هشدار واشنگتن به آنکارا درباره خرید جدید تسلیحاتی از روسیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره طرح ترکیه برای خرید دومین سامانه موشکی اس ۴۰۰ به این کشور هشدار داد که تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.

به گزارش مشرق، پس از اعلام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر طرح این کشور برای خرید دومین سری از سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه، که در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی سی بی اس انجام گرفت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: به ترکیه نسبت به خرید محصولات بیشتر نظامی از روسیه هشدار می‌دهیم.

اردوغان در آن مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصدی برای خرید سری دیگری از سامانه موشکی اس ۴۰۰ را دارید، گفته بود: از این دوره به بعد کسی نمی تواند در سیاست ما نسبت به خرید سامانه های دفاعی و اینکه از چه کشوری و به چه میزان باشد، دخالت کند. کسی که در این خصوص تصمیم می گیرد ما هستیم.

مجری پرسیده بود که آیا این به معنی بله است، که اردوغان پاسخ داد، طبیعی است که بله.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه پاسخ داد که به مقامات ترکیه در هر سطحی و در هر دیداری هشدار داده ایم که سامانه موشکی اس ۴۰۰ را نگه نداشته و همچنین تسلیحات جدید دیگری نیز از روسیه خریداری نکند.

همچنین آمده است: به روشنی اعلام می کنیم که این اقدامات و خرید تسلیحات جدید، ریسک افزایش تحریم ها علیه ترکیه را افزایش می دهد. آمریکا ترکیه را به عنوان یک دوست و متحد می بیند و علیرغم اختلاف نظرهایی که وجود دارد، به دنبال افزایش سطح همکاری ها با این کشور است.

در پی خرید اولین سری سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، واشنگتن ضمن تحریم بخش نظامی این کشور، آنکارا را از پروژه تولید مشترک جنگنده اف ۳۵ خارج کرده و حتی واشنگتن از تسلیم کردن جنگنده‌هایی که ترکیه سفارش داده و آماده تحویل بود نیز اجتناب کرد و آنها را به ارتش آمریکا تسلیم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DK ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    10 3
    ترکیه دیگر آن تورکیه سابق که آمریکا دوست داشت نیست و آمریکا هم مثل سگ پیر داره دست و پایش را جمع می‌کند تا بمیرد
    • US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      7 1
      بیشتر از۵۰۰ میلیارد دلار غرب در ترکیه سرمایه گذاری کرده به همین راحتی نیست تحریم ترکیه چون شرکتهای غربی در این وضعیت اقتصادی و رقابت با چین از این سرمایه و سودش چشم پوشی نمیکنند !!ا
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    در صف بندی جدید کشورها در جنگ سرد جدید کشورها علیه چین وروسیه ، آمریکا با بی عرضگی سیاستمدارانش متحدان خود را از دست می دهد . اگر ترکیه را ازدست بدهد ، اوراسیا را تسلیم روسیه و چین و ترکیه خواهد نمود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس