بودجه یعنی زندگی دولت و مردم/ هر جا کسری بودجه داریم دست در جیب مردم می‌کنیم

قالیباف گفت: بودجه یعنی زندگی دولت و مردم؛ تصمیم‌های ما همه بخش‌های اقتصاد کشور زندگی مردم در شهر و روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ که امروز چهارشنبه در محل دیوان محاسبات کشور گفت: امیدواریم روزی کارمان به تمام معنا بر خط و هوشمند پیش برود و رویکرد هوشمندسازی در میان ۴ رویکرد تحولی مجلس یازدهم تحقق یابد.

بیشتر بخوانید:

رئیس مجلس به گیلان سفر می کند

وی ادامه داد: بودجه یعنی زندگی دولت و مردم. تصمیم‌های ما همه بخش‌های اقتصاد کشور و سیاست‌های پولی و مالی، زندگی مردم در شهر و روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قالیباف بیان کرد: هر جا کسری بودجه داریم، واقعیت تلخش این است که دست در جیب مردم می‌کنیم. از یک سو حقوق ها را بالا می‌بریم و از سوی دیگر قدرت خرید مردم نسبت به قبل کم تر می شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌هایمان چه در مجلس و چه دولت باید توجه کنیم چقدر در ابعاد زندگی مردم اثر می‌گذاریم.

وی بیان کرد: اولویت ما در مجلس نظارت است. در قانون گذاری تورم داریم و باید نظارت هایمان بر اجرای قانون رخ دهد، لازم است به سمت تنقیح قوانین حرکت کنیم.

قالیباف تصریح کرد: قانون گذاری باید در حد ضرورت و نیاز باشد. اما در حوزه نظارت، قانون فرصت‌های خوبی را برای مجلس گذاشته است و بدون شک در موضوع بودجه مهم‌ترین نقش را دیوان محاسبات دارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در حوزه نظارت نقش آفرین است، تصریح کرد: کمیسیون‌های دیگر مجلس نیز به دلیل حضور نمایندگان در شوراهای ملی و استانی کشور در بحث نظارت‌های تخصصی نقش دارند. تذکر، سوال و استیضاح همه فرصت‌های نظارتی پارلمان هستند.

وی همچنین بر لزوم دقت هیئت تطبیق در بررسی‌های خود تاکید کرد تا در زمینه پرداخت‌ها مشکلی ایجاد نشود.

قالیباف اظهار کرد: زمانی نظارت مجلس اثرگذار است که همه ابزارهای نظارتی با یک هماهنگی در سیستم کار کنند. پراکندگی در امور اثربخشی را کاهش می‌دهد.

رئیس مجلس گفت: دیوان محاسبات می‌تواند رکن مهم مجلس شورای اسلامی باشد تا نمایندگان از گزارش‌های آن استفاده کنند.

وی در ادامه از بررسی‌های زودهنگام مجلس بر روی گزارش تفریغ بودجه خبر داد و گفت: در راستای توجه به تدوین برنامه هفتم توسعه و اصلاح ساختار بودجه باید به نمونه‌های خاصی، چون ناترازی در صندوق‌ها، مسائل مربوط به معادن، یارانه‌های نقدی و غیر نقدی و غیر شفاف، اجرای دولت الکترونیک و سامانه‌هایی که دستگاه‌ها مکلف به ایجاد آن‌ها بودند، توجه شود.

قالیباف تصریح کرد: آماده هستیم روزهای سه شنبه به عنوان روزهای نظارتی مجلس، به جای یک ۴۵ دقیقه، دو ۴۵ دقیقه وقت بگذاریم تا گزارش‌ها به صورت شفاف و روشن ارائه شود. به این صورت با توجه به ارائه گزارش تفریغ بودجه، نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه نیز اطلاعات دقیقی خواهند داشت.

رئیس مجلس بر اهمیت فعالیت سامانه نظارتی ۱۹۸ دیوان محاسبات تاکید کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مجید FR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 0
    خب دست در جیب مردم نکنید
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    2 7
    . اگر روش اداره کشور ساده و بدون هزاران هزار قانون ماده باشد. احتیاجی به نظارت نیست.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    5 0
    دیگه ته جیبمون فقط چند تا شپش مونده دارن معلق میزنن روحانی زحمت کشید بجای همتون هر چی بود، زد.
  • US ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    عالی
  • کارشناس اقتصاد IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 0
    تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی افزایش تولید است. افزایش تولید هم وابسته به سرمایه سرمایه گذاران دارد و سرمایه گذار هم تا ثبات سیاسی و امنیتی نباشد هرگز حاضر به میدان آوردن سرمایه اشان نمی شوند.
  • محمد DE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    3 0
    آقازاده ها رو جمع کنید، مملکت درست می‌شه بچه‌های ی بعضیا یه ویزا غیر ایرانی (کانادا، انگلیس، امریکا) دارند و همه جور دزدی هم می‌کنن.
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    خدایا آخرالزمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس