کد خبر 1275696
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
جوزف بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود، از تهران خواست نشست وین ازسرگرفته شود!

سرویس سیاست مشرق- اتحادیه اروپا باز هم برای ایران پیغام مذاکره فرستاد، در حالی که بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تا سه ماه حتی حاضر نبود درباره تحریم های غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی ایران سخن بگوید،پس از پیروزی رئیسی در انتخابات تعداد درخواست برای بازگشت ایران به میز مذاکرات برجامی در وین به صدها نوبت رسیده است.

پس از اقدام هوشمندانه ایران در عدم شرکت در نشست برجامی در حاشیه نشست رهبران جهان در نیویورک؛بار دیگر مسئول سیاست خارجه اروپا بار دیگر تهران را به مذاکره دعوت کرده است.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود ادعا کرد که ایران به احیای این توافق نیاز دارد!

مجری شبکه «پی‌بی‌اس» خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: الان ۴ ماه است که از مذاکرات اروپا و ایران که بدون نتیجه قابل توجهی به پایان رسید گذشته، ۲ ماه از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران گذشته است. آیا تایید می‌کنید که تهران امروز مایل به انجام گفتگوی جدی نیست؟

جوزف بورل در این باره گفت: خوب اگر بخواهیم صادق باشیم، ۲ ماه شده و باید این را هم در نظر داشته باشید که فقط ۲۵ روز از آغاز به کار وزیر خارجه جدید (ایران) گذشته است. من این فرصت را داشتم که دیروز شخصاً با او (حسین امیرعبداللهیان) ملاقات کنم، یک بحث طولانی داشتیم. او به من اطمینان داد که آنها به میز مذاکرات در وین در اتریش باز خواهند گشت. من به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای با ایران، تمام تلاش خود را برای انجام این کار، برای احیای توافق، بازگشت ایالات متحده به توافق و انجام کامل تعهدات هسته ای توسط ایران انجام خواهم داد.

مجری این مصاحبه در ادامه پرسید: ایرانی‌ها در گذشته گفته‌اند که این مذاکرات را از سر خواهند گرفت و به وضوح هنوز این گام را برنداشته‌اند. آیا معتقدید برای اطمینان از احیای این مذاکرات باید اهرم یا فشار بیشتری بر ایران اعمال شود؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد: موضوع، فشار نیست. من فکر می کنم که آنها باید متقاعد شوند که به توافق نیاز دارند و اقتصاد و جامعه ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد! آنها نیاز دارند به میز مذاکرات بازگردند.

گفتنی است که تعلل طرفین اروپایی برجام در برآورده کردن مزایای اقتصادی برجام و همراهی آنها با واشنگتن، موجب شد تا ایران در اقدامی اعتراضی، از تعهدات برجامی خود بکاهد و بازگشت به آنها را به رفع کامل تحریم‌ها مشروط کند.

اخیرا «آنزه لوگار»، وزیر امور خارجه اسلوونی در نشست شست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفته است که؛ ما باید با ایرانی ها صادق باشیم و در مذاکره با آن ها  به مسائل مرتبط با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف کنیم،وزیر خارجه اسلونی ادامه داده است:اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام ازجمله رفع تحریم‌ها عمل نکرده است.

اروپایی ها به خوبی می دانند که در طول ۴ سال حضور ترامپ در کاخ سفید با دولت جنایتکار او هم دستی کرده و حتی حاضر نشده اند یه بشکه نفت از ایران بخرند؛آن ها تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم به جای شرمندگی نسبت به بد قولی همچنان برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان می کشیدند.حالا در نشست های دو جانبه وزیر خارجه در نیویورک؛ اروپا درک کرده است که دوران وعده و عید تو خالی به پایان رسیده و اگر ادامه مذاکرات برجامی را می خواهد باید هزینه آن را هم پرداخت کند.جوزف بورل برای رسیدن به توافق باید التماس بکند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    24 1
    اول برداشتن همه تحریمها بعدمذاکرات تکراری
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    19 1
    خواهش مي كنيم اصلا مذاكره نكنيد همانطور تحريم امريكا را ادامه دهيد انشااله تعالي بزودي از نظر اقتصادي و اجتماعي و سياسي سقوط خواهد كرد
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      2 5
      ک چپ و راست تحریم بین المللی بشیم...یادتون نره همین روسیه و‌چین ب قطعنامه های ضد ما رای مثبت میدادن
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      5 0
      دقت کردین از وقتی که ایران عضو دائم شانگهای شده است عطش مذاکره برای غربیها بیشتر شده و چه با تهدید وچه با ملاطفت از ایران درخواست مذاکره می کنند ؟!!این را مقایسه کنید با دوران حسن که ایران ملتمسانه دنبال مذاکره بود خدا لعنت کند فریدون را
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    20 1
    دستشان از تحریم خالی شده به التماس افتاده اند .
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    12 0
    اصرار اروپایی ها که دلقک آمریکایی ها هستند بخاطر منافعی که برجام یکطرفه برای آنها دارد می باشد . باید از این مذاکرات بی خاصیت اجتناب کرد و به مذاکراتی فکر کرد که یکطرفه نباشد. از دولت مردمی سیزدهم می خواهیم باج خواهی این چشم آبی ها را (روحانیبه آنها داده بود) ‌ قطع کند
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 1
    امروزامريكا اعتبارخود را ازجهان باسياست غلط ترامپ ازدست داده است باچندين درخواست اروپا ازايران كه به ميزمزاكره برجام برگرديدنشان ميدهد اراده وصبرملتهادربرابرزورگويى ها پيروز است اين درخواستهاتااندازه اى حيرت اوراست كه شرم اوراست بگويندسال ٢٠١٥ترامپ بابرجام چكاركرد؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    8 1
    فراموش نشه : 1) لغو همهٔ تحریمها، راستی آزمایی، بعد انجام تعهدات ایران. 2) حذف مکانیزم ماشه، بعد بازگشت آمریکا به برجام. در غیر اینصورت دوباره افتادین به قلاب اینها!!!!!
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      2 0
      بعلاوه جبران خسارت هایی که با خروج ترامب از برجام متوجه اقتصاد ایران شده است، بعلاوه جبران خسارت هایی که با عمل نکردن اوباما به تعهدات برجامی اش از همان شروع برجام به ما وارد شده،
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    3 0
    شما مذاکره نکن.
  • علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 1
    بگید فعلا کار داریم
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 0
    آمریکا به جز پذیرش سیاست قطعی جمهوری اسلامی یعنی لغو عملی تمام تحریم ها به طور کامل و برای همیشه راه دیگری ندارد؛ و این امر باید دقیقاً راستی آزمایی طولانی مدت شود.
  • SE ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    6 0
    اروپا و امریکا دشنه های تحریم خود را از قلب برجام بیرون بکشند تا احیا شود
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    4 1
    برو فعلا میز رو آماده کن، ببینیم چی میشه.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    6 0
    برو بورل پادو بند و بساطت رو جای دیگه پهن کن. رابطه با اروپا و امریکا برای ما جز ضرر نداشته
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 17
    این الماس‌ها زمان ظریف هم بود ولی این جوری تیتر میزدید؟؟؟
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    2 0
    تمام معانی حرفش این است با آمریکا هیچ فرقی ندارند . ولی خواهیم دید جناب بورل. جالب است که نظر اصلاح طلبان هم همین است
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    3 0
    جوزف بورل برای رسیدن به توافق باید التماس بکند! /// راه درستش همینه. یه غلط کردیم_ شکر خوردیم هم باید بگه.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    4 1
    حالا که یواش یواش داریم به آخر زور تحریم می رسیم دولت جدید کارش برای بی اثر کردن تحریم شروع شده بیایم توافق کنیم که خود تحریمی داشته باشیم؟خدایا این دیگه خیلی خودشون رو زرنگ فرض کردن .. مردم تو همین امسال می فهمن بیشتر مشکلات اقتصادی بخاطر خیانت های چاپ پول بی پشتوانه ،فرار مالیاتی ابر رانتخواران ،بازار انحصاری نور چشمی ها،رانت های اطلاعاتی دولت فاسد قبلی و خود تحریمی دولت قبل بوده اینا داره جمع می شه که شما از ترسش دنبال هر کاری برای مذاکره هستین دیگه بزار کامل بشه اون وقت چهره مسخره شما دیدنی هست اینا رفع بشه تحریم معنی نمی ده می شه چین چی اون رو می شه تحریم کرده وقتی خودش یک قطب هست.
  • iran IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 0
    اینا بدتر از آمریکا کفگیرشون ته دیگ خورده میخوان یه چیزی بهشون برسه
  • فرهنگی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 8
    فعلا که گرونی و بیکا ری و از هم پاشیدگی اقتصاد و خانواده ها بیشتر گریبان ما را گرفته تا اونا .
    • عبدالله IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      5 0
      برای همینه که باید اوّل تحریمها را بردارند
  • فرزاد IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    التماس نکن
  • سیامک IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 1
    به اقای چوزف عرض میکنم وضعیت اقتصاد ما بد نیست ما بدتر ازاین راهم دیده ایم روزی رایاد دارم که مهمات در جبهه ها جیره بندی بود و حق مصرف بیشتر را نداشتیم وبرای مصرف بیشتر از عراقیها مهمات می اوردیم ....ایکاش ملت به فریدون رای نمی دادند این وضعیت حاصل عمل رئیس جمهور غرب گدا بود
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    2 4
    خبری از نمایندگان مجلس مخالف برجام نیست؟؟؟؟ در دولت قبل هر روز مصاحبه میکردن و میگفتن برجام خسارت محض و باید ازش خارج بشیم اما الان هیچ چیزی نمیگن؟؟؟؟
    • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      الان دیگه خیالشان راحته چون ریسی هست
  • علیرضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    2 0
    هی میگویند منافع ما پس منافع ایران چه میشود تا به تعهدات خود عمل نکردند باید از هر گونه نشست پرهیز شود جلسات بی فایده چه نفعی برای ایران دارد
  • حسن زاده IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    2 0
    حالا که کمر تحریم درحال شکستنه به دست و پا افتادن. حرف ما یک کلامه تمام و کمال شروط رهبر عزیز باید محقق بشه وگرنه دوباره ازاین سوراخ باید گزیده شیم.
  • پیروزه IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    2 0
    حالا که اقای جوزف بورل التماس می کند ما هم از اتحادیه اروپا و انگلیس می خواهیم پول های بولکه شده ما را پس بدهند و سپس از پیش پول نفتی که از ما می خرند پرداخت کنند تا بعد ببنیم ایا می شود به انها اعتماد کرد یا باز هم می زنند زیر قولشان .از کی اقای بورل دلسوز ما شده است مرتیکه تمام شد دادن وعده های تو خالی .ان اقای عراقچی وداردسته ساده بودند که مرتب گول می خوردند
  • رضا IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    عيبى نداره اينها همه ميكذره
  • US ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    5 0
    آمریکا تا آنجا که بشود اهرم فشار را نگه میدارد: تحریم میکند ولی با امتیاز گیری "معافیت" صادر میکند تا طرف در ترس و امید بماند. ایران هم باید بازدارندگی هسته ای را فعال و در برابر برداشتن تحریمها آنرا "تعلیق" کند.
  • حسين DE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    بايد از تجربيات تلخ گذشته درس گرفت،نبايد خيانتهاى دولت اسكاتلندى و نيويوركى گاندو را فراموش كرد،
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    اگه آقای رئیسی ودولتش دل از مدعیان اصلاحات بکنم ودولت ومدیریتو ازدوتابعیتیهای مزدور پاک کنم وغیرت ایرانو اسلامی پرزحمت کشیدن ومدیریتو جهادی بخرج بدن.انشا الله بزودی ازتنگنا درآمده وبرجامو خواهیم سوزوند
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    منطقی این است که تا رفع تحریمها مردم را دوباره با مذاکره شرطی نکنیم
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    "یه بشکه نفت"؟ واقعأ که دست مریزاد!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس