کد خبر 1272811
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی چاهنامه نوشت: سفینه ویجر در سال 1977 به فضا پرتاب شد. این سفینه با هدف گذشتن از کنار سیارات جهت شناخت فیزیکی و شیمیایی آنها و  پیدا کردن فرا زمینی ها به کهکشان سفر کرد که هم اکنون در مرز و لبه کهکشان راه شیری قرار دارد. این سفینه با انرژی هسته ای کار میکند که به اندازه یک ماشین کوچک است. 

ناسا در داخل این سفینه یک دیسک از جنس طلا قرار داده است و روی دیسک آواهایی به چند ده زبان دنیا ثبت شده است. آوای فارسی این دیسک شنیدنی است.

دانلود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    10 1
    اگه با سرعت نور هم حرکت کرده باشه بازم نمی تونه ذره ای به لبه مرز کهکشان نزدیک شده باشه.از کجا این حرف ها رو میارین؟
    • هبوط آدم IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 0
      احتمالا منظور مرز منظومه شمسی بوده که اشتباه کهکشان نوشته شده
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 0
      مرز و لبه منظومه شمسی هست که به اشتباه و نوشته کهکشان راه شیری. که تفوتش از زمین تا آاسمانه
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 2
      از اونجایی که آمریکا یه دروغی تحویل دیگران میده بقیه هم تکرار میکنند تا جایی که همه باورش کردند. فردا کاشف به عمل اومد که تا الان کسی و چیزی از جو زمین خارج نشده اگه زنده بودید کف و خون بالا نیارید صلوات...
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      احتمالا منظورش منظومه شمسی بوده
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      دقیقا، فکر کنم تازه رسیده به لبه منظومه شمسی نه کهکشان راه شیری
  • SE ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    16 13
    پروژه مبارزه با خدا و تلاش برای حذف همه ویژگی های خدا از زبان فارسی و تمام زبانها خیلی زودتر از اینها شروع شده است. واژه «درود» به هیچ وجه معادل "سلام" نیست. دروددارای دو معنی در فارسی است که یکی «چوب» است و به همین اعتبار به نجار «درودگر» هم می گویند. دوم از واژه «دروسته » گرفته شده باشد که معنی این است که «آیا درستی تو؟» یعنی ی همان حالتان خوب است؟ و به هیچ وجه معادل سلام نیست. ضمنا اگر هم مثل بعضی تصور کرده اید که سلام به معنای تسلیم شو است، بهتر است قدری تامل کنید چون سلام اسم خود خدا است و معنیش اتفاقا سلامتی و صلح است. و در آیه 23 سوره حشر خدا خود را سلام می نامد. هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ «23». و اگر سلام معنای بدی داشت هرگز خدا بر پیامبرانش سلام نمی فرستاد ( سلام علی ابراهیم، سلام علی نوح فی العالمین و...) و یا اهل بهشت به هم سلام نمی کردند (دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام . سوره یونس آیه 10). بنابر این سلام حرف بدی نیست و مطلقا هم درود جایگزین آن نیست و دادن جواب سلام واجب است . سلام و معنای آن به زبان‌ها و گویش‌های متفاوت، در میان تمامی ملت‌ها رایج بود. حنی در آلمان، اتریش و مللی که به زبان آلمانی حرف می‌زنند، تا همین نیم قرن پیش، واژه‌ی « Groß Gott » به معنای "سلام خدا بر تو" را به کار می‌بردند. پس از رنساس و تشدید جنگ با کلیسا، که به جنگ با تمامی ادیان مبدل گردید، تصمیم بر این شد که یاد خداوند سبحان، به هر شکلی که باشد، از اذهان دور شود؛ و اولین آن پیدا کردن جایگزین برای نام "سلام" بود، که همه روزه میان همگان رد و بدل می‌شد. - ابتدا در انگلیسی، واژگانی چون: صبح به خیر، ظهر به خیر (good morning ...) و بالاخره "وقت به خیر" را جایگزین نمودند که سریعاً به سایر زبان‌های اروپایی مثل فرانسوی و آلمانی و ...، سرایت کرد و بلافاصله‌ ترک‌های غرب زده در رسانه‌ها به جای سلام، ایئی گونلر، ایئی آکشاملار و ... گفتند و بالتبع در ایران نیز (حتی رسانه ملی)، این واژه‌ها رواج یافت و حتی در رسانه‌های کشورهای عربی نیز دیکته شد به جای "سلام" که موافق زبان خودشان است، «صباح الخیر و ...» بگویند!
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      10 3
      اگر درود به این معناست که " آیا درستی تو"، پس لابد بدرود هم به این معنا خواهد بود که " آیا نادرستی تو"! بعد از این لطفاً منبع به اصطلاح اطلاعاتتان را ذکر کنید!
    • ایرانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 6
      تو از خود ایرانی های فارسی زبان بهتر می دانی ، اینجا شاید درود کلمه ای جامد باشه
    • ناموسا فازا چیه؟؟!! IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      7 7
      فک کردم نسل شما ها منقرض شده
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      الحمدلله اینترنت هست و با یک سرچ به این اطلاعات دست می یابید. البته نه در صفحات زرد ناسیونالیستی. بدرود هم ابدا در فارسی قدیم به تنهایی به کار نمی رفته است و همیشه همراه فعل ربطی بوده است و می گفته اند بدرود باش و یا بدرود باد. یعنی به درستی باش. می بینید که هیچ معادل خدا نگهدار و یا سلام نیست.
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 1
      گاه دیده می‌شود که «سلام» و «درود» را بجای یکدیگر بکار می‌برند و بجای سلام دادن، درود می‌گویند. اما این دو واژه معنا و کاربردی متفاوت دارند و نمی‌توان همواره آنها را معادل و همتراز با هم بر زبان آورد. سلام، نخستین خطابی است که در مواجهه دو شخص با یکدیگر بر زبان رانده می‌شود. این کلام را هر کس به هر کس می‌تواند بگوید و محدودیتی در بکارگیری آن وجود ندارد. جواب متقابل آن نیز در عرف جامعه لازم است. سلام به معنا و مفهوم «ابراز صلح و آشتی» در کشورهای فارسی‌زبان تداول دارد و در کشورهای عربی‌زبان عموماً کلمه «مرحبا» برای این منظور بکار برده می‌شود. اما درود، نه به صرف مواجهه دو شخص با یکدیگر، که به هنگامی بیان می‌شود که یکی از طرفین، کاری بزرگ یا پسندیده و شایسته انجام داده باشد و طرف دیگر در مقام بزرگداشت و قدردانی و آفرین‌گویی به او «درود» گوید. در نتیجه، گویندهٔ درود تنها یکی از طرفین است و برخلاف سلام نیاز به جواب متقابل ندارد. در متون ادبیات فارسی و از جمله در آثار فردوسی، نظامی گنجوی، ناصرخسرو، اسدی توسی، خاقانی، سعدی، دقیقی و کسایی مروزی، واژه درود دقیقاً معادل و هم‌معنای با سلام نیست؛ بلکه همتراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت» و «صلوات» است. چنانکه صلوات را نیز نمی‌توان همچون درود در جای سلام و خطاب به هر کس بکار برد: ز یـزدان و از مـا بـر آن کـس درود / کـه تـارش خـرد بـاشـد و داد پـود فردوسی بـدان شـارسـان انـدر آمـد فـرود / هـمـی داد نـیـکـی دهـش را درود فردوسی ز دارنـده بر جـان آن کـس درود / کـه از مـردمـی بـاشـدش تـار و پـود اسدی توسی هـزاران درود و دو چـنـدان تـحـیـت / ز ایـزد بـر آن صـورت روح پـرور ناصرخسرو استفاده از درود به جای سلام، کاستن قدر و قیمت و جایگاه واژه درود و برابر کردن یا بی‌قدر کردنِ جایگاه و دستاوردهای بزرگان، کوشندگان و شایستگان با همه گونه اشخاص دیگر است. سلام را به هر کس می‌توان گفت اما درود را به هر کس نمی‌توان گفت و همیشه و همواره نیز به یک شخص نمی‌‌توان گفت.
    • علیرضا DE ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      2 0
      زیاد به خودت فشار نیار
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 11
    خب الان بگیم مرگ بر آمریکا؟!!!
    • SE ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      5 9
      بله. مرگ بر آمریکا که دیوانه وار پولی که باید صرف فقرای جهان و اقلا گرسنه ها و کارتن خوابهای خودش بکند برای اموری این چنین بیهوده که کوچکترین نفعی برای بشر ندارد صرف می کند و تازه از آن به عنوان پروپاگاندای تبلیغاتی برای خودش و اومانیسم استفاده می کند.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      شما میتونی بری ثبت نام کنی فداییشون بشی
    • علی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      3 1
      تمام اجزاعالم باتمام قدرت به این بزرگترین فرعون عالم مرگ می‌گویند تاانشالله دتیاازشرامریکاویهود راحت بشه
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    8 13
    تنها آواز موسیقایی در این دیسک متعلق به استاد رشید بهبودف به زبان ترکی آزربایجانی بود
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      12 2
      باز شما عقده ای ها......
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      7 0
      آرزوی بهبودف این بوده است که در ایران به زبان فارسی آواز بخواند و اتفاقأ این آرزو نیز تحقق یافته است.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 3
    منبع معتبر داره؟
    • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 1
      بله کاملا معتبره. البته پرتاب این کاوشگر مربوط به سال 1356 ه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 1
      ای فقط بلده از تسنیم کپی بزنه
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      این سفینه کوچک برخی از مطالب بدیهی که برای موجودات احتمالی فضایی هم قابل فهم باشه حمل میکنه ازون جمله قضیه فیثاغورس هست که تصویر اون روی بدنه حک شده. همچنین یک فایل صوتی شامل چندین قطعه موسیقی بی کلام رو پخش میکنه.
  • منتقد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    لبه کهکشان درست نیست به لبه منظومه شمسی رسیده است...
  • محمود IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 7
    ریشه خیلی از کلماتی که الان داریم استفاده میکنیم حتی قبل از اسلام مثل همین سلام که عرض فرمودید از جای دیگست یه سر به منابع یهود بزن میبینی که کارهایی که امروز انجام میدیم از جایکه دوستش نداریم پس اطلاعات غلط ندیم بهتره
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      خیر. سلام ویژه خدا پرستان است. حتی تحیت اعراب جاهلی نیز سلام نبود. بلکه تحیت نمی گفتند و یا رحمک الله و یا لا جعلک الله ملعونا بود که اسلام دستور داد به جایش سلام استفاده شود. یهودیان مذهبی از معادل عبری آن شالوم استفاده می کنند. ما هم دشمنی با دین الهی حضرت موسی علیه السلام نداریم. با نژاد پرستی و شیطان پرستی مشکل داریم.
  • هبوط آدم IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    به گفته ناسا در حال حاضر مدت زمان ارسال یا دریافت سیگنال از وویجر ۱ حدود ۱۷ ساعت است. پژوهشگران ناسا می‌گویند وویجر۱ اکنون در فضای میان‌ستاره‌ای و در فاصله ۱۹ میلیارد کیلومتری از خورشید شناور است و تا چهل هزار سال دیگر به هیچ ستاره‌ای نزدیک نخواهد شد. (ویکی پدیا)
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    غیر ممکنه این سفینه الان لبه کهکشان راه شیری باشه مگه با اون تکنو لوژی قدیمی چقد میتونه سرعت داشته باشه کهکشان راه شیری 100هزارسال نوری طولشه که از فاصله ای که ما قرارداریم چیزی در حدودچهل هزارسال نوری تا لبه کهکشان فاصله داره این سفینه اگه با سرعت نورهم رفته باشه الان پنجاه سال نوری از زمین دور شده
  • وطن پرست DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    چه متن بی ربطی بود. انگار سیاه پوستان برای سفید پوستان بخوان پیغام دوستی بفرستن بعد بگن ما همه سیاه پوستان باهم متحد هستیم! کلا مدیریت محتوا در نسل های گذشته هم نبود. حس ناسیونالیستی کور
  • سام IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    مزدورهای سعودی نشنال و غربزده های خودتحقیر وخودفروخته ظاهرا همه جا هستند و ادعایزفضل دارند..خخخ
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    درود اگر فحش هم باشه. بهتر از سلام عربیه
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    لبه کهکشان؟ فناوریش چی بوده که بیشتر از سرعت نور تونسنه حرکت کنه معدل قطر کهکشان راه شیری ۱۱۰ هزار سال نوریه. زمین در دیسکهای میانی کهکشان قرار گرفته که با ارفاق اگر فاصله زمین تا لبه کهشکان رو یکچهارم قطر در نظر بگیریم باز فاصله زمین تا لبه کهکشان تقریبا ۳۳ هزار سال نوریه
    • مسعود IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      به لبه منظومه شمسی نه کهکشان راه شیری
  • امین IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 0
    باید تصویری از کشته های ناشی از بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی را برای یوفو ها ارسال می‌کردند. یا از گرسنه های مردم آفریقا. یا از تجاوز به کشور ها و زنان و دختران خاور میانه. یا از خرید و فروش کردن بردگان خردسال جنسی در دارک وب. اینها فقط تبلیغات.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    این که صدای داداش منه!!
  • احمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    تا چشم دشمنان مردم ایران در بیاد
  • KIAN71 IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 0
    باورم نمیشه! خیلی جالبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس