کد خبر 1273125
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: اعلام عضویت رسمی ایران در پیمان اقتصادی و امنیتی شانگهای، نقطه عطفی در روند قدرت افزایی این سازمان 25 ساله آسیایی است.

ایران، کانون تلاقی اتصال شرق به غرب، و شمال به جنوب آسیاست. بنابراین، هم می تواند در رونق این  بازار 330 میلیارد دلاری، تاثیرات ویژه داشته باشد و از آن سود ببرد؛ و هم سیاست چند جانبه گرایی و عبور از نگاه منحصر به غرب را عملیاتی کند و حربه تحریم های غرب را کَند تر از قبل نماید.

عضویت امروز ایران در پیمان شانگهای از نگاه نگران غرب، نماد تحقق یک کابوس بزرگ است. چند سال بود سیاستمداران غربی درباره انتقال محور قدرت جهانی از غرب به شرق هشدار می دادند و اکنون با عضویت ایران در پیمان شانگهای، نقطه عطفی در این روند جا به جایی رخ داده است. این ارزیابی ها را مرور کنید:

-فدریکا موگرینی مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «قدرت رهبری آمریکا در حال زوال، و قدرت او در حال کاهش است. من هرگز آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم. آمریکا در درون منسجم نیست. بزرگ‌ ترین دموکراسی دنیا بی‌ ثبات ‌شده است.»

- نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه: «محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن فردی مانند ترامپ که باور کردنی نبود، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن».

- جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌اند. این اتفاق، پیش چشم ما در حال وقوع است. شیوع بیماری کرونا، نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق است».

- ولفگانگ ایشینگر رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ: «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. بازیگران غیرغربی، امور بین‌المللی را شکل می‌دهند. برخی از اساسی‌ترین ارکان غرب و نظم جهانی تضعیف شده. ناکامی‌ در پاسخ به درگیری‌ سوریه و اوکراین، ضعف ما را آشکار و زمینه را برای پُر کردن خلأ توسط کشورهایی مانند ایران و روسیه فراهم کرد».

- ویلیام برنز رئیس ‌سازمان سیا: «در صحنه بین‌المللی که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد چین، بزرگ‌ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکاست... روسیه و ایران، دیگر تهدیدهای بزرگ امنیتی هستند... آمریکا باید برای مقابله با تهدیدهای ایران، راهبردی فراتر از مسئله هسته‌ای داشته باشد».

امروز سران چین و هند از عضویت ایران استقبال کردند و رئیس جمهور روسیه اذعان کرد: "پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، به قدرت این سازمان می افزاید".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حاج حسین IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    17 0
    یکی از برنامه های پیمان شانگهای تاسیس باشگاه انرژی است. من وقتی در طول و عرض کشورهای عضو این سازمان نگاه می کنم می بینم که غیر از ایران فقط روسیه است گه در بحث انرژی حرفی برای گفتن دارد بنابراین نتیجه می گیریم که ایجاد چنین باشگاهی تنها با یک کشور داری منابع انرژی و بدون عضویت ایران امکان پذیر نیست. عضویت دایم ایران را به همه کاربران تبریک عرض می کنم.
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 0
      صد البته درسته ولی خب باید بگم یکی از مهم ترین انرژی هارو ۳ کشور اصلی این پیمان و خود ما منظور ( انرژی اتمی ) است رو دارند
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    نگاه به شرق
  • نیما HK ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    10 2
    انشالله با جداشدن کالفرینیا شاهد تجزیه و فروپاشی آمریکا خواهم بود و قدرت از غرب به شرق منتقل خواهد شد
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 0
    امریکای مغرور ومتکبر سالهاست یا خودت ویا سگان دست آموزت را به جان ما انداختی اگر رهبران اصلاحات کعبه شان فقط غرب نبود حال وروز ما بهتر ازاینها بود به امید روزهای خوب وبهتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس