کد خبر 1276487
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
راهکاری برای بهبود خشکی دهان

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انجام یک مطالعه استفاده از دهانشویه‌های زنجبیل و آلوئه‌ورا را برای کاهش خشکی دهان بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد دادند.

به گزارش مشرق، دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین شایع ترین بیماری متابولیک غدد درون ریز است. خشکی دهان از عوارض اصلی و شایع دیابت است و این عارضه به تدریج سبب افت شدید کیفیت زندگی بیمار می‌شود.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انجام یک مطالعه تاثیر دهانشویه‌های زنجبیل و آلوئه‌ورا را بر خشکی دهان بیماران مبتلا به دیابت بررسی کردند و تاثیر آن‌ها با دهانشویه آب‌نمک (نرمال سالین) را مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد میزان خشکی دهان این بیماران با مصرف دهانشویه‌ها کاهش داشت و این تاثیر به ترتیب به صورت دهانشویه زنجبیل، دهانشویه آلوئه ورا و دهانشویه نرمال سالین بود. همچنین شدت خشکی دهان نیز به طور معنی داری کاهش پیدا کرد.

به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ این دهانشویه‌ها به طورچشم‌گیری سبب ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به خشکی دهان، بهبود وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به دیابت و ارتقاء بهداشت دهان و دندان در این بیماران می‌شوند.

این محققان به دلیل تاثیر مثبت این دو ماده طبیعی در کنترل و درمان خشکی دهان، مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن، امکان تهیه توسط خود بیمار و نداشتن عوارض جانبی، آن‌ها را به عنوان درمان پیشنهادی به عموم افراد مبتلا به خشکی دهان پیشنهاد می‌کنند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای تاثیر دهانشویه‌های زنجبیل و آلوئه ورا بر خشکی دهان در بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به کلنیک دیابت بندرعباس در سال ۱۳۹۸» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و الهام ایمانی، فروزنده بدوئی، مانیا بنار و سعید حسینی تشنیزی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در انجام آن مشارکت داشتند. این یافته‌ها به صورت مقاله علمی منتشر شده و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است: 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس