کد خبر 1269888
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۴
عجیب‌ترین علامت کمبود ویتامین B ۱۲ در بدن

متخصصان می‌گویند کمبود ویتامین B ۱۲ می‌تواند آسیب جدی به سیستم عصبی وارد کند.

به گزارش مشرق، ویتامین B ۱۲ یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که کمبود آن می‌تواند باعث بروز عوارض جدی برای بدن شود. از آنجا که ویتامین B ۱۲ تنها در منابع حیوانی یافت می‌شود، افرادی که از رژیم‌های گیاهی تبعیت می‌کنند به طور جدی در خطر کمبود این ویتامین قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای کودکان

بسیاری از مردم تصور می‌کنند کمبود ویتامین B ۱۲ بی ضرر است، در حالی که کمبود این ویتامین می‌تواند باعث آسیب عصبی برگشت ناپذیر شود. از این رو، بسیار اهمیت دارد که نسبت به کمبود ویتامین B ۱۲ هوشیار باشیم. سوالی که مطرح می‌شود این است که از کجا به کمبود این ویتامین در بدن پی ببریم؟

حقیقت این است که متاسفانه کمبود ویتامین B ۱۲ علائم زیادی ندارد و به سختی خود را نشان می‌دهد. با این حال، رایج‌ترین و منحصر به فردترین علامت کمبود این ویتامین احساس ناراحتی و سوزش در پا و کف آن است. در واقع یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین B ۱۲ خود را با سوزش کف پا نشان می‌دهد.

رژیم غذایی ناصحیح از جمله موارد بروز کمبود این ویتامین است. از دیگر دلایل کمبود ویتامین B ۱۲ می‌توان به کم خونی وخیم پرنیشیوز (Pernicious anaemia) اشاره کرد. این نوع کم خونی یک بیماری خودایمنی است که با آسیب به دیواره داخلی معده مانع از تولید فاکتور داخلی می‌شود. از طرفی فاکتور داخلی معده برای جذب ویتامین B ۱۲ ضروری است و همین موضوع می‌تواند باعث کمبود این ویتامین در بدن شود. کم خونی وخیم پرنیشیوز اصلی‌ترین دلیل کمبود ویتامین B ۱۲ در جهان است.

از دیگر علائم کمبود ویتامین B ۱۲ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- خستگی شدید و بی حالی

۲- نداشتن انرژی کافی

۳- تنگی نفس

۴- احساس ضعف

۵- سردرد

۶- پوست رنگ پریده

۷- شنیدن صدا از درون بدن (وزوز گوش)

۸- از دست دادن اشتها و کاهش وزن

ویتامین B ۱۲ نقشی حیاتی در انجام بسیاری از واکنش‌های بدن از جمله فعالیت‌های سیستم عصبی دارد. متاسفانه کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی از جمله آسیب دائمی به سیستم عصبی شود.

به طور معمول افراد کهنسال بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص که پزشک متخصص تعیین می‌کند اقدام به تزریق B کمپلکس و B ۱۲ کنند. ویتامین‌های خانواده B نقشی حیاتی برای حفظ سلامتی و تندرستی بدن ایفا می‌کنند که کمبود آن می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    کمبود ب 12 علائمش در افراد مختلف متفاوت هست و اینکه در چه مرحله ای از کمبود هست. در شدیدترین حالت گلبولهای قرمز خون بزرگتر از حالت معمول میشوند که به آن کم خونی بدخیم میگویند البته سه ریز مغذی ممکن هست باعث کم خونی بدخیم گردد ب12 ب9 و فریتین که همان آهن هست. اگر فرد کم خونی بدخیم داشته باشد ولی علائم عصبی مثل تاری دید ضعف عضلانی و غیره نداشته باشد کمبود ویتامین ب9 دارد و طبق نظر پزشک بایستی ب9 مصرف کند اگر با علائم عصبی باشد مثل تاری دید و مشکلات عضلانی و با مصرف ب12 رفع نگردد کمبود فریتین و یا همان آهن دارد و با نظر پزشک بایستی آهن مصرف کند و اگر با علائم عصبی داشته باشد و با مصرف ب12 علائم برطرف گردد کمبود ب12 دارد. البته ریز مغزی های دیگری علائم آسیب عصب مثل ب12 را نشان میدهند و بایستی تست های مختلفی کرد ابتدا ب12 کل بایستی اندازه گیری شود چون ب12 در سروم خون به دو شکل وجود دارد یک نوع آن به یک نوع پروتئین به نام هپتو کورین متصل هست که بین هفتاد تا نود درصد کل ب12 را شامل میشود و این نوع ب12 را غیر فعال مینامند چون نمیتواند از نظر بیولوژیکی در دسترس سلولها قرار گیرد نوع دیگری از ب12 که در دسترس سلولها قرار میگیرد به نوعی از پروتئین به نام ترانس کوبال آمین متصل میشود که بین ده تا سی درصد کل ب 12 را شامل میشود و البته با تزریق ب12 سریعا میزان ب12 هم کل و هم فعال بالا میرود ولی باز این نمی تواند شاخص اندازه گیری باشد بایستی از شاخص متیل مالونیک اسید و هوموسیستین استفاده کرد که شاخص خوبی برای اندازه گیری ب 12 فعال قبل از شروع دوره تزریق هستند ولی بعد از شروع دوره تزریق بایستی به صورت علامت درمانی مشکلات عصب های آسیب دیده را درمان کرد. بستگی به میزان آسیب و زمان کمبود ب 12 در بدن این مدت طول میکشد. همره با این تزریق حتما بایستی قند مصرفی تا نزدیک صفر برسد زیرا سلولهای ترمیم کننده عصب ها در حضور قند نمیتوانند کار تعمیر غشای میلین که غشای چربی بد هست را انجام بدهند برای همین نیاز هست مصرف چربی را برای مدتی بالا برد و بهترین رژیم غذایی کتوژنیک هست ولی بایستی مراقب یبوست بود و مصرف کافئین مثل چای و یا لبنیات را بسیار کم کرد نیاز به مصرف مکمل های مختلف با ب12 هست متیل ب12 ب کمپلکس مولتی ویتامین ب9 و البته ورزش بایستی نمود چون ب12 سیگنال عصب را جهت تعمیر مختل میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس