کد خبر 1272947
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
امام موسی صدر در پیاده روی کربلا به فارسی و عربی نوحه می‌خواند

مراسم پیاده روی کربلا در روز اربعین، از دیرباز در میان محبان اهل بیت اهمیت بسزایی داشته و علما و مراجع نیز همگام با مردم عراق و دیگر سرزمین‌های اسلامی در این مراسم معنوی شرکت می کنند.

به گزارش مشرق، پیاده روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد، چرا که صحابی جلیل‌القدر جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

تلالو عاشقی زوار در مسیر پیاده‌روی اربعین +فیلم

مراسم پیاده روی کربلا در روز اربعین، از دیرباز در میان شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) اهمیت بسزایی داشته و علما و مراجع نیز همگام با مردم عراق و دیگر سرزمین‌های اسلامی در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند. این پیاده روی از مسیرهای گوناگون انجام می‌شود که شلوغ‌ترین مسیر، راه سه روزه نجف به کربلاست. در طول تاریخ، علمای و چهره‌های برجسته شیعه در هدایت و ترغیب شیفتگان حسینی به این پیاده روی و زیارت اربعین، نقش اساسی داشته‌اند و ضمن ارائه رهنمود، خود نیز در این مراسم شرکت کرده‌اند.

ببینید:

عکس/ کنار قدم‌های جابر، سوی نینوا رهسپاریم

به مناسبت فرارسیدن ماه صفر و ایام پیاده روی اربعین حسینی، در سلسله مطالبی، به مهمانی خاطرات این بزرگان از راهپیمایی اربعین و زیارت حرم امام حسین (ع) می‌رویم و می‌توانید تمامی بخش‌های این مجموعه را در اینجا مشاهده نمائید.

یکی از این علما، امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان بود که در شهریور ۱۳۵۷ توسط رژیم معمر قذافی در هماهنگی با رژیم صهیونیستی ربوده شد. امام موسی صدر در سال ۱۳۳۴ شمسی پس از رحلت پدرش حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر به عراق رفت و به مدت ۴ سال در حوزه علمیه نجف اشرف از محضر اساتید و مراجع بزرگ آیت الله سید محسن حکیم، آیت الله شیخ محمدرضا آل‌یاسین و آیت الله سید ابوالقاسم خویی در رشته‌های فقه و اصول بهره‌مند شد و به مقام عالی اجتهاد رسید.

او در ایامی که در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل بود، یکی از شیفتگان مراسم پیاده روی از نجف به کربلا به شمار می‌رفت.عبدالرحیم اباذری در کتاب امام موسی صدر امید محرمان به نقل از مرحوم آیت الله سید محمدعلی موحد ابطحی، یکی از عالمان بزرگ اصفهان که در نجف با امام موسی صدر هم بحث بود، می‌گوید:

«وقتی که امام موسی صدر همراه ما با پای پیاده از نجف به کربلا می‌رفت، در این سفر، حضوری عاشقانه داشت و در وقت دعا و زیارت عاشورا، از همه باحال‌تر بود و هنگام گریه، چشمانش از شدت گریه سرخ می‌شد و وقتی نوبت ذکر مصیبت و خواندن اشعار و نوحه سرایی به او می‌رسید، با حال جانکاهی در مصیبت اهل بیت (ع) اشعار فارسی و عربی فصیحی می‌خواند و هنگام کار و حمل اثاثیه سفر، وی بیش از همه کار می‌کرد و هنگام شوخی و مزاح، مزاح‌هایی بیان می‌کرد که بعد علمی و اخلاقی جالبی داشت.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 0
    آخی یادش بخیرامام موسی صدرکاش یه روزی خبربدهند که زنده است..خواهرشون چندسال پیش گفتند که خبرداریم که زنده ست..همیشه انون چهره ی نورانی وزیبایشان جلوچشمامه..خداریشه اسراییل وامریکارا ازروی زمین نابودکنه..
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    عالی
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    یک جوری از امام موسی صدر نوشتید رهبر شیعیان لبنان، گویی اصلا ایرانی نبوده و لبنانی یا عراقی بوده در حالی که ایشان متولد قم است ایرانی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس