خود را تایید ‌‌ و ارزشیابی کنند، زیرا هر سال وزارت علوم قانون جدیدی وضع کرده و مدارک بیشتری از متقاضی خواسته می شود. مدرکی که در تمام کشور های اروپایی و، آمریکا و کشور های آسیای شرقی معتبر شناخته می شود، اینجا در گیر کاغذ بازی های اداری شده و کهنه می شود.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    نظام مهندسی ها مانع اصلی صدور مجوزها هستن آنها را منحل کنید فقط پولهای زیادی از متقاضیان میگیرند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 1
    بحث تسهیل نیست بحث اینه اونی که تحصیل کرده مگه سرمایه ددره که مجوز تسهیل می کنید
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 0
    با پارتی بازی مبارزه کنید و حروم خوری دکترای دانشگاه دولتی بیکار لیسانس دانشگاه آزاد با پارتی مهندس دولت
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 0
      دقیقا از دانشگاه آزاد مهندسی گرفت اونوقت الان کارمند دولت هست یا با جیغ و برهنگی و عکس و فیلم در اینستاگرام میشه خواهرخوانده ی عضو اصلی هئیت نظام مهندسی!
  • على IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    كار آفرين بدبخت اگه بخواد پروژه بگيره مجوز افتا ميخواد، اگه دنبال مجوز افتا برى بايد پروژه داشته باشى!!! يعنى واقعا نميدونيد چه بلايى سر كارآفرين بدبخت آورديد!!!! واقعا خوش به حال دلالا، كمترين دردسر درگير بيمه و ماليات هم نيستى! نونتم تو روغنه!
  • حامد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    مشكل از ساختار معيوب آموزش عالي هست كه در اين ده ساله اينقدر بي ضابطه دانشجو گرفتند. يك نگاه به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد يا پيام نور و سراسري بنداريد تا ببينيد در دور افتاده ترين شهرها كه مدرسه به تعداد كافي ندارند بدون كنكور در رشته حقوق و مهندسي ميگيرند. بانك مركزي هم بي ضابطه اسكناس چاپ كنه بعد مدتي پول بي ارزش ميشه چه برسه به مدرك اساتيد اين دانشجويان با معدل پايين هم كيفيت ندارند بعد طرف با اين كيفيت پايين تحصيل فكر ميكنه حالا مهندس و حقوقدان شده و دنبال هر كاري نميره در حالي كه اگر همان ابتدا دنبال ياد گرفتن يك حرفه ميرفت كلي جلو ميفتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس