کد خبر 1268673
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: انصارالله شنبه‌شب حملات موشکی گسترده‌ای را علیه تأسیسات نفتی عربستان در دمام انجام داد و با این که تصاویر منتشرشده انجام این حملات را تأیید می‌کرد ائتلاف‌سعودی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد کلیه موشک‌ها را رهگیری و منهدم نموده است. پس از این بیانیه، یحیی‌سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات این عملیات را تشریح کرد. درباره دلایل این عملیات در عمق خاک سعودی آن هم در مناطق شرقی و پس از یک دوره توقف، می‌توان سه دلیل را برشمرد:

 اول این‌که همان‌گونه که در بیانیه نیروهای مسلح یمن نیز ذکر شد، این عملیات پاسخی به حملات هوایی گسترده جنگنده‌های ائتلاف به مناطق مختلف یمن بود. در ضمن سعودی‌ها مدعی بودند این حملات را با هدف نابودی توان موشکی انصارالله انجام داده‌اند ولی عملیات یمنی‌ها نشان داد ادعای ائتلاف سعودی بی‌اساس بوده و آن‌ها هر زمان بخواهند امکان حمله گسترده به دورترین نقاط عربستان را دارند. 

دوم این‌که در مقام تحلیل، این عملیات را با توجه به ویژگی‌های آن، که علیه تأسیسات آرامکو در دورترین نقطه در عمق خاک سعودی انجام شده، می‌توان تلاشی از سوی انصارالله به منظور فشار بر عربستان و ترغیب همیپیمانان آن مانند آمریکا برای پذیرش آتش‌بس و اتمام جنگ ارزیابی کرد. این موضوع روشن است که سرنوشت افغانستان این امید را در رهبران انصارالله ایجاد کرده که امکان تکرار سناریوی افغانستان در یمن نیز وجود دارد و اگر آمریکا بپذیرد به طور کامل دست از حمایت سعودی در جنگ یمن بردارد، می‌توان با عنایت به جمیع متغیرها کار را در یمن یکسره کرد. 

 سوم این‌که ممکن است این حملات با گوشه‌چشم و نظر ایران انجام شده باشد تا اهرم فشاری برای استفاده در مذاکرات پیش‌رو با عربستان باشد. برخی معتقدند ایران در مقاطعی که منطقه دستخوش تحولات و تغییرات سیاسی است به شیوه خود به استقبال آن می‌رود تا بتواند به نحو مطلوب آن را مدیریت نموده و از آن بهره‌مند شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 0
    یه بار بیستا بزنید به غلط کردن بی افتن
  • FR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    دلیل سوم بسیار منطقی تر است و البته همپوشانی با دو دلیل دیگر هم دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس