کد خبر 1272639
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
بورس اروپا و آسیا ریخت

شاخص‌های بورسی اروپا و آسیا برخلاف بورس آمریکا ریزش کردند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، تورم کسورهای اروپایی کماکان در مسیر صعودی حرکت می کند و این مساله نگرانی ها در خصوص کاهش سریع تورم را کمرنگ کرده است. نرخ نهایی تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۹ درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده این کشور در ۳۰ ماه اخیر بوده است. مهم‌ترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم  به ۱۲.۷ درصد افزایش یافته است.

پس از هشت ماه افزایش متوالی نرخ تورم، دفتر آمار آمریکا اعلام کرد متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماه اخیر بوده است. بالا رفتن نرخ تورم آمریکا در ماه های اخیر از جمله نگرانی های اصلی معامله گران در بازارهای جهانی بوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه آگوست به ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۲۹ میلیارد دلار کمتر از ماه قبل و دو میلیارد دلار کمتر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد.   با از سرگیری بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی، درآمدهای مالیاتی دولت رو به افزایش است و این مساله در کاهش کسری بودجه حتی در شرایطی که دولت مجبور به حفظ بخش بزرگی از مخارج خود به دلیل کرونا است، تاثیر زیادی در کمتر شدن کسری بودجه داشته است.  

پس از چندین هفته تنش زایی، جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- در گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ- همتای چینی- بر ضرورت تداوم گفتگوها بین دو طرف تاکید کرد. از زمان دولت ترامپ و اقدامات تنبیهی متقابل دو طرف علیه یکدیگر در حوزه تجاری که به جنگ تعرفه ها معروف شد، مناقشات دو کشور با توجه به سهم قابل توجهشان از اقتصاد جهانی تاثیر غیر قابل انکاری روی عملکرد بازارهای مالی داشت و امید می رود تلطیف فضای روابط دو طرف تا حدی نگرانی ها را کاهش دهد.  

 با بیشتر شدن شانس تصویب لایحه حمایتی یک تریلیون دلاری، نگرانی ها از پیامدهای تصویب این لایحه با توجه به اینکه دولت بایدن پیشتر ۳.۵ تریلیون دلار در چند مرحله به اقتصاد تزریق کرده بود باعث افزایش نگرانی فعالان بازار از سخت تر شدن کار بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم و همچنین کاهش رشد اقتصادی شده است. تحلیل گران بانک جی پی مورگان در گزارشی، برآورد خود از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال را به ۲.۹ درصد کاهش دادند.  

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش رشد اقتصادی دومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۲.۵ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی سالانه طی بازه زمانی فوق در منطقه یورو به طور متوسط ۱۴.۳ درصد و در اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱۳.۸ درصد بوده است.

در بسیاری از مناطق جهان روند واکسیناسیون به پیشرفت های رضایت بخشی رسیده است: وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد اکنون سه چهارم جمعیت این کشور دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند. در فرانسه با واکسیناسیون تمامی گروه های هدف، داشتن گواهی واکسیناسیون برای ورود به اماکن عمومی اجباری اعلام شده است و بسیاری از شرکت ها با توجه به روند خوب واکسیناسیون تصمیم گرفته اند کارکنان را در ماه های پیش رو برای بازگشت حضوری به محیط کار فرا بخوانند.  

نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه آگوست باز هم کاهشی شد و رقم ۵.۲ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری، کمترین نرخ بیکاری این کشور در ۲۶ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هشت میلیون و ۳۸۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد یعنی این رقم ۳۱۸ هزار نفر کمتر شده است.

تاکنون بیش از ۲۲۷ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۰۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۶۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۸۲ هزار و ۷۹۱ نفر، برزیل با ۵۸۷ هزار و ۸۴۷ نفر، هند با ۴۴۳ هزار و ۹۶۰ نفر، مکزیک با ۲۶۹ هزار و ۱۵ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۸۴۰ نفر بوده است.

یوکیو ایشیزوکی - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز - گفت: نرخ توم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است چرا که کار بانک های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست های جدید پس از دوره کرونا دشوار می کند. در آمریکا شاهد آن بوده ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می شود.  

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۱۴.۳۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۸۵ درصد صعود تا سطح ۴۴۸۰.۷۰ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۲ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۱۶۱.۵۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۱۶.۴۹ واحد بسته شد.   شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۶۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۱۶.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۱.۰۴ درصدی در سطح ۶۵۸۳.۸۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۶۵ درصد پایین رفت و به ۸۶۳۵.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۵۲ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۵۱۱.۷۱ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۸۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۳.۲۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۰۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۷.۳۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۱۷.۰۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۰۵ درصد افزایش به ۷۲.۶۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۲.۱۸ درصدی به ازای ۷۵.۴۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۵۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۴.۰۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۰.۱۸ درصدی به ازای ۲۳.۸۰ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس