کد خبر 1273383
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
واکسن

تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از شما در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند.

به گزارش مشرق، این روزها روزهای کرونایی برای همه مردم جهان است؛ به طوری که اکنون بیش از ۸ میلیارد نفر در جهان با یک دشمن نامرئی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بهترین واکسن کدام است؟

همان دشمن مرموز و زیرکی که در کوچکترین زمان ممکن می‌تواند سلامتی افراد را با تیغ تیز خود نشانه رفته و بسیاری را روانه مراکز درمانی و در نهایت پرونده زندگی تعداد زیادی را مختومه کند.

در این میان، علاوه بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا، نقش و اهمیت خاص تزریق واکسن و واکسیناسیون افراد مختلف جامعه بسیار پر رنگ و برجسته است؛ به طوری که استفاده از واکسن و انجام واکسیناسیون، مورد اجماع قاطبه کارشناسان صاحب نظران حوزه های مختلف پزشکی و سلامت است.

باید توجه کنیم واکسن‌ها عامل بازدارنده از مرگ و میر هزاران نفر در جهان هستند؛ به طوری که تزریق واکسن از بدو تولد تا مقاطع مختلف به ویژه در زمان‌های بروز پاندمی بیماری‌های واگیر دار اهمیت بسیار زیادی دارد.

در پاندمی کرونا نیز این اهمیت و نقش برجسته از جایگاه بالایی برخوردار است.تولید واکسن ایمن و مؤثر کرونا گام بزرگ و رو به جلو در تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به همه‌گیری کووید ۱۹ است.

بهترین واکسن کدام است؟

البته در این روزهای کرونایی و به ویژه روزهای واکسیناسیون عمومی و تزریق واکسن‌های مختلف به افراد جامعه پرسش ها و ابهامات زیادی وجود دارد که پاسخ علمی و مستدل به آنها راه کسب آرامش و پرهیز از تنش‌ها و استرس‌های مربوط به اثر بخشی یا عدم اثر بخشی واکسن است.

در گزارش زیر به برخی از پرسش‌های مهم رایج در خصوص واکسن پاسخ داده‌ایم.

واکسن چه کاری انجام می‌دهد؟

واکسن‌ها با تقلید یک عامل عفونی – ویروس، باکتری یا دیگر میکروارگانیسم‌های عامل بیماری  عمل می‌کنند. این کار به سیستم ایمنی ما «یاد می‌دهد» که چگونه به طور سریع و مؤثر به این عامل واکنش نشان دهد.

واکسن‌ها معمولا یک نوع ضعیف‌شده از یک عامل عفونی را ارائه می‌کنند که به سیستم ایمنی ما اجازه می‌دهد تا آن را در حافظه‌اش ضبط کند. بدین ترتیب،قبل از اینکه ویروس ما را بیمار کند، سیستم ایمنی ما می‌تواند سریعا آن را شناسایی کرده و مقابله کند. برخی از واکسن‌های کرونا به این صورت طراحی شده‌اند.

بهترین واکسن کدام است؟

واکسن‌ها با تقلید یک عامل عفونی – ویروس، باکتری یا دیگر میکروارگانیسم‌های عامل بیماری  عمل می‌کنند. این کار به سیستم ایمنی ما «یاد می‌دهد» که چگونه به طور سریع و مؤثر به این عامل واکنش نشان دهد

دیگر انواع واکسن‌های کرونا با روش‌های جدیدتر ساخته شده‌ و با نام واکسن‌های پیام‌آور آر.ان‌.ای (RNA) یا ام‌.آر.ان‌.ای (mRNA)‌ خوانده می‌شوند.

این نوع واکسن‌ها به جای معرفی عامل (ماده‌ای که باعث می‌شود بدن شما آنتی‌بادی تولید کند)، کد ژنتیک لازم را به بدن ارائه می‌کند تا سیستم ایمنی ما بتواند آنتی‌ژن را خودش تولید کند.

تکنولوژی این واکسن‌ها برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. واکسن‌های ام‌.ار.ان‌.ای حاوی هیچ ویروس زنده‌ای نبوده و تداخلی با دی‌.ان‌.ای انسان‌ها ندارند.

آیا واکسن‌های کرونا ایمن هستند؟

بله،‌ حتی واکسن‌هایی که به سرعت تولید می‌شوند نیز باید تحت آزمایش‌های بالینی دقیق قرار بگیرند تا ثابت شود که استانداردهای مورد توافق در سطح بین‌المللی برای حفظ ایمنی و اثرگذاری را رعایت می‌کنند.

یک واکسن تنها در صورتی که مطابق این استانداردها باشد می‌تواند اجازه سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های ناظر ملی را دریافت کند.

چگونه واکسن‌های کرونا به این سرعت تولید شدند؟

دانشمندان توانستند رکورد زمانی جدیدی را در تولید واکسن ایمن و اثرگذار در برابر کرونا ثبت کنند. علاوه بر واکسن‌هایی که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده هستند، جای دلگرمی بسیار است که بیش از ۲۰۰ واکسن کاندیدا نیز در مراحل مختلف تولید هستند. برخی از این واکسن‌ها در فاز سوم تحقیقات بالینی؛ یعنی آخرین مرحله قبل از اینکه واکسن تأیید شود  قرار دارند.

بهترین واکسن کدام است؟

بهترین واکسن کرونا برای ما کدام است؟

تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از شما در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. بهترین واکسن برای شما واکسنی است که سریع‌تر به دست شما برسد!

واکسن آسترازنکا

میزان جلوگیری از ابتلا به کرونا توسط این واکسن ۶۵ تا ۹۰ درصد است؛ضمن اینکه میزان جلوگیری آن از فرم شدید ابتلا و مرگ و میر حدود ۱۰۰ درصد است.

بهترین واکسن کدام است؟

آسترازنکا بیشترین واکسنی است که در دنیا تزریق شده است. براساس آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی فاصله دز اول و دوم آن باید ۸ تا ۱۲ هفته باشد؛ در نتیجه افرادی که در فاصله دو ماه دز دوم را تزریق کرده‌اند هم نگران نباشند.

واکسن سینوفارم؛

میزان جلوگیری از ابتلا به فرم شدید کرونا توسط این واکسن ۶۰ تا ۷۰ درصد و میزان جلوگیری از مرگ و میر حدود ۹۰ درصد است. ایمنی زایی این واکسن در افراد بالای ۶۰ سال کاهش می‌یابد.

تزریق این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال در امارات و چین مورد تایید قرار گرفته است. شرکت دارویی سینوفارم که متعلق به دولت چین است واکسن خود را با استفاده از نسخه غیر فعال شده ویروس کرونا ساخته است.

بهترین واکسن کدام است؟

عوارض تزریق این واکسن بسیار نادر است. امارت متحده عربی توانسته است مجوز تولید واکسن سینوفارم را از پکن اخذ کند اما این نکته قابل توجه این است که هیچ تفاوتی بین سینوفارم پکن، ووهان و امارات وجود ندارد و هر سه واکسن توسط نهادهای علمی و بین‌المللی مورد تایید واقع شده‌اند.

ویژگی‌های خوب واکسن سینوفارم:

۱-فاصله زمانی کوتاه بین دز اول و دوم

۲-عوارض ناچیز بعد از تزریق

۳-اثر بخشی قابل قبول

سینوفارم در خانم های بار دار بعد از هفته دوازدهم و خانم‌های شیرده مجوز تزریق دارد و این افراد همچنین می‌توانند واکسن آسترازنکا هم تزریق کنند.

عارضه لخته شدن در این واکسن ۰.۰۰۰۲

کووبرکت از ایمن ترین واکسن‌های دنیاست

واکسن کووبرکت نخستین واکسن کووید-۱۹ تولید محققان ایرانی است. این واکسن در شرکت شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید شده است.پلتفرم تولید این واکسن  بر اساس «ویروس کشته شده» است. واکسن برکت ایمنی زایی ۹۳ درصدی دارد.

بهترین واکسن کدام است؟

نکته مهم

دقت کنیم! بدترین و خطرناک ترین کار ممکن به تعویق انداختن واکسن به بهانه تزریق یک واکسن خاص است؛چراکه ایجاد سطح ایمنی سریع در بدن و مقاوم کردن ایمنی بدن مقابل ویروس کرونا مانع از درگیر شدن بدن با این ویروس مهلک خواهد شد و به تعویق انداختن واکسیناسیون برای استفاده و تزریق واکسن خاص هیچ تضمینی در عدم ابتلا به این ویروس نبوده و خطر هر لحظه در کمین شماست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    10 31
    پس فایزر چی؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      16 11
      آمار روزی 2 هزار کشته آمریکا میزان کارایی واکسن فایزر رو به وضوح نشون میده
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      7 4
      پروفسور امار واکسیناسیون امریکارو ببین امار مبتلایان روزانه امریکارم ببین که از هند و برزیل بدتره خخخ جواب سوالتو میفهمی
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      2 3
      جناب پروفسور! بقیه استنتاج هاتون هم این طوریه؟ چند درصد کسانی که در امریکا فوت کرده اند از بین کسانی بوده اند که واکسن زده اند؟
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 5
      جناب استنتاج، اسرائیل رو ببین که تقریبا تمام جمعیتش رو با 3 دوز فایزر واکسینه کرد ولی باز هم گرفتار کرونا شد!
  • مهدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    26 20
    همه دروغی بیش نیست اهداف پشت پرده چیست ،،ما که در تحریم سخت داروئی بودیم چه شد یهو همه باما مهربان شدن همه دلشان به حال ما سوخت چرا فقط 25کشور درگیر این ویروس شدن اونم کشورهای پیشرفته چرا در کشورهای مثل یمن افغانستان عراق وغیره خبری از مرگ و میر و ویروس کرونا نیس چرا تزریق واکسن اجباری شد چطور در عرض کمتر از دوسال واکسن کشف کردند آیا این یک بیماری طبیعی هست چرا سازندگان واکسن خودشان رو واکسینه نمی‌کنند و چرا چرا....
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      6 17
      دیگه وقتشه بری بخوابی .
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      اینهمه ادم تو خود ایران مردن یعنی مرگشون ظاهرسازی بوده؟ اینهمه خانواده تو ایران عزادار شدن تصلا میفهمی چی داری میگی؟ اون کشورهای در پیتی که مثال زدی اصلا سیستم بهداشتی ندارن امارگیری ندارن رسانه ندارن که تو بفهمی کسی توش مرده یا نه همینجوریش تو شرایط عادی تو این کشورا کلی ادم داره میمیره کسی بررسی نمیکنه که کرونا گرفته مرده یا عامل مرگشون چیز دیگه بوده. تو کشورهای پیشرفته برای جون مردم اهمیت قائل میشن و اخبارش رسانه ای میشه . تو همین عراقش کلی ادم سر کرونا مردن. من نمیدونم شماها با این طرز فکرتون چرا یهویی یکجا نمیمیرید بشریت از لوث وجودتون پاک شه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 0
      9:31 اینهمه آدم که تو ایران مردن همه ش به خاطر کارای خودشون بوده کارهایی مثل : وایتکس پاشی و الکل مالی و دستکش و ماسک و در آخر هم مراجعه به بیمارستان
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    11 4
    جالبه درباره واکسن برکت ساخت ایران توضیح خیلی کمی داده شده و ضمن اینکه میزان جلوگیری آن از فرم شدید ابتلا و مرگ و میر هم تعریف نشده و توضیح داده نشده که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی هست یا نه.!! خواهشمند است درباره واکسن برکت ساخت ایران توضیح بیشتری بدهید که ملت بدونن با چه واکسنی مواجه هستن.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    14 14
    تمام واکسنها دروره کاملشون رو طی نکردن و تو مرحله آزمایشین فقط موندم کادر درمانی که عوارض واکسنها رو میبینن ولی فعلا سکوت کردن تا کی میتونن به سکوتشون ادامه بدن آیا مرگ مردم و همکاران خودشون رو نمیبینن تا کی میخوان لاپوشونی کنن
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      8 11
      اتفاقا کادر درمان تا پیش از واکسیناسیون تلفات زیادی داشت.از اون موقع که واکسینه شدن فکر کنم زیر ۱۰ مورد فوتی داشتن
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    12 8
    دروغهای شاگردان فائوچی را قبول نکنید کسی که تا الان به کرونا مبتلا نشده بدنش قوی هست و بعدا هم نخواهد گرفت اما واکسنها فقط زمان محدودی ایمنی ادعایی ایجاد می کنند و باید هر ۶ ماه یا بیشتر و کمتر واکسن مجدد بزنید تا عمر دارید باید واکسن بزنید اما سیستم ایمنی طبیعی استمرار دارد همیشه سلامت باشید
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      8 10
      خدا هدایتتون کنه. دست از خوندن این مطالب کانال های ضد واکسن(واکسن مطمئن) بردارید
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 1
      خخخخخ اینم از کشف جناب دکتر خخخخخ میگه اونی که تا الان کرونا نگرفته دیگه نمیگیره خخخخخخخخ پس اینهمه ادمی که تازه دارن میگیرن و برای اولین باره که میگیرن چی؟ من نمیفهمم چرا ایرانیا اصرار دارن تو هر زمینه ای نظر کارشناسی بدن
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 13
    طبق فرموده قرآن کریم آیه ۶۹ سوره نحل در عسل برای مردم شفا است. اما شما برای واکسن تبلیغ میکنید. زهی مسلمانی.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      9 3
      شما دو دوز عسل تزریق کن با یه دور چایی.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      22 0
      اون عسل قرآن منظورش طبیعی بودش نه عسل صنعتی که از سوپرمارکت میخری
  • نیما HK ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 2
    برکت
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    6 2
    هر اهل تحقیقی که فقط کمی روی ساختار سازمان بهداشت جهانی، حامیان مالی و هویت گردانندگان اصلی آن پژوهش کند، آشکارا در می یابد که این سازمان و اصولا مافیای درمان در دنیا تحت سلطه‌ی شبکه جهانی یهود و بنیادهای صهیونیستی وابسته به خاندان‌های زرسالار چون راکفلر و روتشیلد، ابر هلدینگ‌های صهیونیستی چون گلدمن ساکس، موسساتی چون «روتاری اینترنشنال» و «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» و امثال این‌ها است.
    • آزاده IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      4 2
      شما درست میگی،ولی مگه تو گوش بعضیها فرو میره!نمیفهمن یا نمیخوان بفهمن!
    • NL ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      5 1
      توهم توطئه ول کن به سریا نیست . خوب که چی حالا؟ ادم خیرخواه تو جهان زیاده تو هم به حای اینکه دست 4 مفرو بگیری بهشون کمک کنی داری پشت سر خیرین صفحه میذاری.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    3 0
    در متن درباره واکسن آسترازنکا نوشته شده : "ضمن اینکه میزان جلوگیری آن از فرم شدید ابتلا و مرگ و میر حدود ۱۰۰ درصد است." با یه تحقیق ساده {حتی به زبان فارسی نه انگلیسی} میشه فهمید که کلی آدم در خارج از کشور بعد از تزریق آسترازنکا براثر ابتدا به کرونا مردن که نشون میده 100 اشتباه است. نه اینکه بقیه واکسن ها بهتر باشند ولی این واکسن اینطور که اینجا تعریف شده خوب نیست
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 5
    من هنوز هیچ واکسنی نزده ام و نگاه مثبتی هم به واکسنهای موجود ندارم اما روی واکسن کووپارس و نورا زوم کرده ام ان شا الله که مناسب باشند و مفید برای ملت
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 1
      منتظرنمون...منم نزدم گفتم نورا رو میزنم....ولی بقیه الله اعلان داد نورا به زیر18 سال تزریق میشه....کووپارس هم معلوم نیست چه قرنی انبوه سازی بشه....معطل نکن بروهمون برکت بزن..خانواده من زدن هیچ عوارضی نداشته...نزنی میمیریا....
  • ابوالفضل IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 2
    اولا که این کو برکت تایید سازمان بهداشت جهانی نداره دوما اگر شما یه همچین واکسنی دارید چرا به قول خودتون نزدیک هفتاد میلیون دز وارد کردید بازم دنبال واردات هستید سوما شما که انقدر سریع تونستید واکسن بسازید چرا بعد از این همه سال که انفلوانزا اومده هنوز واکسنش وارد میشهه
    • !! IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      3 3
      هیچ کدوم از واکسنهای موجود دنیا ؛ مجوز اصلی رو ندارن و همه مجوز اضطراری دارن ! برکت از ابتدا اعلام کرد که حداکثر 50 میلیون دز میتونه تولید کنه ، درحالیکه ما حداقل به 110 میلیون دز نیاز داریم ، پس اجبارا باید بقیه وارد بشه ! ضمنا ؛ خود تحقیری ، درد بدیه !!
    • مهدی IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 1
      سلام دوستان عزیز آقای محترم لطفا به چیزی که اطلاع تدارید نظرندید قدمت واکسن سازی درایران به صدسال برمی گرده بعدم تولیدانبوه واکسن برکت زمان می بره ونمی تونن تااون موقع ببینن هموطن هاشون جون بدن وتماشاگرباشن درسال بنجاه میلیون ذزتولیدمشه درصورتیکه جمعیت ایران هشتادمیلیون وبایدتویک سال صدوشصت میلیون دزواکسن مصرف بشه یعنی صدوده میلیون واکسن کم داریم خیال کردی تولیدواکسن الکیه بایدواکسن هابادقت تولیدبشه برای واکسن انفولانزاهم همینطوره خودمونم می تونیم تولیدکنیم امابه اندازه کل جمعت براهمین بقیه دزهاروواردمی کنن مردم کشورهای دیگه اونقدری به دانشمندان ایرانی وبیش رفت ایران اعتقاددارن مردم ایران بجای افتخار به به دانشمندان کشورشون تولیدملی می شینن مسخره می کنن ببین کشورهای دیگه چطوری بیشرفت کردن به ساخت کشورشون اعتمادکردن هرچندشایدمی تونستن بهترشوواردکنن ولی واردکردن وبه ساخت کشورشون اعتمادکردن تاکم کم اون شرکت تولیداتش درسطح جهانی شدبه ژابن وفرانسه نگاه کنی حتی به آمریک آمریکا سال ازانقلابشون گذشت نتونستن مجسمه ازادیشونوبسازن رفتن ازفرانسه مجسمه سازاوردناونوقت ماتوچهل انقلابمون توهمه زمینه هابیشرفت کردیم ژابن چهارصدسال می گذره طول کشیداینطوری بشه آمریکا وریست سال تازشم اکثردانشمندایه امریکایاایرانین یاازکشورهای دیگه
  • محمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    5 0
    چند روز پیش که روبروی وزارت کشور اعتراض به واکسیناسیون اجباری بود هیچ سایت خبری مطلب نذاشت و حرف دل آنها رو نگفت که چرا اعتراض دارند؟ آمار مرگ و میر بعد از دوز دوم در همه جا دنیا زیاد بوده حتی وزارت بهداشت ایران(یا یکی از زیر مجموعه هاش) آمار کشته شدگان بعد از دوز 2 را منتشر کرد که سریع از سایتشون پاک کردن . -وقتی بساری از کشور های دنیا از جمله آمریکا و فرانسه و .... (در اینترنت بسیار است)با وجود واکسن مردم امتناع از زدن میکنن و اعتراض میکنندبه خاطر چیست ؟ ویروسی ساخت بشر هستش(میخواهید انکار کنید ولی شواهد بسیار هستش)به واکسن ساخت بشر هم نمیشه اعتماد کرد حتما مشکلات واکسن سال دیگه بروز میکندشک نکنید عوارض جانبی واکسن که باعث مرگ به خاطر غیر از کرونا رو بخونید مثل لخته شدن خون و ... . واکسن ها مشکل زیاد دارند در مقالات زیادی در اینترنت نوشته شده
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      3 0
      داداش امروز 27 شهریور هم جمعی از کادر درمان که به واکسن اجباری اعتراض داشتن جلوی وزارت بهداشت تجمع کردن هیچ جا هم من ندیدم خبرشو رفته باشن اما مردم در حال بیدارشدن هستن خدا رو شکر
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 3
      آقا محمد اگر کسی هم خواهان توطئه باشه اون دانشمندای کشور خودمون نیستن.لطفا برین واکسن بزنین مگر این که بیماری زمینه ای داشته باشید در اون صورت با پزشک مشورت کنید. از همه ی دوستان هم خواهش می کنم اگر در ضدیت با واکسن مدرک معتبری دارند ارائه کنند.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 3
      شما با همون اینترنت ور برو . و شامل اقلیت باش . چکارت کنن . باش تا صبح دولتت بدمد . مراقب خودت بیشتر باش که مرض نگیری . ضمنا به اون دوستمان هم بگیم قراره از امسال واکسن آتفلونزای ایرانی توزیع بشه . هر چند پارسال هم با توجه به ذعایت بهداشتی . آنفلونزائی شایع نشد . امسال هم احتمالا تکرار بشه . بلکه شرش کنده بشه
  • DE ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 6
    بهترین واکسن کدام است؟ واکسن مجانی. از طرف پرسیدند تو شیرین تر از عسل هم تا حالا خوردی گفت بععععله. ترشی مجانی
  • کارشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    3 2
    عمرا برکت بزنم
  • فریال IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اقا ما نخوایم واکسن بزنیم باید کیو ببینیم؟!!!!! جونمون مگه الکیه؟!! از کجا معلوم این واکسنا بعدا مشکلات بدتری بوجود نیاره!!!!جم کنید بابا!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس