کد خبر 1273396
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
مخالفت گمرک با افزایش تعداد ارقام تعرفه کالا/ مشکلات رسوب بیشتر خواهد شد

عدم همکاری در ارتباط با اعلام نظر درخصوص کاربرد کالا از سوی استاندارد با گمرک ایران، معضل جدی ناشی از رسوب کالا در گمرکات، در ابعاد مختلف را موجب شده است.

به گزارش مشرق، معاون گمرک در مکاتبه ای با  مفتح، قائم مقام  وزیر در امور بازرگانی - وزارت صنعت، معدن و تجارت  اعلام کرد،‌ طی سالیان اخیر به منظور کاهش تبعات منفی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و تخصیص بهینه منابع ارزی جهت اعمال صحیح گروه‌بندی کالایی، اولویت ارزی، وضع محدودیت و اخذ عوارض از کالاهای هدف صادراتی و امکان پایش مجوزهای لازم جهت ورود و صدور کالا و ... به لحاظ اینکه کلیه اهداف فوق براساس کد تعرفه کالا محقق می‌گردد، لذا درخواست‌های متعدد ایجاد ردیف دفاتر تخصصی آن وزارتخانه همواره با ارجحیت مورد رسیدگی قرار گرفته و کد تعرفه هشت رقمی اختصاص داده شده است. در بخش قابل توجهی از ردیف‌هایی که به درخواست آن وزارتخانه ایجاد شده شرح کالا متضمن کاربرد آن می‌باشد که از آن جمله می‌توان رنگ‌های چینی و سرامیکی، لاک و ورنی ، پوشش‌ها و ... که به وفور در ردیف‌های هشت رقمی فصل ۳۲ ایجاد شده با برخی ردیف‌های مربوط به فراورده‌های غذایی از قبیل حالت دهنده خوراکی ، بهبود دهنده و ... موضوع ردیف ۲۱۰۶، کاغذهای مورد استفاده جهت روکش تخته‌های فشرده (مورد استفاده برای واحدهای تولید نئوپان) در فصل ۴۸، آمیزه و کامپاند ذیل ردیف‌های مربوط به پلیمرها به اشکال ابتدایی در فصل ۳۸ را بر شمرد. مهمترین آنها در فهرست پیوست مشتمل بر ۲۷۷ ردیف تعرفه ملی ایفاد می‌گردد.

 با توجه به آنکه سازمان ملی استاندارد ایران همانگونه که طی نامه پیروی اعلام شده اعلام نظر در خصوص کاربرد کالا را خارج از حیطه وظایف آن سازمان و بر عهده سازمان‌های متولی مربوطه دانسته بر همین اساس نیز نسبت به استعلام از دفاتر تخصصی صمت اقدام گردید اما پاسخ لازم دریافت نشده است.

به جهت جلوگیری از اطاله موضوع صرفا به دو فقره مکاتبه به شماره ۶۰/۱۱۷۹۰۸ مورخ ۹۸/۴/۲۶ و ۶۰/۱۲۸۰۶۵ مورخ ۹۸/۵/۷ اشاره می‌گردد. عدم همکاری در این ارتباط با گمرک ایران، معضل جدی ناشی از رسوب کالا در گمرکات، در ابعاد مختلف موجب شده هر چند بمنظور کاهش هزینه های ناشی از این رسوب تاکنون اقدامات مختلفی توسط گمرک انجام گرفته و کماکان انجام می گیرد اما به هرحال بوروکراسی اداری، مکاتبات متعدد برای حصول نتیجه قابل استناد، طولانی شدن روند ترخیص کالا و ...قابل اغماض نبوده و گمرک ایران در خط مقدم بار این مسئولیت را به تنهایی بردوش کشیده و میکشد. تصدیق می فرمایند دراین میان افزایش ارقام به بیش از هشت رقم و یا ایجاد ردیفهای بیشتر هشت رقمی تنها به معضلات فوق، بلاتکلیفی هرچه بیشتر گمرک و صاحبان کالا و عدم هماهنگیهای سازمانهای موازی دامن خواهد زد.

اخیرا معاون وزیر صمت از رئیس گمرک خواسته بود، اقدامات لازم جهت افزایش تعداد ارقام کدهای تعرفه از هشت رقم به ده رقم صورت پذیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس