کد خبر 1277346
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد، در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، آنکارا درباره اداره فرودگاه کابل توافقی با طالبان انجام نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، در حالی که کمتر از یک ماه از اظهارات «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان درباره مذاکره با آنکارا و دوحه برای راه‌اندازی فرودگاه کابل می‌گذرد، رئیس‌جمهور ترکیه برای حضور این کشور در افغانستان شرط گذاشت.

بنا بر گزارش روزنامه دیلی صاباح ترکیه، رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا، بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد و این موضوع را عاملی حیاتی در حصول تواق با طالبان برای اداره و راه‌اندازی فرودگاه کابل خواند.

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی، به اقدام طالبان در تشکیل دولت در افغانستان اشاره کرد و گفت که این دولت، یک دولت فراگیر نیست.

اردوغان تصریح کرد: «دولت در افغانستان فراگیر نیست، همه جناح‌های مختلف را در بر نمی‌گیرد. تا زمانی که مساله این‌طور باشد ما در افغانستان حضور نخواهیم داشت، اما اگر دولت فراگیرتر باشد، ما به عنوان ترکیه می‌توانیم آنجا حضور داشته باشیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ما انتظار داریم که همه زنان در هر جنبه‌ای از زندگی در افغانستان به شیوه‌ای بسیار فعال مشارکت داشته باشند و هر زمان که زنان در هر جنبه‌ای از زندگی فعال‌تر شوند، ما می‌توانیم از آنها حمایت کنیم».

رجب طیب اردوغان همچنین گفت که افغانستان با حضور ارتش آمریکا در این کشور امن‌تر نبود.

به گفته او، «با حضور دو دهه‌ای آمریکایی‌ها (در افغانستان)، منطقه امن‌تر نبود. برعکس هر روز خون بیشتری در منطقه از دست می‌رفت».

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد، ایالات متحده باید حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان و خروجش را نیز زیر سوال ببرد.

اظهارات تازه اردوغان درباره افغانستان و حضور آنکارا در این کشور در شرایطی مطرح شده که نهم شهریور ماه «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با الجزیره درباره وضعیت فرودگاه کابل گفته بود: طالبان با قطر و ترکیه درباره راه‌اندازی فرودگاه کابل مذاکره می‌کند.

پیشتر «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به استقرار قوای این کشور در فرودگاه کابل برای تامین امنیت این مکان ابراز امیدواری کرد و گفته بود: «در صورت مناسب بودن شرایط و درخواست در این زمینه، ترکیه ممکن است عملیات در فرودگاه بین‌المللی کابل را در نظر بگیرد».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه قبلا درباره فرودگاه کابل اعلام کرده بود: «در خصوص فرودگاه، طالبان می‌گوید که امنیت آن را تامین می‌کنیم و مدیریت آن بر عهده شما. اما چگونه این امر را تضمین می‌کند. این کار آسانی نیست».

بنابر گزارش روزنامه دیلی صاباح، «ترکیه از ۶ سال قبل و پیش از خروج ایالات متحده و قدرت گیری طالبان اداره این فرودگاه را در دست داشته است».

اظهارنظرها درباره فرودگاه کابل در شرایطی انجام شده که ۲۹ شهریور ماه سازمان هواپیمایی افغانستان از بازگشایی رسمی این فرودگاه به روی پروازهای داخلی و خارجی خبر داد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    13 12
    فرودگاه در اختیار تورکیه انتقال اراذل و اوباش تکفیری در قالب توریست !
  • باشناس US ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    4 9
    فراگیر بشن که بدتره دست به فتوحات بین المللی میزنن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    3 4
    ایران نباید رفتن تر یه به کابل را بپذیرد ... سابقه بد عثمانیها را بخاطر داشته باشن افغانها وایران ،،،
  • CA ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش میبست. شرط هم گذاشته خخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس