کد خبر 1274058
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: هفته گذشته درخواست ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای پس از ۱۳ سال به طور رسمی پذیرفته شد. این سازمان که در ابتدا با سویه‌های امنیتی ایجاد شد و سپس گرایشات اقتصادی جدی نیز پیدا کرد از بزرگترین و اثرگذارترین سازمان‌های بین‌المللی است که ۲ عضو از ۵ عضو شورای امنیت و ۴ قدرت هسته‌ای جهان در آن عضویت دارند.

عضویت ایران در سازمان این ظرفیت را ایجاد می‌کند که روابط دوجانبه خود را با تک تک اعضا تقویت نماید و از ظرفیت‌های اقتصادی و... این کشورها بهره‌مند شود. امضای اسناد دوجانبه در اجلاس اخیر در همین راستا انجام گرفت. مثال برجسته آن نیز تاجیکستان بود که با امضای چندین قرارداد، فصل جدید در روابط با این کشور ایجاد شد که در سال‌های اخیر کمی تیره شده بود. 

 یکی از مزایای عضویت ایران بحث‌های منطقه‌ای است. ایران در بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای عضو شده که نظیر و شبیه سازمان «آ.سه.آن» است و نکته مهم این است که هیچ دولت غربی در آن عضویت ندارد و این مسئله‌ای است که می‌تواند ظرفیت‌های قابل توجهی به ویژه در زمینه اقتصادی برای ایران ایجاد نماید.

 عضویت ایران در شانگهای  این فرصت را در اختیار ایران قرار می‌دهد که از ظرفیت چین و روسیه در همه حوزه‌ها از جمله پرونده هسته‌ای یا قطعنامه‌های شورای امنیت نهایت بهره را ببرد. همچنین عضویت ایران در شرایط تحریمی شدید غرب و عدم امتیازدهی ایران یک دستاورد سیاسی بزرگ برای استفاده در مواجهه آتی ایران با غرب خواهد بود. 

عضویت ایران می‌تواند بستری ایجاد نماید تا ایران در فضای مناسب‌تری بحث قرارداد ۲۵ ساله با چین را پیگیری و دنبال نماید.

با توجه به این‌که دستورکار اصلی سازمان مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان است و این‌ها موضوعاتی است که ایران در آن‌ها از توان بسیار خوبی برخوردار است، لذا می‌توان از این ظرفیت در راستای برنامه‌های سازمان و پیشبرد اهداف و منافع کشور در دیگر زمینه‌ها نهایت استفاده را برد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رهام حسامی GB ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    مزایای زیادی داره حذف تحریم ها و جایگزینی دلار و افزایش ارزش ریال در حد یورو و افزایش صادرات ایران و همچنین ریاست دوره ایران در شانگهای بسیار خوب هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس