کد خبر 1275784
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
بورس نمایه

نتیجه نظرسنجی هفته گذشته باشگاه خبرنگاران از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه در مقایسه با تغییرات شاخص کل، با اختلافاتی همراه بود که علت را جویا شدیم.

به گزارش مشرق، روز جمعه هفته‌ گذشته، نظرسنجی از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه با موضوع پیش بینی بازدهی شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت انجام شد.

سوال زیر به طور مشترک از کارشناسان پرسیده شد:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. رشد بیش از ۵ درصد

۲. مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد

۳. بدون تغییر چشمگیر

۴. منفی. کاهش کمتر از ۵ درصد

۵. منفی. کاهش بیش از ۵ درصد

طبق نتیجه نظرسنجی، ۵۰ درصد کارشناسان اعتقاد به مثبت شدن شاخص کل با رشدی کمتر از ۵ درصد داشتند (گزینه دوم) و ۵۰ درصد دیگر کارشناسان معتقد بودند که شاخص کل در این هفته تغییر چشمگیری نخواهد داشت (گزینه سوم). نتیجه این نظرسنجی در تصویر زیر و مشروح نظرات کارشناسان از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

نتیجه نظرسنجی


شاخص کل ۶/۸ درصد ریخت

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه شاخص کل بورس بر روی تراز یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد کار خود را به پایان رساند.

نتیجه نظرسنجی

با گذشت یک هفته شامل ۵ روز معاملاتی از تاریخ ۲۷ تا ۳۱ شهریور، در پایان معاملات چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه، شاخص کل بورس با رسیدن به پله  یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد این هفته را به سرانجام رساند.

نتیجه نظرسنجی

مقایسه شاخص کل بورس در پایان معاملات این هفته با پایان هفته گذشته کاهش ۶/۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بنابراین پیش‌بینی کارشناسان با بازدهی واقعی شاخص کل بورس در این هفته مطابق نبوده و اختلاف زیادی دارد. علت این تفاوت را از کارشناسان جویا شدیم که در ادامه می توانید دلایل هریک را مشاهده کنید.

نام کارشناس توضیحات
کوروش آسایش به دلایلی از جمله؛ فروش اوراق بدهی دولتی، انتظارات برجام و در راستای آن انتظار کاهش قیمت دلار، افزایش نرخ بهره بین بانکی و در نهایت تسویه اعتبارات آخر شهریور و خبرهایی مبنی بر الزام دولت بر شرکت های سرمایه گذاری مبنی بر خرید بخشی از اوراق دولتی؛ همه این موارد سبب شد که بازار در نزدیکی یک حمایت مهم، ترس زیادی را دریافت کند.
فردین آقابزرگی کاهش شدید کامودیتی و نگرانی فعالان بازار از تداوم عرضه اوراق و بلوک های سهام عدالت دلیل انحراف در پیش بینی بود.
آرتا اسدی شاخص کل در یک ناحیه حساس مقاومتی قرار دارد. معمولا پیش بینی ها در این ناحیه مقاومتی مقداری خاص است. در نظرسنجی هفته گذشته هم بیان شد که در بهترین حالت زیر ۵ درصد رشد خواهد کرد، اما فرآیند بازگشتی خیلی کوچک شروع شده و در حال ادامه پیدا کردن است و باید منتظر ماند. اما به طور خلاصه شاخص کل درگیر یک خط روند بود که این خط روند را شکست و در حال نوسان است، لذا پیش بینی سخت می شود.
علیرضا تاجبر اگرچه عوامل مختلفی مانند ابهام در مذاکرات برجام مانع رشد شاخص هستند اما این میزان افت به دلیل سایر عوامل بوده که فروش اوراق بدهی دولت و واکنش بیش از اندازه سرمایه گذاران، از جمله این عوامل هستند.
محمد خبری زاد بازار دچار بیش واکنشی شد. علت دیگر اینکه همچنان ترس از برقراری توافق و  افت نرخ دلار در بازار وجود داشت که سبب نزولی شدن شاخص شد. علت مهم تر، فروش اوراق سلف نقدی بود که توسط دولت در بازار سرمایه رخ داد. در نتیجه بخشی از منابع افراد حقوقی به جای ورود به بورس به سمت این اوراق می رود که سبب افت توان سمت تقاضا می شود. همچنین زمانی که عرضه اوراق در بازار زیاد می شود، به تبع آن نرخ ها نیز افزایش می یابد که یکی از عوامل افت در بورس و سهام است.  
مهدی قلی پور

شایعه انتصاب دکتر طیب نیا به رئیس کلی بانک مرکزی با توجه به سیاست های ضد تورمی در صورت انتخاب ایشان مثل رشد نرخ بهره، بورس را تا دوشنبه و زمان تکذیب این خبر منفی کرد. از روز دوشنبه نیز اعلام خبر ورشکستگی احتمالی بزرگترین هلدینگ املاک و مستغلات چین یعنی شرکت اورگراند، بازارهای جهانی به ویژه کامودیتی هایی مانند سنگ آهن و فولاد را پایین کشید. این شرکت بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری خود را اعلام کرد و مقرر شده که از طریق فروش املاک این بدهی را پرداخت کند که ترکیدن حباب مسکن در چین را تسریع می کند. بنابراین اطلاعات جدید منجر به واکنش های بازار سرمایه شد و انحراف در پیش بینی ها را تشدید کرد.

وحید کشمیری پور عرضه های اولیه زیاد در بازار، تصور بازار از احتمال ریزش دلار، پایان شهریور و تسویه اعتبار در کارگزاری ها و شناسایی سود در برخی شرکت های سرمایه گذاری و ریزش در قیمت های جهانی، همگی دست به دست هم دادند تا شاهد این ریزش باشیم.
مهدی میرزایی تداوم روند فروش اوراق بدهی توسط دولت که اولا منجر به جذابیت نسبی اوراق شده و ثانیا برخی اشخاص حقوقی می‌بایست قسمتی از وجوه خود را به سمت اوراق هدایت کنند. علت دوم، تاثیر پیوستن ایران به پیمان شانگهای که انتظارات تورمی، به ویژه در مورد نرخ ارز را کاهشی کرده و منجر به ایجاد یک توقف کوتاه‌مدت در بازار شد. از طرفی مباحث مطرح در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز مزید بر علت شده است. در کل به نظر می رسد که بازار به محدوده حمایتی نزدیک شده و چشم‌اندازی مبنی بر تنزل چشمگیر در شاخص مشاهده نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس