غلامرضا شافعی را برخی اصولگرای اصلاح طلب می خوانند، فردی که از دولت موسوی وارد کابینه شده و حتی در دولت احمدی نژاد نیز به میز معاونت وزیر می رسد.

به گزارش مشرق،غلامرضا شافعی از دولت میرحسین موسوی تا دولت احمد نژاد به نحوی از انحا در دولت حضور داشته است.

وی در سال 60 به عنوان رییس سازمان صنایع ملی ایران، سپس به عنوان معاون وزیر معادن و فلزات، وزیر صنایع در دولت موسوی ، معاون سازمان برنامه و بودجه در دولت اول هاشمی ، وزیر تعاون دولت دوم هاشمی، وزیر صنایع دولت اول خاتمی و مشاور رییس‌جمهور و سفیر سابق ایران در روسیه در دولت دوم خاتمی فعالیت کرده و اخیرا نیز به عنوا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت احمدی نژاد دوباره به دولت بازگشته است.

وی از پایه گذاران شرکت احداث صنعت بوده و طی دولت احمدی نژاد در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت های خود را ادامه داده و حتی به عنوان یکی از مسئولان مجمع در جلسات هیات مدیره برخی انجمن های صنعتی همچون انجمن نساجی طی ماههای اخیر حضور فعال داشته که به نطر می رسد یکی از برنامه های وی برای حضور در راس هرم سازمان گسترش و نوسازی صنایع بوده است.

شافعی در حالی به عنوان بیستمین مدیرعامل ایدرو منصوب شده که گفته می شود از افراد نزدیک به حزب کارگزاران و جزو امضاکنندگان بیانیه معروف 16 نفری اعلام موجودیت این حزب است.




در این میان روزنامه دولت نیز مدعی شده شافعی نسبت فامیلی با غلامعلی حداد عادل داشته و با حزب مؤتلفه اسلامی نیز رفت‌وآمدهایی دارد و در ایام انتخابات ریاست جمهوری 88 جزو حامیان میرحسین موسوی بوده است.

شافعي در سال 1330 در شهرستان مرند آذربايجان شرقي به دنيا آمد و در سال 1354 دوره كارشناسي مهندسي مكانيك خود را در دانشگاه صنعتي شريف تهران به پايان رساند.

رئیس ۶۱ ساله جدید ایدرو در حالی به این سمت رسیده که برای بسیاری تغییر ناگهانی هدایت مدیرعامل این مجموعه که هنوز مدت زیادی از فعالیت وی در ایدرو نگذشته بود، ابهامات زیادی ایجاد کرد؛ از جمله اینکه چگونه منتقد احمدی نژاد در دولت وی صاحب منصب می شود؟

در این بین غلامرضا شافعی که برخی وی را به عنوان چهره ای اصلاح طلب معرفی می کنند، برادر کریم شافعی است که 2 دوره (دور سوم و هفتم) نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی  بوده و مدتی نیز به عنوان فرماندار تهران و معاون وزیر کشاورزی فعالیت می کرده است.

 وی در دوره نهم مجلس نیز کاندید ورود به مجلس از شهرستان مرند شد و از سوی طیف موسوم به آبادگران جهادی و وابسته به احمدی نژاد مورد حمایت قرار گرفت اما در نهایت از دکتر محمد حسن نژاد شکست خورد.

دیدگاه های انتقادی شافعی

رسانه ها طی روزهای اخیر دیدگاه های انتقادی غلامرضا شافعی در خصوص فعالیت های دولت احمدی نژاد و حمایت ویژه وی از میرحسین موسوی در انتخابات سال 88 را مورد توجه قرار داده و این انتصاب را ناشی از برخی تغییر سیاست ها در دولت احمدی نژاد دانسته اند. البته تنها این انتصاب به چنین نتیجه گیری های منجر نشده است.

مدت ها عدم حضور احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور یکباره وی در این جلسات که به نوعی قبول ریاست هاشمی است و از سوی دیگر حضور هر دو نفر آنها در افتتاحیه مجلس نهم آن هم به صورتی مهربانانه! به اعتقاد برخی می تواند نشانه ای جدید از صف آرایی سیاسی در کشور باشد. سئوال مهم در اینجا بود که آیا این فرضیه قابل پذیرش است؟

غلامرضا شافعی در فروردین ماه سال ۸۸ پس از جلسه فعالان اقتصادی با میرحسین موسوی، طرح اقتصادی وی را خلاقانه خوانده و تاکید کرده است: دخالت های بیش از اندازه دولت احمدی نژاد در بانک مرکزی باعث شده تا عزل و نصب های بی قاعده و بی برنامگی در این نهاد مهم اقتصادی نهادینه شود.

وی همچنین مواضعی در "رد” طرح هدفمندی یارانه ها داشته است و در شهریور ماه سال ۹۰ در مصاحبه با روزنامه اعتماد با بیان اینکه نحوه عملکرد دولت در پرداخت یارانه ها درست نبوده، تصریح کرده است: دولت احمدی نژاد به وظیفه قانونی خود عمل نکرد.

شافعی همچنین گفته است که اگر در رفتار دولت احمدی نژاد، کم‌تدبیری دیده می شود، این کم‌تدبیری‌ها در بخش صنعت و ازجمله صنعت نفت نیز بی تاثیر نخواهد بود.

سال گذشته شافعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در حاشیه سیزدهمین همایش صنایع دریایی کشور اظهار کرده بود که برخی اعتقاد دارند که سهم صنعت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها در حکم یک نوع رانت است.

به گفته وی قانون بر حمایت از صنایع آسیب‌پذیر بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده و نمی‌توان قانون را اجرا نکرد.

شافعی در اردیبهشت ماه سال جاری در یک برنامه رادیویی در رادیو گفت وگو به نام "صدای خاطره” به انتقاد از دولت احمدی نژاد و دفاع از سیاست های دولت اصلاحات و سازندگی پرداخت و حتی در پاسخ به مجری این برنامه درباره اینکه خاتمی می گفت دولتش هر ۹ روز با یک بحران مواجه است، مدعی شد که خاتمی در حوزه اقتصاد با بحران مواجه نبود بلکه در عرصه سیاسی برای او بحران ایجاد می کردند و نمونه آن موضوع غلامحسین کرباسچی است که بحرانی برای تحت فشار قرار دادن دولت خاتمی بود.

انتقاد شافعی به دولت احمدی نژاد البته به موضوعات اقتصادی منحصر نشده و در خصوص سیاست های خارجی این دولت نیز گفته است: اگر در زمینه سیاست خارجی خصومت زدایی می شد، شاید شاهد این مشکلات نبودیم.

وی می افزاید: در زمینه سیاست خارجی، کشور، نیازی به دشمن تراشی ندارد و یک دشمن هم زیاد است.

همه انتصابات وزیر صنعت ، معدن و تجارت

هنوز نقل ماجرای طنزگونه عزل "منوچهر متکی" وزیر خارجه سابق کشور در جریان سفر به سنگال و عزل علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در حین سفر به چین که او را مجبور کرد از فرودگاه به منزل بازگردد، از محافل نیفتاده که مجموعه دیگری از عزل و نصب های جدید در جریان سفر وزیر صنعت معدن و تجارت به چین نظر مردم را به خود جلب کرد.

در اقدامی که در راستای دومینوی عزل و نصب در حین سفرهای خارجی را نشان می دهد، انتصابات جدید مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت، در زمان حضور وی در چین که البته بخشی از آن به صورت بی سر و صدا انجام شد، پرده دیگری از حاشیه سازی های سال پایانی دولت بود، در جریان تازه ترین جابجایی های وزارت صنعت، علاوه بر انتصاب غلامرضا شافعی به عنوان ریاست هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع خبر یک انتصاب دیگر از غضنفری روی تلکس خبرگزاری ها قرار گرفت که در جریان آن فریدون احمدی که از زمان تصدی غضنفری بر وزارت ادغام شده صنعت، معدن و تجارت 7 یا 8 حکم (قائم مقام منابع انسانی وزیر، رئیس هیئت تخلفات اداری، عضو کمیته انتصابات، عضو هیئت مدیره ایمیدرو، عضو هیئت مدیره مس و ...) را از وی دریافت کرده بود، به ریاست ایمیدرو انتخاب شد، این در حالی است که این فرد حتی یک روز تجربه کاری در حوزه صنعت  معدن و حتی بازرگانی ندارد و به تازگی با انتصاب های غضنفری وارد این حوزه شده است.

ایمیدرو و گردش مالی میلیاردی

نگاهی به حجم بالای گردش مالی در بنگاه ایمیدرو نشان دهنده اهمیت این انتصاب است، چرا که این بنگاه برترین بنگاه اقتصادی کشور و مالک قانونی همه ذخایر معدنی کشور است و امتیاز توزیع سهمیه های سنگ آهن، فولاد، شمش، مس، ذغال سنگ و هزاران ماده معدنی دیگر را در اختیار دارد، در اهمیت این بنگاه همین بس که بیشتر این شرکت های معدنی سود خالص سالیانه ای بالغ بر 400 تا 900 میلیارد تومان دارند، حال باید دید انتصاب شافعی به ریاست ایدرو با کمتر از 120 میلیارد تومان بودجه سالیانه اسب تروای غضنفری برای تصاحب ایمیدرو نبوده است؟

آیا آقای وزیر نمی توانست از سایر افراد با تجربه در حوزه صنعت و معدن استفاده کند که با عجله در حین سفر خود به چین این حکم را صادر کرده است.

آقای غضنفری باید بداند که اعتماد بیش از حد به افراد و صدور حکم های پی در پی برای آنها خالی از خطر نیست، چرا که (خ. ا) که پیش از این رئیس قبلی انتصابی از سوی وی برای ریاست ایمیدرو بود، ناکارآمدی خود را نشان داده و الان در دادگاه بزرگ مفاسد اقتصادی به جرم دریافت 900 میلیون تومان رشوه در حال محاکمه است. بویژه اینکه این فرد نیز پست های متعددی را از سوی آقای وزیر دریافت کرده بود که مشاورت وزیر، مدیر کلی حوزه واردات، ریاست ستاد طرح ها، مجری طرح سنگان، عضو هیئت مدیره شهرک های صنعتی و غیره از جمله این سمت ها بوده است.

شاید بهتر باشد آقای وزیر با دقت نظر بیشتر در انتصاب های خود و بررسی سوابق افراد مختلف و استفاده از نیروهای لایق و آزمایش داده در عرصه مدیریت صنعتی دقت نظر بیشتری به خرج دهد تا در 9 ماه باقیمانده از سال تولید ملی ایران بتواند صنعت کشور را اندکی به پیش براند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    باید به دکتر احمدی نژاد گفت که مارادونا رو ول کن غضنفر رو بچسب که همه اعتبارت رو از بین برد...
  • سعید ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    دروغ که نگفته
  • طاهر حافظی ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    قوم وخویش اقای موسوی اردبیلی هم است.
  • شهروند عادي ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    آنچه كه براي من خواننده محرز است اين است كه آقاي شافعي در كارنامه كاري خود هيچ نقطه منفي ندارد چرا كه در اين صورت سايت هاي مانند شما قطعا با آب وتاب فراوان آنرا انعكاس مي داديد حال ايشان چند انتقاد آنهم بجا ودرست از دولت نموده وشما خواستار عدم انتصاب ايشان در اين پست هستيد وكاري هم به توانايي ايشان وتخصص او نداريد بنظر شما به اين برداشت هاوقضاوت هاي شما چه عبارتي مي شود گفت !
  • مهدی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    ابادگران جهادی طیف مایل به قالیباف!مشرق تحقیق کن و بعد یه مطلب بزار!
  • پيرزن همسايه مشايي ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    ننه جون الان اكثر معاونان و و.....بايد براي جوابگويي مسائل ا......و مالي به دادگاه بروند، و حسابي سرشان شلوغ است، مهندس ايناها به بچه حزب الهي ها مي ترسند پست بدهند !!!! مجبورند از بر و بچ هاشمي و خاتمي استفاده كنند
  • حجت الله زمانیان ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    یکی از اصول مهم مدیریت منسوب کردن مدیران با تجربه و پخته در مصادر امور است که متاسفانه در دولت احمدی نژاد خبری از آن نبوده است . حالا که یکی پیدا شده که یک مدیر با تجربه بیاورد چرا قضیه را سیاسی می کنید و به او حمله می برید؟؟؟مگر شافعی در اسراییل خدمت کرده که این گونه برخورد می کنید؟؟ شماها اگر دلتان برای مملکت و نظام می سوزد با استقبال کنید از به کار گیری مدیران موفق و با تجربه کشور .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس