کد خبر 1272992
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
هشدار روسای ۴۴ دانشکده پزشکی درباره افزایش بی‌رویه ظرفیت پزشکی

روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی شدند.

به گزارش مشرق، روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به دکتر بهرام عین اللهی با اشاره به فقدان شاخص برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده‌های پزشکی، مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی، چالش‌های آموزش در دوران همه‌گیری کووید خواستار بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی شده‌اند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بدون توجه به ظرفیت‌های اعلام شده افزایش یافته و موجب کاهش کیفیت آموزش دوره پزشکی را فراهم کرده است اخیراً اخباری مربوط به افزایش احتمالی ظرفیت‌های ورودی پذیرش سال ۱۴۰۰ دوره پزشکی عمومی دانشگاه‌های کشور به گوش می‌رسد که ما نگرانی خود را از این افزایش احتمالی اعلام کرده و مواردی را به عنوان تبعات آن به طور جدی تاکید می‌کنیم.

۱) فقدان شاخصی برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده‌های پزشکی:

در حال حاضر دانشکده‌های پزشکی بسیار بیشتر از توان واقعی خود شامل فضاهای آموزشی در دسترس، فضاهای بالینی و درمانگاه‌های آموزشی دانشجو می‌پذیرند و مدیریت این جمعیت بار عظیمی را برای پاسخگویی آموزشی برای دانشکده‌ها فراهم می‌کند.

طبعاً افزایش ظرفیت معضلات بیشتری را ایجاد می‌کند این در حالی است که نه کلاس قابل دسترسی برای ظرفیت‌های ورودی جدید وجود دارد، نه فضاهای بیمارستانی آموزشی ما برای این حجم از فراگیران طراحی شده‌اند و نه امکانات و مراکز مهارت‌های بالینی ما برای این ظرفیت‌های توسعه یافته‌اند.

بدیهی است این مسئله که ظرفیت در دانشگاهی اعلام و در جایی دیگر این ظرفیت به تدریج به صورت دستوری چند برابر شود شایسته دانشگاه نیست.

۲) مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی دانش آموخته:

یکی از سوالات بسیار دردناک دانشجویان پزشکی از مدیران دانشکده‌های پزشکی در دیگر آینده شغلی آنهاست که پاسخ آن برای همگی ما رنج‌آور است.

واقعیت این است که هرچند امید می‌رفت که با چند دوره تاکید در قوانین برنامه توسعه، به تدریج باعث شکل‌گیری «نظام سطح وضعیت پزشک خانواده» شود و پزشک عمومی آموزش دیده به عنوان سطح اول و در بخشی از سطح دوم در ارکان نظام سلامت تعریف شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و نتیجه آن تخصص گرایی شدید تمامی دانش آموختگان دوره پزشکی و سردرگمی و جاماندگان از آزمون‌های تخصصی در جامعه کاری است.

پیشنهاد می‌شود در درجه اول اولویت گذاری به بازتعریف نقش پزشکان عمومی در سطح بندی نظام خدمات سلامت و نهادینه سازی تربیت برای جایگاه شغلی مشخص در نظام دانشگاهی مبتنی بر بیت‌المال و بودجه عمومی باشد.

۳) چالش‌های آموزش در دوران همه‌گیری کووید:

چالش‌های این دوران موجب شده است ظرفیت موثر آموزش پزشکی عمومی دچار چند موضوع شود. الف: آسیب‌های ناپختگی و کم آموختگی متوسط تا شدید، ب: ضرورت و در عین حال عدم امکان گذاری فیزیکی، ج: تبدیل بیمارستان‌های آموزشی به درمانی، د: روی هم افتادگی دوره‌های مختلف و حرکت از اشباع به سمت فوق اشباع، ه: تخصصی شدن گروه‌های آموزشی در دانشکده‌های بزرگ و نادیده گرفته شدن آموزش پزشکی عمومی.

به نظر می‌رسد پیش از هر نوع تغییر در ظرفیت دانشجویان، بازبینی شیوه آموزش مقطع پزشکی عمومی در بیمارستان‌های فوق تخصصی و بازتعریف نقش اساتید با گرایش‌های مختلف در آموزش پزشکی عمومی در کنار لحاظ این نقش‌ها در ارتقاء و ترفیع اساتید حوزه و بالینی یک نیاز ضروری است.

۴) خلط تفکر پژوهشی با پژوهش محوری مبتنی بر تولید مقاله:

در چند دهه اخیر تفکر مرجعیت علمی مبتنی بر مقاله و ورود از بالا به پایین آن به جامعه آموزش بالینی که هدف اول و آخر آن باید تربیت پزشکان توانمند حاضر باشد، منجر به انحراف از هدف تربیت پزشکان با تفکرهای پژوهشی مسئله محور به سمت پزشکان مقاله‌نویس شده است.

پیشنهاد می‌شود هر چند آموزش تفکر پژوهشگران و انجام پژوهش‌های کاربردی در اولویت‌های آموزش مقطع پزشکی عمومی است، اما به نظر بازبینی قوانین پایان نامه این مقطع و اختصاص دستورالعمل اختصاصی مبنی بر ارائه پایان نامه‌های مسئله محور و همکاری گروهی دانشجویان در پاسخ به سوالات بهداشت، سلامت و درمان بومی در برنامه‌های آینده وزارت بهداشت قرار گیرد.

۵) آموزش مجازی راه حل مکمل ولی بسیار کم استفاده در آموزش بالینی:

قطعاً همه مجریان آموزش پزشکی عمومی اذعان دارند که هرچند به کارگیری آموزش مجازی می‌تواند بخش آموزش از دست رفته در دوران علوم پایه را جبران کند اما در آموزش بالینی این به‌کارگیری بسیار کم فایده و آسیب افزون است این روش بسیار مفید تنها به صورت ترکیبی و در کنار آموزش حضوری و در جبران وضعیت اشباع و کم آموختگی باید مورد استفاده قرار گیرد.

۶) جبران ناپذیری های دوران بحران کووید ۱۹:

همانگونه که اشاره شد در حال حاضر اولویت و نگرانی تمام روسای دانشکده‌های پزشکی کشور برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های جبرانی برای فارغ‌التحصیلان دو سال اخیر است که به علت شرایط گذشته همه اذعان داریم آموزش‌های مکفی در سطوح مختلف از مقاطع پزشکی عمومی دستیاری تخصصی و فوق تخصصی در آن به شدت آسیب دیده است.

همراهی وزیر بهداشت برای برنامه‌ریزی کلان و فراهم آوردن بستر فوق جهت بازخوانی پلکانی فارغ التحصیلان و برگزاری دوره‌های کوتاه و فشرده عملی جهت جبران ناآموختگی ها به انجام رسالت اصلی دانشکده‌های پزشکی بعد از فروکش و کنترل بحران و در شرایط پیش رو بسیار کمک خواهد کرد که این امر با افزایش ظرفیت پزشکان جدیدالورود بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم هم‌خوانی ندارد.

۷) ضرورت تغییر برنامه آموزش مداوم پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری محور:

بحران کووید ۱۹ و پایش بیماری‌های غیر واگیر ثابت کرد جوامعی که در امر آموزش پزشکان عمومی در آموزش پیشگیری و سلامت محور و جامعه نگر هزینه بیشتری گذاشتند در این بحران‌ها بسیار موفق‌تر از سیستم‌های آموزشی درمان محور عمل کردند.

باید قبل از هرگونه تصمیم گیری در مورد افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو به گسترش بستر مناسب آموزشی مراکز بهداشتی و تغییر سیاست کوریکولوم های آموزشی مقطع پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری از بیماری‌ها اصول حفظ سلامت و پزشکی جامعه نگر بپردازیم.

۸) رشد روز افزون دانشکده‌های اقماری در کنار دانشکده‌های پزشکی تیپ یک:

یکی از مشکلات فعلی نظام آموزش پزشکی راه اندازی دانشکده‌های اقماری با قول‌های حمایتی مقطعی دانشگاه کلان منطقه یا مادر با نیت‌های نیک اندیش است. اما نیاز حمایتی آنها در حوزه‌های علوم پایه و بالینی برای پوشش کمبودهای اساتید و فضاهای آموزشی وجود دارد.

در حالی که دانشکده‌های بزرگ زیر بار اشباع دانشجویان جاری بوده فاقد ظرفیت کافی هستند تقاضاهای مکرر دانشجویان دانشکده‌های اقماری برای مهمانی و انتقال به دانشکده‌های پزشکی کلان منطقه، فشارهای والدین و مسئولان و محدودیت آنها مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است. نیاز است با مدیریت وزارت بهداشت نیازسنجی و سنجش امکانات کامل دانشکده‌ها بازبینی شود.

رسالت اول دانشکده‌های پزشکی کشور تربیت پزشکانی توانمند، باسواد، دلسوز به مردم و دردهای آنها، مزین به اخلاق حرفه‌ای است و افزایش کمیت ظرفیت همانطور که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بدون اطمینان از کیفیت می‌تواند آسیبی درازمدت به طول عمر تمام پزشکان تربیت شده، به تمام مردم و خانواده‌هایی که به ما اعتماد کردن و فرزندانشان را به این پزشکان سپردند، وارد می‌کند.

در ادامه ۴۴ رئیس دانشکده پزشکی خطاب به دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت یادآور شده‌اند: امید داریم وزیر بهداشت ورای فشارهای سیاسی - منطقه‌ای در نهایت آنچه به صلاح نظام سلامت است را به عنوان سیاست اصلی اتخاذ کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 0
    دوباره پول این قارونای زمانه به خطر افتاد دست به قلم شدن. نه که شما ما رو ندارین میکشین؟ خب پس چه فرقی میکنه که صدهزار یا ۵۰۰ هزار نفر دست به چاقو بشن؟ بذار بقیه هم از قتل ما نون بخورن. من که راضیم.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 1
    همه این‌ها بهانه انحصار و درآمد بیشتر است...سرانه پزشکی در کشورمان از کشورهای همسایه کمتر است
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 1
      خیر . پزشک باید واقعا در بدو ورود به دانشگاه هم از نخبه ها باشه . خدا به داد برسه که هر کی سرش رو بندازه پایین و پزشکی بخونه . فاجعه اتفاق میفته. یعنی قاتلین متحرک در بیمارستانها و مراکز درمان. لطفا درست فکر کن.
  • امیر IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    خیلی سعی میکنم خوش بینانه نگاه کنم به نامه این ۴۴ نفر ولی نمیتونم کم بودن ظرفیت پزشکی هم باعث افزایش هزینه و زجر بیمار میشه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 1
    باز صدای این قشر منفعت طلب دراومد....لاکردارها ایران سی ساله ظرفیت پزشکی دانشگاه ها رو نزاشتین افزایش پیدا کنه تا امپراطوری پزشکی تون رو ادامه بدید...پزشک در ایران کمتر از میانگین جهانه...اونوقت شما انحصار طلبهای مفتخور
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 1
    از یک طرف میگن پزشک متخصص و پرستار کم داریم خیلی هم شهید راه سلامت شدند و می خواهیم توریست درمانی هم راه بندازیم و از یک طرف هم قبول ندارند که ظرفیت پذیرش زیاد بشه! دم خروس رو قبول کنیم یا قسم حضرت عباس تون رو!
  • احمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    با این اوصاف چرا دولت اقدام به بورس خارج در رشته پزشکی نمیکند. اینها که میگویند، ظرفیت و کیفیت دانشکده های پزشکی ما پایین است و بیشتر از این نمی توانیم، فارغ التحصیل بدهیم. پس بهتر است، دانشجویان ممتاز را به صورت بورس اعزام به خارج به مثلا آلمان یا انگلیس فرستاد. در مورد تخصص که این مورد بسیار موثر تر و کوتاه مدت تر است. علاوه به برطرف شدن کمبود متخصص در کشور، می توان از تجربه این فارغ التحصیلان برای دانش جدید و بروز به کشور و جایگزینی با متد منسوخ تدریس پزشکی حال حاضر کشور (که مربوط به ماقبل دهه 70 میلادی انگلیس ست) بهره برد.
  • شهروند خلخال IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    با سلام خدمت روسای دانشگاه ایا از وصعیت درمانی و پزشکی و کمبود کادر درمان از پزشک گرفته تا پرستار در شهرستا نها اطلاع دارند و ایا. درجریان هستند درشهرستان 100 هزار نفری خلخال فقط یک مطب متخصص داخلی فعال است ایا از امار وحشتناک مهاجرت جوانان جهت تحصیل در رشته های پزشکی و...به دلیل انحصار ومحدودیت. ... وارزهای کشور در حال خروج و.تبعا ت فرهنگی واخلتقی وسیاسی و به دلیل سه قفله شدن .در جذب دانشجو مطلع هستند یا خودشان را به ان راه زده اند ایا از جاده های مخوف شهرستانها مثل خلخال اگاهی دارند که مردم به حاطر نبود پزشک متخص ماندگار وثابت دایم جهت درمان بیماری خود .....به شهرهای مثل رشت واردبیل گرفتار ند وقت ان رسید ه حداقل یک دوره پنج ساله ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی و...بیش از پنج برابر افزایش کند دیگر نحوه اموزش مشکل شماست راهکار پیدا بکنید شنا استاد هستید وخواهشا به خاطر منافع صنفی خود کشوررا بیش ازین دچار نکنید
  • یاس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 2
    آیا نباید دیگر زمان انحصار رشته پزشکی برای آرامش جامعه هم که شده شکسته شود؟خداوند خودش شاهد و عادل خوبی است. امید که هر چه زودتر بقیه مردم عادی هم بتوانند به آرزوی فرزندانشان برایرشته های پزشکی/پرستاری،برسند و این طلسم،شکسته شود.🌷🌹🌷
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 2
      شما نظر نده. به خدا این کلماتی که مینویسی مثل تایید قتل مردمه. با پزشکی نمیشه شوخی کرد و نمیشه درب دانشکده رو به روی هر بیخاصیتی باز کرد.
  • عوام IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    2 0
    افزایش ظرفیت هر موردی برابر است با کاهش کیفیت لااقل به جان مردم رحم کنید *پزشک با کیفیت* #لطفا لطفا کیفیت را فدای کمیت نکنید#
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    لطفا پزشکی رو بی ارزش نکنید ! بلایی که به سر رشته های غیر پزشکی اوردین با جذب فله ای و تحویل دادن نیروهای بیسواد به سر سیستم درمان نیارید. فاجعه درست نکنید!
  • غلط IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 1
    امیدوارم مسئولین این فکر غلط بازگشایی و عقده گشایی از پزشکی رو دنبال نکنند . دیگه خود دانید. بعد تو سر خودتون بزنید . مردم هم قطعا خاک بر سری براتون میفرستن!
  • معترض IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 1
    انقدر ظرفیت فوق لیسانس رو الکی افزایش دادین ، باید به حال اموزش کشور گریه کرد. طرف یه جمله درست نمی تونه بنویسه فوق گرفته. پایان نامش رو داده براش نوشتن. بسته هرچه خراب کردید. این رو افزایش رو خراب نکنید. هر دار قوز محله ای فوق لیسانس دایر کرده. واقعا چرا همش تخریب چی هستین؟ علم حرمت داره. هر کسی نمی تونه مرجع تقلید بشه . هر کسی نمی تونه فتوا بده. از حوزه ها یاد بگیرین که چقدر سیستم پذیرشی در مراحل بالاتر رو سخت میگیرن. پزشکی هم گل سریبد علوم سلامتی ماست . لطفا خرابش نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس