امامعلی رحمان

رئیس جمهور تاجیکستان امروز در سخنانی تصریح کرد: ناامنی در افغانستان نتیجه مداخله خارجی است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان امروز چهارشنبه در سخنرانی در خصوص تحولات افغانستان گفت: بی‌توجهی به سرنوشت افغانستان منجر به افزایش خشونت، وخیم شدن زندگی مردم آن، شروع جنگ داخلی اجباری با مقیاس دهه ۱۹۹۰ و باعث اختلال جدی در امنیت و ثبات منطقه و جهان می شود.

رئیس جمهور تاجیکستان در این خصوص گفت: من نظرات خود را در مورد وضعیت کشور همسایه و دوست مان در تاریخ ۲۲ ژوئیه سال جاری به تفصیل بیان کردم. مشاهدات و تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که در یک ماه گذشته، متاسفانه وضعیت در این کشور حتی پیچیده تر و مرگبارتر شده و نگرانی های جدی را در منطقه و جهان ایجاد کرده است.

امامعلی رحمان با بیان اینکه «افغانستان بیش از ۴۰ سال است در شرایط جنگ و بی ثباتی بوده است»، اظهار داشت: افغانستان اخیراً حتی با چالش‌های امنیتی و اجتماعی بیشتری روبرو شده است. ناامنی و بدبختی که بر مردم این کشور باستانی وارد شد، نتیجه مداخله خارجی است.

وی در ادامه اضافه کرد: شرایط سخت و فاجعه بار در این کشور تقصیر ساکنان نیست. من از اینکه همه نهادهای بین المللی حقوق بشر سکوت کرده اند و هیچگونه ابتکاری برای حمایت از حقوق مردم افغانستان انجام نداده اند، شوکه شده‌ام.

وی با بیان اینکه «وضعیت افغانستان تاثیر منفی مستقیم بر کشورهای آسیای میانه دارد»، افزود: بارها گفته ام که امنیت منطقه ما قبل از هر چیز به وضعیت این کشور همسایه بستگی دارد.

این در حالیست که ۲ دهه اشغالگری نیروهای خارجی به سرکردگی تروریست های آمریکایی در افغانستان دست آوردی جز افزایش ناامنی، فقر و خشونت برای مردم این کشور به همراه نداشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس