کاظمی قمی

سفیر اسبق ایران در عراق، حشدالشعبی را عامل تثبیت نظام مردم سالار در عراق دانست.

به گزارش مشرق، حسن کاظمی قمی سفیر اسبق ایران در عراق، شب گذشته در برنامه «نقش جهان» که از شبکه افق پخش می‌شود وضعیت فعلی عراق را تحلیل کرده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مواجهه عراق با دو وضعیت در شرایط فعلی

- عراق در شرایط فعلی با دو وضعیت مواجه است؛ اول اینکه با مجموعه ای از چالش‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فقدان زیرساخت‌های اقتصادی و مشکلات زیاد در خدمات آب و برق و کمبودهای دیگر مواجه است و یکی از مولفه‌های اساسی بروز این مشکلات، راهبردها و سیاست‌هایی است که آمریکا در این کشور دنبال کرده است.

- وضعیت دوم در عراق تجربه دیپلماسی جوان از ۲۰۰۳ تا به حال است که مردم عراق تحت رهبری مراجع و رهبران سیاسی با همکاری و حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی توانستند نظام سیاسی را در کشور ایجاد کنند، قانون اساسی را تدوین کنند و به رای مردم بگذارند، توانستند با اشغالگر بجنگند، با جریانات تکفیری مقابله کنند و امروز می توانند سیادت و تمامیت ارضی خود را حفظ کنند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در خلق عراق جدید

- می شود ادعا کرد هیچ عاملی به میزان حمایت ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی در خلق عراق جدید نقش ندارد و جمهوری اسلامی به دلیل اینکه نگاهش به عراق، عراق با ثبات، شکوفا و مستقل، دارای حاکمیت ملی و به دور از اشغالگری بود  و منافعش منافع مشترکی با مردم عراق بود؛ درست برخلاف آمریکایی ها که منافعی خلاف منافع مردم عراق را در اشغالگری دنبال می کردند و عراق را گام اول شکل دهی خاورمیانه جدید ترسیم می کردند.

- اصل چالش‌ها و مشکلات عراق به سیاست‌ها و رفتار آمریکا بر می‌گردد اما توفیقاتی که مردم عراق داشتند نتیجه اراده خودشان و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

حمایت آمریکا از تحرکات مداخله جویانه ترکیه در عراق

-  اینکه در تاریخ عراق چالش‌های قومی را از دوره عثمانی ها ایجاد کردند و امروز هم می بینیم حتی در دولت ترکیه به صورت سمبلیک برای موصل هم بودجه در نظر می گیرند و  نگاه اینکه موصل متعلق به سرزمین ترکیه است و یا ترکیه ۵۸ پایگاه نظامی به بهانه مبارزه با پ ک ک و یا تجاوزهای هوایی در عمق ۳۵۰ کیلومتری انجام میدهد به معنای اختلافات قومی نمی توان تلقی کرد.

- حضور ترکیه به بهانه مبارزه با پ ک ک اقدام غیرقانونی و در چارچوب خواسته آمریکایی‌هاست، آنها می‌خواهند به هر بهانه‌ای عراق دچار بی ثباتی و هرج و مرج شود و فقط در این صورت است که آنها توجیهی برای تداوم اشغالگری دارند.

- در بحث موصل ادعای ترکیه ادعای غلطی است و در عمل ترکها تحرکاتی می کنند اما دولت عراق بنا بر مصلحت هایی که درست هم نیست ملاحظه و سکوت می کند اما نیروهای مردمی و مقاومت به صراحت اعلام می کنند که هر نیروی خارجی که بدون علت بیاید متجاوز محسوب می‌شود، اما آمریکا از آنجا که به دنبال بی‌ثبات سازی عراق است از هر نوع حرکتی که منجر به این مسیر می‌شود را حمایت می‌کند.

نیروهای مقاومت عامل تثبیت نظام مردم سالار در عراقند

- حشدالشعبی یک نیروی مردمی عراق و رکن رکین اقتدار ملت عراق است و یکی از دستاوردهای حشدالشعبی این است که توانستند موجودیت نظام سیاسی مردم‌سالار عراق را تثبیت کند.

- حشدالشعبی عامل بقا و دوام حاکمیت ملی شد که مردم عراق برای آن خون دادند و اگر حشدالشعبی نبود نظام سیاسی مردم‌سالار عراق فرو می ریخت؛   داعش تا دروازه‌های بغداد آمده بود و اعلام کرد تمام عتبات مقدسه را نابود می کند و می خواست کل جغرافیایی عراق را بگیرد اما جمهوری اسلامی بعد از فتوای بزرگ مرجعیت وارد شد.

آمریکایی ها از حشدالشعبی مانند سپاه و ارتش ما خشمگینند

- جمهوری اسلامی ایران تجربیات خود در دفاع مقدس و مقابله با تجزیه طلبی ها را به مردم عراق و حشدالشعبی منتقل کرد تا کمک نیروهای نظامی و دفاعی عراق باشد. اینکه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق همکاری وجود دارد بله با افتخار و با صدای رسا می گوییم در چارچوب توافقات امنیتی و دفاعی بین دو کشور همکاری هایی وجود دارد  و این درست نقطه مقابل آن چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند؛ یکی از برنامه‌های آمریکا مدیریت روابط خارجی عراق بود که این موضوع به دست نیامد.

- آمریکایی ها و رسانه های وابسته به آمریکا همانطور به سپاه و ارتش می تازند و از آنها خشمگینند به همان دلیل هم از حشدالشعبی خشمگینند.

شکست آمریکا در خاورمیانه از عراق آغاز شد

- آمریکایی ها در عراق به دنبال ایجاد بی ثباتی، دولت وابسته وتثبیت حضور نظامی خود  هستند و چنین عراقی کاملاً می تواند تهدیدی برای کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی باشد.

- جمهوری اسلامی در نقطه مقابل این حرکت در کنار مردم عراق ایستاده اما امروز با تمام مشکلات موجود شاهد نظام سیاسی مستقری هستیم که در واقع شکست طرح آمریکا در منطقه است که از عراق آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس