کد خبر 1276748
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
چشمان فرانسه خیره به انتخابات پارلمانی آلمان/ نگرانی پاریس از دوران پسامرکل

رئیس جمهور فرانسه که در ماه‌های آینده دوران حساس و مهمی را در پیش رو دارد و برای تحقق اهداف اروپایی خود به کمک برلین نیازمند است به شدت نگران نتایج انتخابات پارلمانی آلمان است.

به گزارش مشرق، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان در مطلبی نوشت: از فرانسه گرفته تا ژاپن نگرانی ها درباره طولانی شدن روند روی کار آمدن دولت جدید در آلمان بالا گرفته است. با نگاهی به نظر سنجی ها احتمال روی کار آمدن ائتلاف دولتی ضعیف در آلمان هم دور از ذهن نیست.

در ادامه این مطلب آمده است: بعد از انتخابات پارلمانی چهار سال پیش در آلمان حدود ۱۷۱ روز طول کشید تا دولت جدید در این کشور سوگند یاد کرد. حالا بسیاری ناظران در خارج با نگاهی به نتایج نظر سنجی های اخیر به این مسئله می اندیشند.

این نظر سنجی ها بخصوص نشان می دهد که آلمانی ها هنوز دقیقا نمی دانند به چه کسی می خواهند رای بدهند. نگرانی ها درباره طولانی شدن مجدد مذاکرات ائتلافی در این کشور بسیار بالا است.

بخصوص پاریس با نگرانی به این مسئله می نگرد که روند طولانی تشکیل دولت در آلمان بتواند دورن ریاست دوره ای این کشور بر اتحادیه اروپا که از ابتدی سال ۲۰۲۲ آغاز می شود را تحت تاثیر قرار دهد. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم در ماه آوریل سال آینده برگزار می شود و این تنها یک فرصت کوتاه برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه است تا ابتکارات مد نظر خود در اتحادیه اروپا از جمله همکاری های سیاسی امنیتی تنگاتنگ تر در اتحادیه اروپا را در پیش گیرد.

"اریک اندره مارتین"، از کارشناسان مناسبات آلمان فرانسه در انستیتوی FranÇais des Relations Internationales بر این عقیده است که در یک سناریوی بدبینانه، ریاست دوره ای فرانسه در اتحادیه اروپا با روی کار آمدن یک دولت ضعیف در آلمان خنثی می شود.

اگر مذاکرت ائتلافی برای تشکیل دولت آینده آلمان به سال بعدی کشیده شود این می تواند به یک خطر سیاست داخلی برای ماکرون هم تبدیل شود. اختلالات بین شرکای ائتلافی در آلمان از جمله بر سر موضع گیری در قبال سیاست های مالی اروپا می تواند تاثیرات منفی بر مبارزات انتخاباتی فرانسه داشته باشد.

"زنیا کونالاکی" از کارشناسان آلمانی- یونانی هم در یک روزنامه چاپ آتن این گونه تحلیل می کند که بزرگترین نگرانی سیاسی در آتن این است که ماه ها مذاکرات ائتلافی در برلین منجر به تزلزلی دائمی در دولت آلمان شود.

به گفته وی این امر اروپا را که در مرحله بحران پسا کرونا، خروج از افغانستان و چالش های سیاست آب و هایی قرار دارد فلج می کند.

انتخابات پارلمانی آلمان فردا (یکشنبه) برگزار می شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان امروز (شنبه) چند ساعت مانده تا آغاز انتخابات پارلمانی بار دیگر آرمین لاشت، نامزد صدر اعظمی حزب خود را مورد حمایت و تفقد قرار داد و در حوزه انتخابی وی در آخن گفت: در انتخابات روز یکشنبه در آلمان مسئله ثبات مطرح استو این مسئله مطرح است که جوانان آینده ای داشته باشند و ما بتوانیم در رفاه زندگی کنیم.

مرکل با اشاره به اینکه برای او فرقی نمی کند چه کسی بر آلمان حاکم شود در عین حال لاشت را حامی پایداری هم در زمینه سیاست داخلی و خارجی دانست.

با اعلام کناره‌گیری مرکل، این کشور باید شاهد آغاز دوره‌ای جدید باشد.

مرکل اعلام کرده است که در دور بعد نامزد صدراعظمی آلمان نخواهد شد و بعد از چهار دور تکیه زدن بر کرسی قدرت می‌خواهد این سمت را تحویل شخص دیگری بدهد.

مرکل از سال ۲۰۰۵ به این سو، چهار دوره پیاپی صدراعظم آلمان و بیش از هر سیاستمدار دیگری در این سمت بوده است.

رهبران و مسئولان اتحادیه احزاب متحد مسیحی رأی به نامزدی آرمین لاشت برای صدراعظمی آینده آلمان از اتحادیه احزاب متحد مسیحی دادند.

مقامات حزب سبز آلمان هم به‌اتفاق آرا، "آنالنا بائربوک" را به‌عنوان نامزد صدراعظمی آینده کشورشان از این حزب انتخاب کردند.

«اولاف شولتز» که در زمان حاضر وزیر دارایی آلمان و معاون مرکل است هم از سوی حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه به‌عنوان نامزد پُست صدراعظمی این کشور معرفی شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس