کد خبر 1268127
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
پشت‌پرده نارنگی‌های قشنگ نوبرانه در بازار میوه

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: برخی کار زننده ای انجام می‌داده اند و نارنگی را سبز و کال می چینند به گرمخانه می‌برند و با گاز اتیلن (عامل تسریع در رسیدن میوه ها) نارنگی را رنگ آوری می کند.

به گزارش مشرق، مصطفی دارایی‌نژاد درباره وضعیت بازار میوه و تره بار گفت: در حال حاضر نارنگی در بازار موجود است و متاسفانه این نارنگی رنگ آوری شده است در مازندران رصد و مشاهده کردیم که نارنگی را کال از درخت میچینند درصورتی که باید قند نارنگی کارشناسی شود و میزان قند نارنگی برسد تا شیرین و زرد شود و این در حالی است که باید در تاریخ اول مهر ماه نارنگی را از درخت بچینند، ولی در حال حاضر یک ماه زودتر شروع به چیدن نارنگی کردند و قند نارنگی نرسیده و ترش است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: برخی کار زننده ای انجام می‌داده اند و نارنگی را سبز و کال می چینند به گرمخانه می‌برند و با گاز اتیلن (عامل تسریع در رسیدن میوه ها) نارنگی را رنگ آوری می کند گاز اتیلن را با فشار بر روی پوست نارنگی وارد می‌کنند که نارنگی تغییر رنگ پیدا کند و از رنگ سبز تبدیل به نارنجی شود تا بازار پسند باشد در صورتی که این کار برای سلامتی مردم بسیار مضر است.

وی اظهار کرد: وزارتخانه‌های «جهاد کشاورزی» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» باید ورود پیدا کنند و به هیچ عنوان زودتر از اول مهرماه اجازه چیدن درخت نارنگی را ندهند هشدار می‌دهم که این کار برای سلامتی مردم بسیار مضر است و به سلامتی آسیب می‌رساند.

دارایی نژاد تاکید کرد: هرسال پرتقال از اول آذرماه چیده می شود، ولی سال گذشته متاسفانه تعداد معدودی این کار را انجام دادند و پرتغال که باید از اول آذرماه چیده شود از اول آبان چیدند به گرمخانه بردند و متاسفانه با گازاتیلن و پایه شیمیایی رنگ آوری کردند تا به پول نزدیک شوند در حالی که به مردم آسیب می‌زنند و این اتفاق هنوز صورت نگرفته فقط هشدار می‌دهم که جلوگیری کنند از وقایعی که قبلا صورت گرفته است.

او اذعان کرد: نباید زودتر از آذرماه اجازه چیدن پرتقال در باغ‌ها داده شود و باید وزارت جهاد کشاورزی بخشنامه را به کل استان‌های مازندران ابلاغ کند که اولویت ما سلامتی مردم است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: کار اشتباه دیگری در زمینه نارنگی صورت گرفته و این مسئله است که طی یک هفته قبل کسانی که نارنگی صادر می‌کنند با همین روش نارنگی را رنگ آوری و صادر کرده اند مقدار آن فقط ۳ ماشین بوده است، ولی در هر صورت حتی هزار کیلو صادرات از این نارنگی خلاف است و برای اینکه قیمت در بازار بالا باشد برای صادرات به عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان اقدام کرده اند. متاسفانه این بار صادر شده در ابتدا قیمت خوبی داشته و مورد استفاده قرار گرفته که به ضرر کشاورزی است، زیرا کسی با قند شیش صادرات انجام نمی‌دهد و قند نارنگی باید ۵ /۷ و شیرین باشد تا صادرات صورت گیرد و زمانی که وزارت بهداشت کشورهای صادر شده قند نارنگی‌ها را بررسی و آنالیز کنند متوجه تخلف می‌شوند که باعث صدمه برای صادرات می‌شود و متاسفانه کشورهای همسایه مثل ترکیه جایگزین صادر کننده‌های ما در مرکبات می‌شوند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • استاد دانشگاه IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    14 1
    دزد با چراغ گزیده تر جیب مردم را خالی می کند.در طب قدیم ما هر چیزی فصلی داشت و خوردن چیزی خارج از فصل را صحیح نمی دانست.هندوانه چله هم یک استثناء سنتی است!!
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    10 1
    یعنی ما با این همه دزد و کلاهبردار دولتی و خصوصی شدیم ۸۵ میلیون ؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 0
    ما بینوایان همیشه پای عهدیم شما مسیولین هم لطفا پای کار بمانید اوفوا بعهدکم ...
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 0
    من و بابام به میوه های کال میگیم خرخور
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    لیمو ترش در بندرعباس کیلویی ۱۵تومن در شیراز ۱۰ تومن
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    گاز اتیلن!!!!!!!! یا خدا! ( ایموجی حیرت و موهای سیخ سیخی).
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    6 1
    ضعف ایمان و کم کاری و بی‌تفاوتی معلمان و خانواده در کودکی، از افراد چنین موجودات بی وجدان و خیانتکاری میسازد
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      6 1
      دقیقا، البته بیشتر هم متاثر از اوضاع فلاکت بار اقتصادی و تورم فعلی است
    • علی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      1 0
      چطور هر اتفاقی تو مملکت می افته به معلما ربطش می دید معلمی که توسط سیاست ها، با خاک یکسان شده و در تأمین مخارج خانواده عاجز هست چطور می تونه به فکر تربیت نسل بعدی باشه؟
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      1 0
      متاسفم برای شما با این نظر دادن شما برای معلم. پدر و مادر نتوانستند لقمه حلال به بچه شون بدهند. معلم چه کاره بود‌.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      1 0
      الان این چه ربطی به بی تفاوتی معلم داشت. کاش قبل از اینکه نظر بدی یکسری به کلاس های آنلاین میزدی می دیدی با چه مصیبت و بدبختی ما قشر معلم ، دانش آموز رو پای درس و کتاب نشوند یم . بچه خواب می موند صبح به صبح باید تماس می گرفتیم تا از درس جا نمون . در این یکسال و نیم آموزش مجاری کمتر از کادر درمان زحمت نکشید یم بعد ما میشیم بی تفاوت .... عجبااا
    • ایرانی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 0
      واقعا برات متاسفم شما الان بر چه اساسی معلم رو مقصر میدونید. یک دانش آموز از ۲۴ ساعت فقط ۶ ساعت در اختیار مدرسه است. آن هم با مطالب آماده شده از قبل. ماذا فازا ؟؟؟
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    4 1
    پس دولت مردان وبازرسیها ووزارتخانها فقط بلدند درکشور فساد کنن
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 0
      از نظر اقتصادی و عقلی صحیح نیست با این همه میوه تابستانی که در بازار است مانند هلو و شلیل و گلابی و انجیر و آلو قطره طلا و هلو انجیری و.. میوه های پاییزی وارد بازار شود و سبب رو دست ماندن و خراب شدن میوه ها شود. وقت زیاد هست برای نارنگی و پرتقال و انار . الان باید میوه های تابستانی به فروش برسد بعد نوبت به فروش بقیه میوه برسد.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    این هانه انسانیت سرشان میشودو نه خدارامیشناسندو نه بفکرسلامتی مردم هستندفقط پول رامی شناسنداتحادیه بایدبرخوردکندکه نمی کندفقط حرف می زند
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 1
    میوه فروشن یا دانشمندان شیمی با این استعدادهای خلاق
  • ایران IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    مشکل مملکت از ریشه خرابه
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    درایران برکدام امور مملکت نظارتی هست که کشاورزی وباغداری داشته باشداینجا هرکس زورش بیشترباشد بیشتر سود میکند
  • شفیق IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    باین تورمی که ما داریم شمایی که نقد و نظر میدین خودتون رو‌جایی کشاورز ولک زده بزارین مشکل ما از ریشه خرابه
  • رز IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    پس این پرتقال ها هم که العان تو شهربور ماه تو بازار هست اتیلنی هست، خیر نبینن برای مریض گرفتیم
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    وقتی که کاسب های قدیمی که برای حرفه و شغل خود ارزش و احترامی خاص قاعل بودن و هر صنفی بزرگانی داشتن منطقی و فقط بفکر منافع شخصی و یا صنفی خود نبودن و تمام آحاد جامعه را شریک کسب و کار خود می دانستند آنها یا بازنشسته شدن و یا به جبر روزگار و فشار فرزندان کار ها را به آنها سپردن باعث شده که عده ای از این افراد که تازه به بازار کار وارد شدن تمام اصول کسب و کارها را زیر پا گذاشته اند و فقط و فقط بفکر مال اندوزی هستن حکایت دیر آمده اند زود میخواهند بروند شده است از همین رو اینجاست که اصول اصلی و اساسی شغل پدری و انسانی را رعایت نمی کنند و خود را زرنگ میدانند که همین تفکر باعث شده است در هیچ صنفی دیگر آن اقتدار و مردم داری و خدا شناسی از بین رفته است خدا به فریادشان برسد که عاقبت بدی در انتظارشان است خود را فریب میدهند
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    این کار امسال و پارسال نیست متاسفانه افراد سود جو چندین سال هست به این شیوه میوه های کال را زودتر چیده به خورد ملت میدن علت این همه بیماریهای عجیب چیه؟ همین مواد غذایی نا مطلوب هست بهتره وزارت صمت یا کشاورزی، سازمان غذا و دارو فکری اساسی در این مورد بکنن و اجازه فروش را منوط به فصل کنند تو بازار پر میوه کال هست و متاسفانه کسی برخورد نمی کند سم به خورد مردم می دهند ولی کسی جلوگیری نمی کند
  • اسلام IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام متاسفانه این فقط شامل نارنگی نمیشه و در ۹۵درصد محصولات کشاورزی این قبیل کارهای زشت وناپسند مشاهده میشه ومتاسفانه متاسفانه متاسفانه با عدم برخورد این کار نهادینه شده وبه صورت رسم درآمده به طور مثال در طالبی وخربزه و شمام واحمدی و گوجه فرنگی وبسیاری از محصولات کشاورزی که نیاز به رنگ آوری داره از پودر نظافت ویا به عبارت ساده تر از واجبی استفاده میشه که واقعا باعث تاسفه که این کار توسط خود کشاورزان این کار انجام میشه تا محصولاتشون زود تر واربازار بشه که البته جان مردم عزیز رو هم با مخاطره جدی روبرو میکنه
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    با توزیع کنندگان باید برخورد مناسب صورت گیرد این یک نوع کلاهبرداری ه که سلامت جامعه را به خطر میندازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس