دادگاه لاهه با سکوت از کنار جنایات آمریکا در افغانستان گذشت

دادگاه لاهه اعلام کرده است که اولویت این نهاد بین‌المللی تحقیقات بر روی جنایات آمریکایی‌ها در افغانستان نیست و به جای آن قرار است به اقدامات طالبان و داعش بپردازد.

به گزارش مشرق، «کریم خان» دادستان جدید دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) از آغاز دوباره تحقیقات حول افغانستان با تمرکز بر روی جنایات تروریست‌های داعش و گروه طالبان خبر داد، در حالی که جنایات ۲۰ ساله آمریکا علیه هزاران غیر نظامی جایی در این تحقیقات ندارد.

به نوشته وبسایت میدل ایست آی، کریم خان که در ماه ژوئن به دادستانی لاهه رسید، مدعی شده است که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایات جنگی در  این کشور نمی تواند به شکل مناسبی ادامه یابد.

«فاتو بنسودا» دادستان سابق لاهه در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش برای انجام تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایت جنگی سربازان آمریکایی در افغانستان، از سوی دولت دونالد ترامپ تحت تحریم قرار گرفته بود. خانم بنسودا همچنین پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را پیش می‌برد که در نهایت به علت افزایش بی سابقه فشارها در بهمن سال گذشته استعفا کرد و چند ماه بعد «کریم خان» انگلیسی جای او را گرفت.

اکنون آقای «کریم خان» تحقیقات در خصوص جنایات جنگی در افغانستان را از سر گرفته اما نه جنایات آمریکایی‌ها، بلکه تمرکز این تحخقیقات بر روی اقدامات داعش و طالبان خواهد بود.

البته باید گفت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان نقش اصلی را در توقف تحقیقات در خصوص جنایت آمریکا در افغانستان دارد، او سال گذشته به درخواست آمریکا از دادگاه لاهه خواست تا تحقیقات را توقف کرده و ادامه آن را به دولت کابل بسپارد.

دادستان جدید دادگاه کیفری بین‌المللی گفته است که تحولات رخ داده در افغانستان و روی کار آمدن طالبان و تغییر دستگاه قضایی در این کشور موجب بروز یک تحول اساسی در پیشبرد پرونده بررسی جنایات احتمالی آمریکا در افغانستان شده است و از این رو اولویت لاهه تمرکز بر روی اقدامات داعش و طالبان خواهد بود.

کریم خان دلیل اقدام خود را «حجم و نوع جنایاتی که طالبان و داعش انجام داده‌اند» و «نیاز به مستند کردن موضوعات دارای مصداق که بشود در دادگاه ثابت کرد.» عنوان کرده و در خصوص جنایات آمریکا مدعی شده است که لاهه چشم خود را بر این موضوع نبسته اما در اولویت قرار ندارد و دفتر او به مسئولیت خود در حجمی که قصد ورود به این پرونده را دارد، عمل خواهد کرد.

در واکنش به این مسأله، وکلای قربانیان احتمالی جنایات آمریکا در افغانستان اعلام کرده‌اند که پس از اعلام «کریم خان» مبنی بر اینکه موضوع اقدامات آمریکا در اولویت نیست، دچار شوک شده‌اند.

«کاترین گالاگر» وکیل اتباع افغانستانی که به دست نیروهای آمریکایی شکنجه شده‌اند در صفحه توئیتر خود نوشته است که این اقدام دادگاه لاهه یک «ننگ» است و او از این تصمیم که جنایات آمریکایی‌ها قرار نیست در  اولویت باشد، شوکه شده است.

«سمیره حمیدی» از مقامات سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به اعلامیه دادگاه لاهه گفته است که این دادگاه باید در تصمیم خود تجدیدنظر کند. او با اشاره به کشته شدن ۱۰ تن از افراد یک خانواده در حمله پهپاد آمریکایی در ماه گذشته گفت که دادگاه لاهه باید آمریکا را مجبور به مسئولیت‌پذیری کند.

در تاریخ یکشنبه هفتم شهریور یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به خانه‌ای در منطقه خواجه بوغرا در منطقه پانزدهم پلیس کابل حمله کرد که در نتیجه آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده کشته شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا در واکنش به این جنایت صرفا آن را یک «اشتباه غم‌انگیز» توصیف کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    همتون زیر گِل برین الهی که اینقدر نامردین!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس