مجلس ساز و کار «یکپارچه‌سازی مدیریت اراضی کشاورزی» را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه مجوز به وزارت جهاد کشاورزی برای «یکپارچه‌سازی مدیریت اراضی کشاورزی»، ساز و کار این موضوع را تعیین کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی طرح «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی»، با تصویب ماده ۱۰ این طرح، ساز و کار یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را تعیین کردند.

بیشتر بخوانید:

ترکیب کمیته ساماندهی تشکل‌های صنفی کشاورزی مشخص شد

بر اساس این ماده که با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، «وزارت جهاد کشاورزی مجاز است با اختصاص اعتبارات در بودجه سنواتی، در راستای یکپارچه‌سازی مدیریت اراضی کشاورزی و بهبود بهره‌وری و افزایش تولید، نسبت به تهیه و ارائه بسته تشویقی و حمایتی برای تجمیع و تبدیل مزارع و واحدهای کشاورزی خرده مالکی و کوچک مقیاس به شرکتهای کشت و صنعت و یا سهامی زراعی کوچک ترجیحاً با قابلیت عرضه و معامله در بورس یا خارج از بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کند».

همچنین بر اساس بخش دیگری از ماده ۱۰ این طرح «سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تسهیل و عرضه سهام این شرکت‌ها می تواند به این منظور نسبت به تاسیس یک بازار بورس یا بازار خارج از بورس جدید و یا تخصیص یک بازار مجزا در یکی از بازارهای موصوف اقدام کند. دستورالعمل اجرایی چگونگی و شرایط تاسیس و نحوه و نوع حمایت از این شرکت‌ها ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزیر جهاد کشاورزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ می‌شود».

نمایندگان مخالف این ماده، با اشاره به عبارت «خرده مالکی» در متن ماده ۱۰، به نگرانی بابت از دست رفتن سرمایه کشاورزان با تجمیع زمین‌های کوچک و تکرار تجربه‌های تلخی مانند «کشت و صنعت مغان» اشاره داشتند و موافقان هم، بهره‌وری بهتر زمین‌های کشاورزی را هدف اصلی این ماده عنوان کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس