کد خبر 1274373
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
چالش‌های متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن 

با توجه به اینکه بانک‌ها موظف هستند تا آذرماه سال جاری کمک ودیعه مسکن را به متقاضیان این وام پرداخت کنند، در این بین مردم برای دریافت این تسهیلات با چالش‌ و مشکلاتی مواجه می‌شوند.

به گزارش مشرق، دولت در راستای حمایت از مستاجران از سال گذشته تصویب کرد تا به آن‌ها وام ودیعه پرداخت شود که پارسال مبلغ این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود، اما برای امسال افزایش یافت و سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

در این بین، مشمولان این وام که شامل کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در کنار زنان سرپرست خانوار، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست می‌شود، برای دریافت وام کمک ودیعه مسکن با مشکلاتی مواجه هستند.

یکی از چالش‌های جدی متقاضیان کمک ودیعه مسکن معرفی ضامن رسمی به بانک‌های عامل است و آنطور که مسئولان بانکی می‌گویند متقاضیان ۹۰ درصد مشکل ضامن دارند که در این زمینه رایزنی‌هایی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مبنی بر حذف ضامن رسمی ودیعه مسکن در حال انجام است.

در این زمینه، پیگیری‌ها از بانک مرکزی حاکی از آن است که این رایزنی‌های همچنان ادامه دارد و نتیجه آن هنوز مشخص نشده است؛ بنابراین، متقاضیان کمک ودیعه مسکن همچنان در یافتن ضامن رسمی و معرفی آن با مشکل مواجه هستند.

از سوی دیگر، سختگیری‌های برخی بانک‌ها در معرفی ضامن رسمی مبنی براینکه باید آن ضامن بالای ۱۰ سال سابقه کاری داشته باشد، از دیگر چالش‌های متقاضیان است که در این زمینه، مسئولان بانکی به متقاضیان ودیعه مسکن تاکید می‌کنند تا در صورت مواجه با این موضوع حتما شکایت خود را در سایت بانک مورد نظر اعلام کنند، زیرا نباید بانک‌ها همچنین شرطی را برای ضامن رسمی بگذارند. 

علاوه براین، برخی از متقاضیان ودیعه مسکن در استان‌های کشور چون ایلام به ایسنا اعلام کردند که نمی‌توانند بانک ملی را در سامانه به عنوان بانک عامل انتخاب کنند یا با مراجعه حضوری به شعب این بانک با این پاسخ مواجه شدند که وام ودیعه مسکن پرداخت نمی‌شود. 

در پاسخ به این ابهام علیرضا قیطاسی - دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی - به ایسنا ضمن تاکید براینکه متقاضیان به شعب بانک‌های عامل مراجعه حضوری نکنند و تنها از طریق سامانه مربوطه اقدام کنند، گفت: در برخی استان‌ها چون استان ایلام بانک ملی سهمیه خود برای کمک ودیعه مسکن را پرداخت کرده است و متقاضیان این وام در استان ایلام باید سایر بانک‌های عامل را انتخاب کنند.

وی افزود: تمام بانک‌های عامل اعم از دولتی و خصوصی وظیفه دارند تا کمک ودیعه مسکن را پرداخت کنند و اگر شعبه یا بانکی این وام را پرداخت نمی‌کند یا در سامانه نمی‌توان آن را به عنوان بانک عامل انتخاب کرد، دلیل آن این است که بانک موردنظر سهمیه خود برای ودیعه مسکن را پرداخت کرده است. 

همچنین، لازم به ذکر است متقاضیانی که در سامانه موردنظر طبق موارد ذکر شده اقدام به ثبت نام برای دریافت کمک ودیعه مسکن کرده‌اند و در زمان مراجعه به بانک عامل با مشکلات و سختگیری‌های نامعقول مواجه شدند، باید در سایت بانک مربوطه شکایت خود را ثبت و بانک ملزم است تا ظرف ۲۴ ساعت به این شکایت رسیدگی کند. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بازنشسته بدبخت تامین اجتماعی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    من از کار افتاده کلی تامین اجتماعی هستم با 2میلیون 800 هزارتومن ودریا فتی کامل 3میلیون 600 هزارتومن چگونه وام ودیمه مسکن بگیرم حالا گرفتم چطور قسطش رو بدم یکی واضح اینو برام روشن کنه 1میلیون 100 هزارتومن دارم به صاحب خانه میدم میمونه 2میلیون 500 شغل دوم هم نمی تونم داشته باشم چون از کار افتاده ام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس