1

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که داروی درمان سرطان خون موسوم به "ونتوکلاکس" می تواند فیبروز ریوی را به ویژه در بیماران کرونایی بهبود بخشد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز، نتایج یک مطالعه جدید موفقیت آمیز توسط محققان دانشگاه آلاباما آمریکا نشان داده است که داروی Venetoclax که برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به نوعی سرطان خون موسوم به لوسمی لنفوسیتی مزمن استفاده می‌شود، می‌تواند برای بهبود فیبروز ریه پس از آزمایش موفقیت آمیز بر روی موش‌ها استفاده شود.

فیبروز ریوی شرایطی است که در آن ریه‌ها به مرور زمان دچار زخم می‌شوند. علائم آن شامل تنگی نفس، سرفه خشک، احساس خستگی، کاهش وزن و چروک ناخن است. عوارض ممکن است شامل فشار ریوی، نارسایی تنفسی، پنوموتوراکس و سرطان ریه باشد.

علل فیبروز ریوی شامل آلودگی زیست محیطی، برخی داروها، بیماری‌های بافت همبند، و عفونت‌ها از جمله عفونت‌های سارس و کووید ۱۹ است.

قبل از پاندمی کووید ۱۹، سالانه حداقل ۶ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به این بیماری می‌شدند. امید به زندگی در این گروه جمعیتی عموماً کمتر از پنج سال است. با این حال با ظهور پاندمی کووید ۱۹، شیوع فیبروز ریوی به طور تصاعدی افزایش یافته است.

در این مطالعه، به موش‌ها به مدت ۱۲ روز برای ایجاد فیبروز ریه، بلومایسین داده شد و سپس تا ۲۱ روز با ونتوکلاکس تحت درمان قرار گرفتند.

مشخص شد که موش‌های مبتلا به فیبروز ریه دارای رسوب گسترده کلاژن هستند. موش‌های درمان شده با ونتوکلاکس دارای ساختار طبیعی ریه در طول مدت ۲۱ روز و بدون رسوب کلاژن بودند.

یافته‌های این مطالعه یک هدف درمانی جدید برای بازسازی ریه‌ها را نشان می‌دهد اگرچه محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس