افغانستان طالبان پنجشیر احمد مسعود

دو عضو کنگره آمریکا در تماس تلفنی از مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود علیه طالبان قدردانی کردند.

سرویس جهان مشرق- دو عضو کنگره آمریکا در تماسی تلفنی با احمد مسعود از او تقدیر و تشکر کرده اند.خبرگزاری اسپوتنیک نوشته است که  لیندسی گراهام سناتور بد نام  و مایک واتز  در تماس تلفنی با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان از تلاش های وی اعلام حمایت کردند.

این دو مقام آمریکایی پس از این گفتگوی تلفنی در یک بیانیه مشترک گفتند: "گفت‌وگو با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افتخار و امتیاز بزرگی بود. از شنیدن تعهد مستمر وی برای مقاومت در برابر وحشیگری طالبان افغان و دفاع از حقوق و آزادی‌های اساسی بشر قدردانی می‌کنیم."

آن‌ها ادعا کرده که کابینه و نیروهای طالبان شامل القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی است و به نفع آمریکاست که طالبان از سوی جامعه بین المللی مشروعیت پیدا نکنند.

در بیانیه والتز و گراهام آمده‌ است: "ما از دولت بایدن می خواهیم در برابر هرگونه تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان افغانستان به عنوان دولت افغانستان مقاومت کند و در برابر همه درخواست ها برای ارائه نمایندگی طالبان افغانستان در سازمان ملل مقاومت کند."

این درحالیست که پیش از این، پارلمان اتحادیه اروپا  هم با صدور قطعنامه‌ای خواستار دعوت احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، به اجلاس پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شد.

احمد مسعود نیروهای جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر رهبری می‌کند. او پس از سقوط کابل به دره پنجشیر رفت. هرچند جبهه مقاومت و طالبان در ابتدا وارد مذاکره شدند؛ اما پس از شکست مذاکرات، طالبان حملات خود را به پنجشیر آغاز و پس از چندین روز دیگر اعلام کردند که این ولایت را به صورت کامل تصرف کرده‌اند. نیروهای مقاومت ملی اما می‌گویند که پنجشیر به صورت کامل سقوط نکرده است و مقاومت ادامه دارد.

پیش از این تعدادی از عناصر نزدیک به اصلاح طلبان با انتقاد از ایران خواهان آن بودند که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت پنجشیر با گروه طالبان بجنگد؛لیبرال های داخلی با یک طرح منافقانه سعی کردند تا آب رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و مردم افغانستان به ویژه شیعیان را گل آلود کرده و به گونه ای صحنه سازی کنند که گویی ایران پشت شیعیان را در افغانستان خالی کرده است!

اندکی زمانی بعد و با فرو نشستن گرد و غبار از سایه تحولات به خوبی صحنه قابل شناسایی شده است،جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبردهای کلان رهبر انقلاب اسلامی دولتی را در افغانستان به رسمیت می شناسد که مورد خواست اکثریت مردم باشد و ارتباط ایران با آن دولت بستگی به رفتارش دارد. داستان احمد مسعود حالا درس های مهمی در خود دارد. ارتباط سناتورهای ضد ایرانی با مسعود نشان داد؛حمایت اصلاح طلبان از ادامه جنگ در پنجشیر بی دلیل نبوده است!

مردم مظلوم افغاستان می دانند که ؛برای جمهوری اسلامی ایران ارزش‌گذاری میان افرادی که پدرانشان سابقه درخشانی در افغانستان داشته‌اند با افرادی که امروز خود را مجاهد در این کشور می‌نامند، عدم وابستگی به نظام سلطه و در رأس آن‌ها امریکا و همچنین اعتقاد به ارزش‌های انقلاب اسلامی است، نه خاصیت‌های ژنتیکی!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    28 6
    بد بخت های شیاطین به هر دری میزنن. هر روز در یک لباس و با یک خودعه جدید
    • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      10 1
      خودشون فرار کردن بعد خودشون حمایت می کنند. خود فرار کنی و خود حمایت کنی به به
    • KIAN71 IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      6 0
      اصلاحطلبان افکار ژن خوبشون در احمدمسعود دیدند. بحمدلله ولی کارایی نداشت برای فریب دادن فرماندهان ما.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      10 0
      مشرق چرا مدام از واژه "جبهه مقاومت" برای مسعود استفاده می کنی؟ ممکنه برخی جاهلان فکر کنند اینها شباهتی به "جبهه مقاومت شامل ایران عراق سوریه لبنان و .. دارند در حالیکه هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند و انوقت فکر می کنند ضدانقلاب درست می گوید!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    16 15
    طالبان نماینده همه مردم افغانستان نیست ! طالبان فقط نماینده اقوام پشتون افغانستان میباشد، تاجیک ها، هزاره ها، اوزبک ها و دیگر اقوام افغانستان باید در قدرت و حکومت آینده افغانستان شریک و سهیم باشند در غیر اینصورت جنگ های داخلی افغانستان هیچ پایانی نخواهد داشت ! ایران هم نباید طالبان را بعنوان دولت و حکومت افغانستان به رسمیت بپذیرد ..
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      17 5
      لطف کن به جای سخنرانی، راجع به این تماس بنویس ببینم نظرت چیه ، مرسی!!!
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      20 5
      به زبان فارسی سلیس مکتوب شده ایران از دولت مردمی در افغانستان با تمام طوایف و احزاب افغانی حمایت میکند
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      5 0
      نه، منظورم از تماس دوتا دشمن خونی ایران با این مسعود هست، کلی گویی نکنید و به اصل مطلب بچسبید، منتظریم!!! ؟
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    16 14
    پدرش هم جز یک جانی و جلاد نبود. شیعیان هزاره هرگز او را نخواهد بخشید. وقتی از آن پدر قهرمان تراشیدید باید تاوان این روزها را دهیذ.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    9 13
    خیلی عجیب غریب هستید اگر امریکایی ها ضد بشریت هستند چرا دنبال ارتباط و‌حل برجام هستید
    • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      10 1
      ایران دنبال برجام نیست غربی ها اصرار دارند
  • سی روح اله IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    18 7
    پدر این فرد نیز دستانش به خون شیعیان افشار آلوده است. اگر دقت شود این خانواده در راستای منافع غرب با شوروی جنگیدند و بعد نیز در راستای منافع غرب با طالبان جنگیدند و امروز نیز در راستای منافع غرب قدم برمیدارند و به فکر قدرت و قوم خود هستند و کاری به ملت افغانستان ندارند
  • نصر IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    19 2
    چرا از احمد مسعود که میخواهد نماینده صهیونیست ها و امریکا و اروپا در افغانستان باشد بعنوان مقاومت یاد میکنید . این جوان تربیت شده فرانسوی ها نمیتواند با این تفکری که دارد نمیتواند نماینده مقاومت افغانستان باشد و همان طالبان حداقل اگر در مباززه با امریکا و اروپا راست بگوید بهتر میتواند نماینده مقاومت افغانستان باشد.
  • ناساس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 27
    وقتی از شما مایوس شده. سراغ انها رفته.
    • US ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      22 3
      از همون اول با اونها بود. کسی که شاگرد برنارد لوی باشه بهتر از این نمیشه.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      15 0
      کلا" تاریخچه افغانستان معاصر رو مطالعه کنید همیشه همینطور بوده گروه های افغان یه یک یا چند کشور خارجی وابسته بودند و همچنان همینطور هستند ..
  • DK ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 18
    ما ترک‌ها مخالف دخالت به نفع فارس‌ها در افغانستان هستیم
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      11 3
      ما در ایران ترک نداریم آذری هستیم ایرانی تبار و ترک زبان ... ضمنا" ایران هر کاری صلاح بداند انجام خواهد داد که هم منافع افغانستان تامین شود و هم منافع ایرانیان ! شما پانترکیست ها حافظ منافع رجب عرعردوغان طورکیه هستید
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      21 3
      ما ایرانیان آذری و ترک زبان هستیم و منافع ملی ایران عزیز هر چه باشد برای ما آذری ها محترم
    • رضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      13 3
      از طرف همه زر نزن
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    19 1
    احمد مسعود فقط کلاهش شبیه پدرشه
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 5
    حکومت هر کشور باید به انتخاب ملت همان کشور باشد و نو ع حکومت باید هر چند سال به انتخابلت کذاشته شود وگرنه حکومت بر ملت جبر ایت
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    12 0
    با همین دست فرمان برن جلو یکهو طی یکسری اتفاقات عجیب و محیرالعقول جوانک خام فرانسوی رئیس جمهور افغانستان شد. البته شیطان بزرگ هم هیچ نقشی در این اتفاقات متحیر کننده نخواهد داشت و صرفا تماشاچی است! خوب گفتم ؟
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 16
    کارتر هم با خمینی در تماس بود
    • NL ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      11 1
      خیلی تلاش کرد تماس بگیرد. اما نماینده کارتر در آسمان بود که به او پیغام دادند خمینی گفته او حق ورود به ایران را ندارد تا شاه را تحویل دهند و همانجا سر هواپیما را کج کردند و برگشت.
  • ایرانی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    12 0
    حقیقت اینست که احمدمسعودمانندپدرش آزادمردنیست،اوبنام وشهرت پدرفعلا بازیچه صهیونیست وآمریکا شده است.واظهاراین مطلب به معنای معنای تطهیرطالبان نیست. خدابدادمردم افغانستان برسد وبس که استکبارغارتگر بدنقشه ای برایشان ریخته است...
  • محمد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    11 0
    دو تا سناتور دلسوز دیدن بخاری از بایدن در نمیاد و ایران هم که وارد بازی نشده تا ی کم بخندن دارن زیر بغل نوچه شون میدن .
  • احمدخواجوند IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 7
    بنظرم نماینده هرکشوری بااحمد مسعود تماس بگیرد ضد ایران هست وهر کشوری باظالمان تماس بگیرد دوست ایران هست ببینید این سیاست ملعون مارا بکجا کشانده
  • احسان IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 14
    خب جمهوری خواهان نمیخوان اتفاقی که طالبان را در ۱۹۷۹ در ایران روی کار آورد در افغانستان تکرار شود. این که روشنه چرا بخود می پیچید!
    • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      4 0
      آره چقدر هم آمریکا چیزی رو بخواد بهش میرسه در ثانی برو شرق تو بخون
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 10
    نوع حکومت در هر کشور باید به انتخابات کذشته شود نه مثل ایران از ۴۹ سال پیش تا کنون انتخاباتی نبوده فقط جبر
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم عرض می کنم که قربان شکل ماهتان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمنددر کشورمان اگر توجه و دقت فرموده باشید هر ساله در ایام 22بهمن و 12 فرودین مردم نجیب و بزر گوار ایران به حمایت از جمهوری اسلامی ایران راهپیمائی داشته اند ، پس دیگر جائی برای گفتن حرفی در این مورد باقی نمی ماند . با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 0
    احمد جان مسعود . طالبان افغان ، احیانا زیاده طلب ، بهتر است یا امریکای غیر افغان ، حقیقتا تمامیت طلب . بیا و سر عقل بیا و جاده صاف کن بازگشت بیگانه نباش . بله سخت است شاید با قاتل پدر در دو سوی یک میز نشستن . اما باور کن اگر بتونی به این کار موفق بشی ، پدرت بسیار رضای تر خواهد شد .
  • DE ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    4 0
    احمد مسعود اگر ضد طالبانه چرا در زمان گفتگوهای امریکا با طالبان هیچ اعتراضی نکرد ؟ چون اونموقع رئیسش امریکا بهش اجازه نمیداد ولی حالا برای ایجاد تشنج در افغانستان بهش اجازه دادن که شلوغ کنه .
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    تماس تلفنی ۲ عضو ضد ایرانی کنگره آمریکا) سوال، مگر بقیه اعضای کنگره دوست و همراه ایران هستند؟
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    با سلام و احترام بر دوستان عزیز م ، حاضرین در این صفحه ، بنده ی حقیر هم که کمی ترک و اندکی کُردم ، و دوستدار همه ی مردم شرافتمند و بزر گوار ایرانم ، از زبان غیور مردان آذر بایجان قهرمان ،خدمت با سعادتتان عرض می کنم که: من ایرانی تبار و ترک زبانم __ بریزد مهر قلبم از لبانم __ ترا و هر که ایرانیست جانم __عزیز و خویش و نزدیکم بدانم _ _____________________________________________________ و به اعتقاد و باور خود نا چیزم ، عرض میکنم که : آذر بایجان دیمه دی شیر لَرَبیشه __ عشق و شرف و دینه ،عزٌَتُلی بیوک ریشه . با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس