جدیدترین اخبار کرونا در ایران |خروج ۲۷ مرکز استان از وضعیت پرخطر کرونایی / کارت واکسن برای دریافت کدام خدمات الزامی شد؟ + نقشه و نمودار

درحالی روند همه‌گیری در سراسر ایران نزولی شده برخی از کارشناسان برای جلوگیری و مدیریت ایجاد پیک‌های بعدی صحبت از اهمیت اجرای قرنطینه هوشمند می‌کنند.

به‌ گزارش مشرق، کاهش چشمگیر تعداد شهرستان‌های پرخطر در سراسر ایران حکایت از این دارد که پیک پنجم به روزهای آخر خود رسیده و برای جلوگیری از شکل‌گیری پیک‌های بعدی بهترین راهکار درکنار ادامه طرح گسترده واکسیناسیون اجرای دقیق برنامه قرنطینه هوشمند است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن اینکه روند واکسیناسیون سرعت قابل توجهی به خود گرفته و خوشبختانه با توجه به ورود واکسن‌های متعدد احتمال بروز خلل در این روند تقریباً کمرنگ شده بهترین راهکار در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز پیک‌های بعد اجرای دقیق قرنطینه هوشمند است.

به گفته این گروه قرنطینه هوشمند به این ترتیب است که افراد بیمار مشخصاً از دریافت برخی خدمات منع شده و با استفاده از بیماریابی گسترده مانع از دست به دست شدن ویروس در سطح جامعه می‌شویم. هرچند اکنون در میان مسئولان این طرح با استفاده از مدل‌های تعیین شده در پیک‌های گذشته کامل‌تر شده و قرار است موضوع واکسیناسیون هم در آن گنجانده شود.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: سیاست‌های جدید ستاد ملی مقابله باکرونا و البته همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشت بدون تردید می‌تواند روزهای پرمخاطره گذشته را کمرنگ کرده و رفته رفته زندگی عادی را نه تنها به مردم بلکه به جامعه بازگرداند.

قرنطینه هوشمند راهکاری اصولی برای شکستن زنجیره انتقال

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم استمرار رعایت پروتکل‌ها بعد از واکسیناسیون و اجرای قرنطینه هوشمند در کشور، اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح قرنطینه هوشمند مطرح و بررسی می‌شود و در صورت تصویب، با اجرای این طرح، استفاده از خدمات در کشور، منوط به تزریق واکسن می شود. 

بهرام عین اللهی تاکید کرد: فاصله گذاری در وسایل نقلیه از جمله هواپیما با افزایش پوشش واکسیناسیون لغو می شود و به احتمال فراوان تا اواسط مهرماه، هواپیماها تا ۸۰ درصد و تا اوایل آبان ماه تا ۱۰۰ درصد ظرفیت خود می توانند مسافر سوار کنند اما به شرطی که مسافرین، واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. 

ارایه کارت واکسن از سه هفته دیگر برای دریافت خدمات 

اهمیت گسترش واکسیناسیون برای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران برهیچ کس پوشیده نیست و کارشناسان از همان ابتدای آغاز همه‌گیری تاکید داشتند واکسینه شدن حداقل ۷۰ درصد جامعه در مقابل کرونا زنجیره انتقال را شکسته و مدیریت بحران و کنترل همه‌گیری را آسان و البته کم هزینه خواهد کرد.

برهمین اساس با آغاز بکار دولت سیزدهم اولویت دولت بر رسیدن به سطح استاندارد تعداد افراد واکسینه‌شده علیه کرونا قرار گرفت و روند واکسیناسیون در بسیاری از نقاط سریعتر شد و در برخی موارد هم رکورد شکنی انجام واکسیناسیون روزانه ثبت شده  از این رو مسئولان مربوطه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی برخی مراکز و مشاغل که برای شکستن زنجیره انتقال بیماری تعطیل شده بودند تصمیم به بازگشایی و ارایه خدمات این گروه‌های شغلی با توجه به افزایش سطح تعداد افراد واکسینه شده کشور گرفت.

این درحالی است که برای ایجاد مشوق‌ها و اعلام اهمیت انجام این کار به آحاد مردم مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گرفته‌اند از سه هفته آینده ارایه برخی خدمات در مراکز تجمعی (شلوغ با تراکم جمعیت بالا) به متقاضیان دریافت خدمت تنها با ارایه کارت واکسیناسیون که در آن تکمیل روند واکسیناسیون قید شده است، انجام شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.

 دکتر علیرضا رئیسی، بااشاره به قرار گرفتن این تصمیم در زیر مجموعه طرح قرنطینه هوشمند گفت: با افزایش تزریق واکسن‌ها می‌توانیم بسیاری از مشاغل که تعطیل بودند را بازگشایی کنیم چون نزدیک ۲ سال است که رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... به خاطر کرونا در شهرهای قرمز تعطیل بودند. اکنون اگر افراد دو دُز واکسن تزریق کنند به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم این اماکن را هم بازگشایی کنیم.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، وی افزود: با توجه به اینکه به تازگی توزیع واکسن گسترش یافته است فعلا حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن ارائه می‌شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/۲۰۲۰ بیمار سندروم حاد تنفسی بستری شدند

جواد آقازاده با اشاره به بستری دو هزار و ۲۰ نفر از بابت بیماری حاد تنفسی در استان اظهار داشت: همچنین هم اکنون ۷۳ نفر وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: هم اکنون بستری مشکوک نیز به ۹۰۶ نفر و بستری آی سی یو به ۳۱۴ نفر رسیده است.

وی با اشاره به ابتلای یک هزار و ۷ نفر دیگر در شبانه روز گذشته بیان کرد: تاکنون ۲۷۰ هزار و ۸۷۹ نفر در آذربایجان غربی به کروناویروس مبتلا شده اند.

آقازاده تعداد فوتی‌های شبانه روز گذشته را ۲۶ نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون در مجموع ۶ هزار و ۲۱۰ نفر در سراسر آذربایجان‌غربی جان خود را به خاطر کروناویروس از دست داده‌اند.

وی در ادامه نیز از واکسیناسیون ۴۸ هزار و ۵۶۷ نفر دیگر در استان خبر داد و افزود: با واکسیناسیون این تعداد، شمار افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

استان اصفهان/ ۱۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته  شناسایی شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۳۶۰۴ نفر بودند که ۱۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۳۹۵ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۴۲۳ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۳۴۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/  ابتلای ۱۸۰ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۵۹ هزار و ۱۰۲ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۸۰ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۰۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۴۸ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۷ هزار و ۷۲۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان سه مورد شهرستان ایلام و یک مورد مربوط به شهرستان هلیلان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۵۶ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ واکسیناسیون ۶۴ درصدی جمعیت بالای ۱۸ سال

سعید کشمیری به کاهش مبتلایان، فوتی‌ها و بستری‌ها در استان اشاره کرد و اظهار داشت: از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۶ شهرستان در وضعیت زرد و مابقی نارنجی هستند و با توجه به کاهشی شدن مبتلایان انتظار می‌رود شهرستان‌های ۴ گانه با وضعیت نارنجی این هفته به رنگ زرد تغییر یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش مراکز واکسیناسیون عمومی در استان خبر داد و بیان کرد: ظرفیت تزریق روزانه ۲۰ هزار واکسن در استان بوشهر وجود دارد که این مهم زمینه دریافت واکسن برای همه گروه‌های سنی را فراهم کرده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند گفت: روز گذشته ۱۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۵ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۹ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به ثبت فوت ۴ نفر دیگر شامل سه خانم و یک آقا در روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۹۴۶ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی / شمار قربانیان کرونا به ۱۱۳۷ نفر رسید

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۰۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۷ بیمار جدید شامل ۱۸ بستری و ۳۹ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، خوسف، زیرکوه، سرایان و سربیشه هرکدام سه مورد، درمیان ۲ مورد، طبس ۱۱ مورد، فردوس یک مورد، قائن ۸ مورد و ۹ مورد هم از نهبندان بودند. 

وی با بیان اینکه در این مدت همچنین از ۴۰۳ تست سریع کرونا ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد افزود: در حال حاضر  ۱۹۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۰نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد ۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته سه مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌ها به هزار و ۱۳۷ نفر رسید.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۳۲۵ هزار و ۹۸۹ نفر واکسن نوبت اول و ۱۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان قزوین/ آمار مرگ‌ومیر کرونایی  نصف شد

در شبانه‌روز اخیر آمار مجموع مبتلایان کرونایی استان قزوین از ابتدای همه‌گیری با عبور از مرز ۱۱۰ هزار نفر به ۱۱۰ هزار و ۴۰۴ نفر رسید که از این جمعیت ۳۹ هزار و ۷۵۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و از کل بستری‌ها هم ۳۱ هزار و ۱۷۵ نفر به عنوان بیمار بهبودیافته از بیمارستان ترخیص شده و ۲ هزار و ۴۰۲ نفر هم جان خود را از دست دادند. همچنین آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا هم به ۱۹ هزار و ۱۶۱ نفر رسید و آمار بستری‌های موقت همچنان در عدد ۳ هزار و ۲۵۵ نفر ثابت مانده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات ‌بهداشتی‌درمانی استان قزوین  از افزایش ۴۲ درصدی موارد قطعی ابتلا به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۴۷۶ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز قبل ۱۳۹ نفر بیشتر شده است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش ۲۹.۴ درصدی آمار بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۸۴ بیمار کرونایی با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش ۳۵ نفر کمتر شده است. 

وی به کاهش ۹.۳ درصدی آمار بیماران بدحال هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۹ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۴ نفر کمتر شده و بعد از ۱۰ روز دوباره به زیر ۴۰ نفر بیمار رسیده است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین در ادامه از کاهش ۵۰ درصدی مرگ‌ومیر بیماران کرونایی هم خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت اخیر ۵ بیمار بدحال را به دلیل شدت علایم تنفسی و ضعف جسمانی از دست دادیم که این آمار در قیاس با روز قبل ۵ نفر کمتر شده است.

نامدار با ذکر اینکه آمار بهبودیافتگان کرونایی هم ۲۱ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: در همین مدت ۱۲۷ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز گذشته ۲۲ نفر افزایش یافته است.

وی از کاهش ۱۰.۳ درصدی آمار کل بستری‌های کرونایی در استان قزوین هم خبر داد و گفت: بنابراین بعد از گذشتن ۲ ماه آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی ما در بیمارستان‌های استان قزوین به زیر ۵۰۰ نفر رسید و در حال حاضر ۴۸۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ما بستری هستند که این آمار در قیاس با روز پیش ۵۵ نفر کمتر شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان/ بستری‌های کرونا در بیمارستان‌ها به ۴۷۳ مورد رسید

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۷۳ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۸۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۳۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۳ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۷۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۹ هزار و ۸۴ مورد رسیده است.

وی به فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۶۶۴ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۷۴۳ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۵۶۸ هزار و ۴۶۵ مورد است.

ماشاالله میرزاحسینی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه نوبت اول واکسیناسیون دانش آموزان برای متولدین ۸۲تا ۸۳ در حال انجام است اظهار داشت: واکسیناسیون گروه‌های بعدی مجدداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی از احتمال واکسیناسیون بخشی از دانش آموزان در مدارس خبر داد و گفت: واکسیناسیون دانش آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال اطمینان‌دهی زیادی به خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌دهد.

استان گیلان/۸۴ نفر به آمار بیماران کرونایی  افزوده شد

فردین مهرابیان امشب در جمع خبرنگاران از آخرین آمار کرونا در گیلان خبر داد و اظهار داشت: ۴۹۷ بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۸۴ نفر به تازگی به این آمار افزوده شدند گفت: ۹۱ بیمار در بخش ICU بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که ۱۰ نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شده‌اند.

وی با اشاره به وخیم بودن وضعیت ۸۶ بیمار کرونایی در گیلان افزود: اگرچه روند بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های گیلان نزولی است اما تداوم این روند نزولی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مهرابیان خاطرنشان کرد: همچنان از مردم استدعا داریم از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، شرکت در تجمعات، عادی‌انگاری نسبت به کرونا خودداری کرده و استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را با جدیت رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون با توجه به میزان واکسن و جامعه هدف شناور است و ۴۴ پایگاه امروز در گیلان فعال بودند که البته در روزهای آینده حتماً این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان همدان/ ۸ بیمار جدید به دلیل کرونا فوت شدند

محمد طاهری، اظهار داشت: با شناسایی ۵۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۴۷۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۵  هزار و ۱۳۲ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۰۶ مورد بود که ۱۵۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز  اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۰۳، بهار یک هزار و ۳۹۸، تویسرکان یک هزار و ۴۲۴، رزن یک هزار و ۹۲، درگزین ۳۶۵، فامنین ۳۸۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۸۶ نفر است.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۲۰۶ نفر در ملایر، سه هزار و ۵۰۶ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۷۱۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس