کد خبر 1274488
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
راهکار بقابله با ایدز

یک پزشک متخصص گفت: راهکاری که برای مقابله با ایدز توسط جامعه می‌توان ارائه داد، پذیرش بیماری و عدم انکار آن است.

به گزارش مشرق، وحید جهانمیری‌نژاد، پزشک فعال در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری ایدز اظهار کرد: با شیوع کرونا سواد سلامت مردم در کمتر از یک سال به شکل کاملی افزایش یافت، به گونه‌ای که در حال حاضر مردم آگاهی و اِشراف کاملی روی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک و شستن و ضدعفونی کردن دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ... دارند.

او افزود: وقتی سواد سلامت مردم در یک سال تا این میزان افزایش می‌یابد، توقع می‌رود که این آگاهی و سواد سلامت در مورد بیماری‌های خاصی مثل هموفیلی و ایدز نیز افزایش چشمگیری داشته باشد، چون بیش از دو دهه است که این بیماری‌ها در کشور ما وجود دارند و در برخی دوره‌ها شاهد شیوع و افزایش تعداد مبتلایان نیز بوده ایم.

جهانمیری نژاد بیان کرد: بیماری ایدز از سال ۱۳۶۱ وارد ایران شده است و با توجه به تمام آموزش‌هایی که صورت گرفته است اما همچنان مردم سوالات تکراری در مورد HIV می‌پرسند، سوالاتی که ۲۰ سال پیش هم دغدغه بود. ایدز نیز ۴۰ سال است مانند کرونا به نوعی به پاندمی تبدیل شده و لازم است بعد از گذشت این همه سال آگاهی مردم در این حوزه به ویژه در مورد شناخت این بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان، افزایش قابل توجهی داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه در بین برخی از تحصیلکردگان و پزشکان نیز شاهد طرد کردن بیماران مبتلا به ایدز هستیم. برای مثال یک بیمار HIV مثبت برای کشیدن یک دندان باید استرس داشته باشد که آیا پزشک مربوطه حاضر به مداوای او خواهد شد یا نه.

جهانمیری نژاد افزود: این نوع عملکرد بعضی از همکاران پزشک و متخصص هم خلاف قانون و هم خلاف انسانیت است. رفتارهای نامناسب و ناآگاهانه مردم و برخی از پزشکان با این بیماران، باعث شده است تا بیماری‌شان را به چشم یک فاجعه یا جنایت ببینند و حتی اگر احتمال ابتلا می‌دهند از تست دادن امتناع کنند؛ در نتیجه روند درمانی‌شان، دچار مشکل می‌شود و مسیری که می‌توانستند به آسانی سپری کنند را با رنج و ناامیدی پشت سر می‌گذارند.

این پزشک متخصص روند درمانی تصریح کرد: ایدز نسبت به ۴۰ سال پیش قابل مقایسه نیست زیرا با راه‌های جدید درمانی، بیماری فرد کاملاً کنترل می‌شود و بار ویروسی به صفر می‌رسد. ضمن اینکه تمام خدمات و مشاوره‌هایی که در ایران به فرد مبتلا به ایدز ارائه می‌شود؛ کاملا رایگان و محرمانه است حتی بسیاری از داروها و بعضاً واکسن هایشان کاملاً رایگان در دسترسشان قرار می‌گیرد.

او افزود: سال گذشته که مدتی واکسن آنفلوانزا کمیاب شده بود، بیماران مبتلا به HIV جزو اولین گروه‌هایی بودند که به صورت رایگان، واکسن آنفلوانزا را دریافت کردند.

جهانمیری نژاد بیان کرد: واقعیت بیماری ایدز این است که HIV  یک بیماری قابل کنترل و نسبتاً قابل درمان است و فرد مبتلا طول عمر طبیعی دارد اما در جامعه این واقعیت جا نیفتاده است و ما شاهد یک تراژدی در جامعه هستیم و نتیجه این نوع نگاه به ایدز و مبتلایانش این می‌شود که افراد حتی از تست دادن هم امتناع می‌کنند و در زمان محدودی زندگی‌شان به خطر می‌افتد و آن زمان واقعاً شاهد یک تراژدی تلخ خواهیم بود.

راهکار مقابله با ایدز

فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی می شوند

این پزشک متخصص گفت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ایدز و بی علامت بودن این بیماری، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان شناسایی شده اند؛ این درحالی است که آمار ابتلا به صورت تصاعدی در حال افزایش است و ممکن است ما در دهه‌های آینده وارد مراحل پیچیده‌تر اپیدمی HIV شویم.

او بیان کرد: اولین راهکاری که برای مقابله با بیماری توسط جامعه می‌توان ارائه داد؛ پذیرش و عدم انکار است. همینطور که بیماری کرونا در کشور کاملا پذیرفته شده و کسی انکارش نمی‌کند، ایدز نیز باید به مرحله‌ای برسد که با همه جزییاتش پذیرفته شود.

جهانمیری نژاد افزود: مراقبت‌های فردی، اهمیت بسیار بالایی دارد و در پیشگیری از این بیماری پرخطر، بسیار چشمگیر است.

او ادامه داد: تشخیص، مرحله بعدی آگاهی و مواجهه با بیماری است و فرد مشکوک نباید منتظر علامت باشد، زیرا HIV، یک ویروسی است که تا ۱۰ سال، بی علامت است و فرد باید در اولین زمان ممکن و بدون هیچ نگرانی به مراکز درمانی مراجعه کند.

جهانمیری نژاد بیان کرد: در اکثر این مراکز کیت‌های تشخیص فوری بیماری وجود دارد و فرد در ۲۰ دقیقه می‌تواند جواب آزمایش را دریافت کند، اگر مثبت بود در همان مراکز می‌تواند کاملا محرمانه و رایگان روند درمانی اش را آغاز کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس