کد خبر 1274739
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
سویه کرونا

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موارد ابتلا به سویه C.۱.۲ که در ابتدا به‌عنوان یک مشکل واقعی برای آفریقای جنوبی شناخته شد، کاهش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از ام‌اس‌ان، چند هفته پیش، آفریقای جنوبی پس شناسایی سویه جدید کرونا که ظاهرا عفونی‌تر از انواع دیگر بود از سوی جامعه علمی خود در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت. به‌نظر می‌رسید که نوع C.۱.۲ ماه گذشته با سرعت هشدار در حال گسترش بود اما اخیرا مشخص شده که این سویه کاملا از بین رفته است.

به گزارش ایسنا، آنچه سویه C.۱.۲ را متمایز کرده بود، سرعت جهش آن بود؛ نوع C.۱.۲  دارای ترکیبی از جهش‌ها بود که برخی از آنها تاکنون در سایر انواع ویروس مشاهده نشده است. نوع C.۱.۲ برای اولین بار در ماه مه در گوتنگ و مپومالانگا شناسایی شد و تا ۱۳ آگوست در ۶ استان از ۹ استان آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر در آفریقا، آسیا، اروپا و اقیانوسیه ظاهر شد.

چه اتفاقی برای نوع C.۱.۲ افتاد؟

پروفسور تولیو د اولیویرا، ویروس‌شناس معروف آفریقای جنوبی که نقشی اساسی در ترسیم انواع مختلف ویروس از ابتداء همه‌گیری داشته است و اولین فردی که با گروه خود وجود جهش‌های آلفا و دلتا را تشخیص داده بود، در ماه آگوست، سویه دردسرساز دیگری را شناسایی کرد.

برخی نگران بودند که نوع C.۱.۲ بتواند موج چهارم را در آفریقای جنوبی برانگیزد اما در حال حاضر باید در این مورد تجدیدنظر کنند.

C.۱.۲  در افریقای جنوبی

د اولیویرا نقشه توالی ژنومی را به اشتراک گذاشته است و نشان می‌دهد، هر نوع کووید-۱۹ در بین مردم چقدر برجسته است. از بالاترین نقطه ثبت شده ۲.۵ درصد از کل موارد در آفریقای جنوبی، در حال حاضر C.۱.۲ تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و استاد اعلام کرده است که این سویه کروناویروس از بین رفته است.

انواع سارس-کوو-۲  (SARS-CoV-۲ ) مدت‌ها در آفریقای جنوبی وجود داشتند اما بتا ماه‌هاست که مشاهده نشده است، دلتا در همه جای جهان وجود دارد و ۹۹ درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد و C.۱.۲ به نظر می‌رسد، ناپدید شده است.

سرعتی‌ترین سویه کرونا ناپدید شد

ایمنی واکسن‌ها و سویه جدید

هنوز گونه‌ای کشف نشده است که بتواند از اثربخشی واکسن‌های  کووید-۱۹ جلوگیری کند. علاوه بر این، دلتا همچنان سویه غالب در سراسر جهان است. افرادی که احساس می‌کنند مهم است فورا هر گونه جدید شناسایی شده را به عنوان «بسیار خطرناک» و یا «جهش یافته‌ترین» اعلام کنند ممکن است اعلام این موارد چندان ضروری نباشد.

انواع سویه‌ها نحوه واکنش ما به همه‌گیری را به چالش خواهند کشید اما قبل از اینکه هر دانشمند مشهور از این بسترهای عظیم برای ترساندن مردم استفاده کند، نیاز به درک نکات ظریف، صبر و تحقیقات گسترده است.

 C.۱.۲ تهدیدی فوری برای آفریقای جنوبی نیست و داده‌های مربوطه در مسیر درستی حرکت می‌کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس