کد خبر 1275691
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
وام مسکن ملی به ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد

جرئیات تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مشخص شد.

به گزارش مشرق، مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نظام بانکی کشور را مکلف به پرداخت ۱.۲ میلیون تسهیلات ساخت مسکن ۳۰۰ میلیونی برای متقاضیان فاقد مسکن نمود.

بر همین اساس، بانک مرکزی مکلف شد، دستورالعمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع این قانون را تهیه کرده و آن را به بانک‌های کشور ابلاغ نماید.

در همین راستا، شورای پول و اعتبار بانک مرکزی پس از گذشت ۲ ماه از تاریخ مذکور، دستور العمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ را در قالب ضمیمه نامه‌ای به  روسای ۲۷ بانک فعال در سطح کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این دستور العمل، نظام بانکی شکور مکلف است، ۱.۲ میلیون تسهلات ساخت مسکن را با رعایت سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن شهری و ۱۰۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی با نرخ ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان واجد شرایط معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نماید.

*تخلف شورای پول و اعتبار از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی

به گزارش فارس، در شرایطی سقف تسهیلات در شهرها و روستاها به ترتیب ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده که بر اساس متن صریح قانون مقرر بود، سقف تسهیلات برای مناطق شهری و روستایی ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

به استناد متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰، کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی چهارصد هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از بیست و پنج هزار نفر جمعیت و هشتصد هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات ساخت مسکن (معادل بیست درصد (۲۰%) تسهیلات نظام بانکی) به افراد واجد شرایط اقدام نمایند.

در همین راستا تخلف شورای پول و اعتبار از متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در شرایطی رقم می‌خورد که منابع ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این طرح به ۲۴۰ هزار میلیارد کاهش پیدا خواهد کرد.

*دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات ساخت مسکن

علاوه بر سقف تعیین شده برای این تسهیلات، بر اساس دستور العمل شورای پول و اعتبار، مدت زمان بازپرداخت تسیهلات ساخت مسکن حداکثر ۲۰ سال در نظر گرفته شده که باپرداخت سود تسیهلات ۳ ساله و بارپرداخت اصل تسهیلات ۱۷ سال خواهد بود.

پرداخت این تسهیلات از سوی نظام بانکی کشور منوط به ثبت نام و تایید شرایط واجد شرایط بودن متقاضیان از طریق سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

با توجه به ابلاغیه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی به بانک‌های کشور پیرامون اجرای قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی باید در اسرع وقت شرایط را برای ثبت نام متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن مهیا کرده و متقاضیان واحد شرایط را به بانک‌های کشور معرفی نماید.

ابلاغ جرئیات وام ساخت مسکن + سند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • الم IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    13 0
    دولت میده به عامل عامل میده به فامیل مردم فقط تو خواب می بینند
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 0
    پس( مسئولین،شرکتها؛بانکها، شهرداروشهردارهای اصفهان) کی عوض میشوند که حداقل(خیابانسازی،اب وفاصلاب وبرق وگاز شهرکهای تعاونیهای مسکن... )را بسازدو ما بعداز۲۰سال اجاره نشینی سال دیگه برویم درخانه خودمان!؟تا شهردار خودش بدون مسکن نباشه واجاره نشین نباشه-شهرسازی وخونه سازی با حرکت لاکپشتی زوری انجام میشه
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 3
    باید به تمام مسئولین(حکومتی،دولتی،خصولتی،استانها،شهرداریها،شرکتها،بانکها،قوه قضا،نمایندگان مجلس،مشاوران...)یک برنامه کل پروژه های مسکن...(اولویتبندی،زمانبندی،کنترلی واجرایی)برای ساخت مسکن...(تعاونی مسکن وزمینهای گروهی مردم...)ارائه شود ومرتبا ازمسئولین گزارش کمی وکیفی خواست،بررسی کردوتشویق،تنبیه،عزل ونصب وبموقع تغییران لازم راداد(مثلا برای تهیه نقشه،مجوزساخت،عملیات خاکی وتطیح،خیابانسازی،جدولکاری،گاز،برق،اب،فاضلاب واسفالت کارگاهی واولیه-یک زمانبندی حداکثر سه ماهه ارائه کرد واونهای که ازقبل نیزمقداری کار شدوبیشتر دراطاله ونوبت بودنندسریعتر واز این یک تاسه ماه کمترشود)وهمزمان(برای پی کنی وپی سازی مثلا یکماه-برای ستون وسقف،سفتکاری،پله وایزوله یکماه-برای مهاربندی،نصب چارچوب دروپنجره ها...یکماه-برای تاسیسات برقی،مکانیکی،حرارتی،برودتی،حفاظتی،ایمنی وکارهای اولیه آسانسور یکماه-برای نازک کاری ونما یکماه-برای کابینت،سرویسها وتکمیل تاسیسات یکماه- برای فصاهای خدماتی وشهری مثل فصاهای سبز،مغازه،مدرسه ومسجدهمزمان تایکسال وپایان کار)
  • DE ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    5 4
    درود خدا براقای رئیسی. خدا خیرتون بده. خدا قوت
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    10 0
    سلام بنده چندین سال است در انتظار صاحب شدن مسکن هستم ولی با این سود 18 درصد باید نصف حقوقم رو برای وام پرداخت نمایم انتظار این بود حداکثر با سود 10 تا 12 درصد وام پرداخت شود بنظرم باید تجدید نظر شود
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 6
    ایشالا که با دولت جدید همینطور مداوم وضع بهتر بشه ولی کلا همه جای دنیا همینه فیلمهای خارجی رو ببینید طرف هر روز نگران اینه که کی بانک میاد از خونه بیرونش کنه اونایی که خوش شانس هستن اون اواخر عمر صاحب خونه میشن
  • ناشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    10 0
    اخه با دویست و پنجاه و سیصد تومان و با این قسطهای بالا خانه میشه ساخت برا مستاجر . جز پول دار و دلال کسی این واما میگیره برا صاحب خونه شدن عقلتون کجاست.
  • صمد زابح IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 2
    خوبه
  • رحیم IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    وام ۱۸ درصد که می تواند پرداخت کند باید مثل مسکن مهر که وام با بهره کم بود می دادند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    البته دستشون درد نکنه ولی با اینکارها آخر‌ وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن پوچ از آب در میاید اولا با این پول فوق می توان سی متر خانه ساخت ثانیا زمین برای ساخت مسکن در شهرهای کوچک حداقل هشتصد میلیون تومان است این پول باید از کجا تهیه کرد با این حساب می شود ساخت یک میلیون مسکن و آرزوی صاحب مَسکن شدن جوانان را رویا به حساب آورداگر دولت واقعا به فکر مسکن است مانند احمدی نژاد ار از اراضی ملی زمین مجانی در اختیار تعاونیهای محلی بگذارد تا جوانان برای صاحب مسکن شدن با این وام و آورده خودشان یک سر پناهی برای خودشان بسازند آنهم نه با وام 18 در صدی
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    همش حرف عمل نیست کردم و با این خبرها فقط سرگرم کردین وگرنه چرا باید طرف بره زیر قرض 18درصدی که به بانک برسه میشه 23درصد
  • حمید IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 0
    مثلا این آقایون مسول که اون بالا، راحت نشستن روی صندلی و خودشون، میبرن و خودشون هم می دوزند، فکراینو نمی‌کنند که تورم و گرانی مصالح درسطح شهر و روستا یکی هست؟ حتی روستا کرایه هم بیشتربه مصالح اضافه میشه، یا میگن روستایی انسان نیست و حق زندگی رو نداره در این کشوراسلامی.. پس چرا این چنین تصمیم می‌گیرند... این نه عدل هست و نه عدالت و نه انصاف
  • داود IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    تپام این وامو که باید بدیم به دلال ها و کارمندای شهرداری که به عناوین مختلف مردمو سر کیسه میکنن..شهرداری خودش جدا کارمندا و دلالا جدا میدوشن ..شهردار و شهرداری هام میدونن اما هیچ اقدامی نمیکنن..
  • ابوالفضل العباس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 1
    ولایتمدار انقلابی: داشتم به داداشم توضیح می دادم وام مسکن جوانان یعنی اول می ری حدود 38 میلیون اوراق می خری بعد بقیه اش رو جور می کنی و خونه رو می زنی به نام بانک. بعد 320 میلیون وام می دن. بابام گفت خلاصه اش چی می شه؟ گفتم یعنی 280 میلیون می دن باید 770 میلیون پس بدی! خونه ات هم باید به نام بانک باشه! ماهانه 5 میلیون و 300هزارتومان هم باید قسط بدی! یعنی نزدیک سه برابر پول وام پس می گیرن. همه با لبخندی تلخ ساکت شدیم!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    سلام نگه نگفتند وام روشنایی 4درصدسود این دیگه چه قانونی
  • ماکان IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    باسلام متاسفانه بنده از سال 91در طرح مسکن مهر پردیس ثبت نام کردم و یک ماشین پژو 405 داشتم فروختم و برای مسکن مهر واریز کردم ولی عجا بعداز گذشت 10سال هنوز آماده نشده و هروقت مراجعه میکنم می‌گویند سال بعد. و این داستان هرسال ادامه دارد......
  • مهدی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    قیمت مصالح و آهن خیلی بالاست.درآمد ما ریال قیمت آهن که جزو بزرگترین تولید کننده ها هستیم با وجود مافیا به دلاره.۳۲ میلیون زمین خریدم حساب کردم واسه ۷۰ متر ۸۰ میلیون فقط میلگرد میخواد.همه که مرکز نشین نیستن از این پولها داشته باشن.
  • یاسین IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    شما لطفا واحدهایی مسکن مهر زابل دانشگاه ۷ که نیمه کاره هست کامل کنید ظلم بس است
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    18 در صد
  • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    با این اوضاع گرونی فولاد و سیمان و غیره فروش بر اساس دلار درخواست میشه دولت محترم وام دلاری و برمبنای همون خارجی ها به ما وام بدهند درامدها ریالی هزینه ها دلاری
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    ۱۸درصد فقط بلدین نزول بخورید کجای این به فکر مردم بودن تو رو خدا بی خیال شید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس